Infraestructures

Acaba l'enderroc del pont a la zona d'inundació del TAV

La piconadora acabava d'arrancar ahir el formigó de l'antiga estructura dels marges del riu Güell

Continuen treballant en la neteja de la llera del riu i aixecant més el mur de la riera de la Pabordia

Les obres per enderrocar un pont sobre el riu Güell annex al pou d'atac per on va entrar l'aigua que va inundar el túnel del TAV el 30 de novembre passat, ja han acabat. La construcció, que era un dels elements que podien dificultar el pas del torrent en cas d'aiguat i provocar l'acumulació d'aigua just al costat del forat d'accés al túnel del tren, ja no existeix, després que una piconadora ha dedicat una setmana a enderrocar-la. Tot i que ja no hi havia el pont, ahir la màquina continuava treballant al sector per arrancar el formigó.

El pont es va fer per poder accedir fins al pou d'atac, just al costat. Una vintena de metres riu amunt, a la confluència del riu Güell amb la riera de la Pabordia, l'activitat també era intensa per arranjar el mur de contenció que és al costat del pou i que, tot i els avisos de l'Ajuntament als responsables d'Adif, era més baix que el mur de l'altra banda. Aquest fet va provocar que l'aigua perboqués dins del túnel en omplir-se la riera, en comptes de vessar per l'altre costat, perquè el mur fa un metre més d'altura.

Una solució temporal

Els tècnics treballaven per elevar el mur de la riera que la separa del pou d'atac. L'alçària que tindrà el nou mur ja es pot veure gràcies a l'estructura metàl·lica. Falta, però, posar-hi els blocs de formigó per evitar noves inundacions en cas de pluges torrencials, i almenys de manera temporal fins que no es faci el tancament del pou. Aquests treballs s'han complementat amb la neteja de la llera amb una retroexcavadora. Tot i això, encara hi queda molta vegetació i arbrat que caldrà enretirar.

Aquestes mesures tenen un caire de provisionalitat, perquè la solució definitiva per evitar inundacions com la de fa deu dies –o l'anterior, quantitativament més greu, de fa unes deu setmanes– consisteix a tapar el forat per on s'extreia la terra de les obres del TAV. Aquest va ser, almenys, el compromís del secretari d'estat d'infraestructures en una visita que va fer a Girona. Els treballs per tapar el pou es preveu que durin un mes.

En aquest sentit, ahir representants del Ministeri de Foment es van “comprometre” a tapar el pou d'accés de la tuneladora i de l'extracció d'àrids del Mas Xirgu. Aquest compromís va tenir lloc en el marc d'una reunió a Madrid entre el regidor d'Urbanisme i Activitats i del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, i tècnics municipals amb representants del Ministeri de Foment i ADIF.

Segons un comunicat fet públic ahir per l'Ajuntament de Girona, la reunió ha permès “ratificar que s'ha avançat en el projecte de reposició de la zona del Mas Xirgu”. Aquestes actuacions permetran, a més, la recuperació de la llera del riu Güell.

LES XIFRES

50
milions
de litres d'aigua es van vessar a finals de setembre a les vies del TAV a través del pou no segellat.
1
mes
es tardarà a tapar i segellar el forat per on va entrar l'aigua, segons les estimacions que fa Adif.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia