Infraestructures

El 50% dels usuaris del TAV van de Girona a Barcelona

El nombre d'usuaris de l'alta velocitat creix un 10% en el segon any de servei des de la capital gironina i ja hi ha més d'1,3 milions de passatgers

Més de 126.000 han agafat un comboi internacional

La meitat de les persones que van agafar el TAV des de les comarques gironines en el segon any de funcionament del servei ho van fer per anar de Girona a Barcelona. Així ho va certificar ahir Renfe, que va facilitar les dades d'usuaris d'aquesta infraestructura que el 9 de gener va fer dos anys que es va posar en marxa.

Les dades oficials de la companyia comercialitzadora certifiquen que durant el segon any de funcionament van utilitzar el TAV més d'1,3 milions de persones que tenien com a destinació o origen les estacions de Girona i Figueres. Aquest volum de passatgers representa un creixement del 10% respecte al nombre d'usuaris del primer any de servei.

És especialment significatiu que en el 49% dels casos –més de 660.000 viatgers– van utilitzar el servei Avant per desplaçar-se de Girona a Barcelona –o viceversa–, una xifra que encara és més alta si s'hi sumen les 279.000 persones que van utilitzar l'alta velocitat per desplaçar-se de Figueres a Barcelona. La relació entre les dues estacions del TAV gironines va comportar que l'utilitzessin unes 35.000 persones en ambdós sentits de circulació.

Aquestes dades certifiquen la consolidació del TAV com a mitjà prioritari de transport entre les comarques gironines amb Barcelona, en especial per la rapidesa, ja que permet arribar-hi en menys de 40 minuts.

Més de 2,5 milions

Les dades mostren que des de la inauguració del servei del TAV des de Girona el gener del 2013 han utilitzat la línia més de 2,5 milions de persones. Una dada que s'ha de tenir en compte és que el nombre de passatgers que des de les estacions gironines han aprofitat la connexió internacional ha estat superior als 126.000 passatgers, que tenien com a destinació una estació francesa. Una altra connexió important en el servei d'AVE és l'enllaç amb Madrid, en què hi ha hagut més de 112.200 usuaris aquest últim any des de Girona, i més de 44.500 des de Figueres. A molta distància se situen les connexions amb Saragossa, que van servir per transportar 18.400 persones des de Girona i més de 7.000 des de Figueres. Els serveis Avant per a recorreguts curts van suposar 976.000 trajectes, mentre que el servei d'AVE va suposar 238.000 trajectes.

LA XIFRA

660.649
usuaris
del TAV van fer el trajecte de Girona a Barcelona, gairebé la meitat del total.

Les inundacions del segon any

Tot i les bones dades d'usuaris del TAV, el segon any de funcionament de la infraestructura ha quedat marcat per la doble inundació de la via subterrània al pas per Girona. La sorpresa més gran es va produir a finals de setembre, quan unes pluges intenses però habituals a la ciutat van comportar la inundació dels túnels del TAV i que una gravació amb les vies convertides en un riu omplís les xarxes socials. Es calcula que més de 50 milions de litres d'aigua es van escolar des del pou d'àrids de Mas Xirgu quan la riera de la Pabordia va fer caure un mur doble de maó i sense falcar a terra. La inundació va comportar que la infraestructura de l'alta velocitat quedés interrompuda en direcció nord durant cinc dies i mig. El túnel del TAV va arribar a tenir 7 metres d'aigua en el punt més profund de la infraestructura al pas per sota la Devesa. Una empresa especialitzada, els Bombers de la Generalitat i la unitat militar d'emergències (UME) van evacuar els milions i milions de litres d'aigua i fang que es van escolar a la via.

L'incident va provocar un greu enfrontament entre Adif i Foment amb l'Ajuntament de Girona, en especial quan l'ens públic va culpar de la inundació la xarxa de clavegueram. La sorpresa va ser majúscula quan a finals d'octubre es va repetir l'episodi, es va tornar a inundar la via perquè les pluges van fer que la riera superés el mur baix que s'havia fet al mateix indret. Després sí que Foment va prendre les decisions i en 24 hores es van iniciar els treballs per impedir que torni a passar un fet similar que deixa en evidència una inversió multimilionària de l'Estat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia