Infraestructures

Ryanair oferirà només 38 rutes aquest estiu a Girona

Tanca la programació amb 33 destins per a tota la temporada i 5 per a un o dos mesos

En dos anys ha suprimit el 41% de les rutes

Milà, Eivissa i Colònia són alguns dels enllaços que es perden

La programació d'estiu de Ryanair a Girona inclourà aquest any només 38 rutes, 11 menys que l'any passat (quan en va oferir 49) i 27 menys que en fa dos (65). Així, després de la forta retallada de vols de l'any passat –Girona va ser on Ryanair va reduir més destins de tots els aeroports on opera–, la davallada continua amb força. En global, en dos anys, la companyia irlandesa ha retallat un 41,5% el nombre de destinacions que ofereix des de Vilobí. Respecte de l'any passat, la davallada és del 22,4%.

Tal com va informar aquest diari, Ryanair preveia a finals d'octubre operar només 35 rutes l'estiu que ve a Girona. Pocs dies després va afegir a la programació –i a la venda al web– 3 destins més, entre els quals destaca l'Alguer, que finalment no es perd. Des de llavors, fa dos mesos, la programació ja no ha canviat i fonts de Ryanair confirmen que és molt improbable que a hores d'ara variï.

Concretament, hi haurà 33 destins que s'operaran durant tota la temporada d'estiu –de final de març a final d'octubre– i 5 destins que només estaran disponibles durant un o dos mesos.

Les rutes que es perden

Entre les 11 rutes que es perden respecte de l'estiu passat hi ha des d'un clàssic com és Milà fins a l'única novetat de l'estiu passat, Leeds/Bradford. Cal destacar que una de les que cau, Colònia/Bonn, és la principal novetat de Ryanair per a l'estiu que ve al Prat, i que una altra, Eivissa, és una de les que s'ha anunciat que augmentaran la freqüència setmanal a l'aeroport barceloní. Les altres rutes de l'estiu passat que no s'operaran el que ve a Girona són Aarhus, East Midlands, Göteborg, Groningen, Münster, Newcastle i Tampere. Tampoc continuarà a l'estiu l'única novetat d'aquest hivern, Glasgow/Prestwick.

Cal dir que Eivissa és de les rutes que l'estiu passat va presentar menys passatgers per vol, juntament amb l'Alguer, que finalment sí que continuarà. Altres vols que es mantindran, tot i les xifres d'ocupació baixes, són Rabat, Bournemouth i Maastricht. En canvi, n'hi ha que van tenir vols bastant plens l'estiu passat i no continuaran, com Newcastle i Tampere.

També tornaran a oferir-se a la temporada d'estiu, com era previsible, algunes de les rutes que s'han suprimit aquest hivern i que han aixecat molt rebombori, com Londres –s'operarà de nou tant amb Stansted com amb Luton– i París Beauvais.

A més de la disminució del nombre de rutes, són destacables la poca freqüència que tindran les que hi haurà. Així, de les 33 rutes que estaran disponibles tota la temporada, 14 tindran només inicialment dos vols a la setmana. Algunes, però, en tindran algun més a ple estiu. En canvi, només hi haurà tres rutes que tindran un vol diari (la meitat que l'estiu passat): Brussel·les/Charleroi, Düsseldorf/Weeze i Pisa.

Retirada progressiva

Ryanair confirma així la seva retirada progressiva de Girona. L'aeroport que li va servir fa una dècada, quan la companyia s'obria camí, per establir-hi la seva principal base al sud d'Europa, sembla que ha deixat de tenir un paper estratègic per a la companyia de baix cost a mesura que creix la seva implantació al Prat. L'agost passat va deixar clar, desmentint uns rumors, que no pensava deixar d'operar a l'aeroport gironí, però cada vegada hi preveu menys activitat. Aquest hivern només hi està operant 14 rutes, un terç menys que fa dos anys, cosa que està deixant l'aeroport pràcticament buit en diversos moments del dia. I per la temporada alta, a l'estiu, la davallada encara és més pronunciada. L'estiu passat ja va operar unes 4.000 operacions menys a Girona que el 2013 i això va fer que transportés uns 400.000 viatgers menys, fins a només 1,6 milions. Cal recordar que en la millor època, el 2009, en la temporada d'estiu Ryanair havia arribat a transportar uns 3,5 milions de viatgers. Amb la retallada prevista, és probable que l'estiu que ve no arribi ni al milió i mig.

Les claus

Girona, dels pocs aeroports d'Europa que baixen

lurdes artigas

La retallada que està practicant Ryanair a Girona contrasta amb l'expansió de la companyia a escala global, amb importants comandes de nous avions que es van començar a rebre aquesta tardor i que sembla que per ara no serviran per a Girona.

Tot i que les dades del desembre i, per tant, les totals del 2014 no es faran públiques fins demà o demà passat, l'aeroport de Vilobí es quedarà amb tota probabilitat per sota dels 2,2 milions de passatgers, molt lluny dels 5,5 de màxim del 2008. Fins al novembre hi va haver poc més de 2,1 milions de viatgers, un 21% menys que el 2013. És l'única gran caiguda entre els principals aeroports de l'Estat. Només hi ha dos aeroports més entre els 20 primers amb xifres negatives, i són molt menors: València, amb un 1%, i Múrcia, amb un 3%.

També a tot Europa el trànsit aeri està en ple creixement. De fet, més que a l'Estat. Segons va informar dijous la branca europea del Consell Internacional d'Aeroports (ACI), el nombre de passatgers als aeroports de la UE va créixer el novembre un 5,3%, un augment superior al de l'Estat (3,2%).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia