Serveis

Barcelonès

El metro guanya un 3,2% de viatgers gràcies a les noves estacions

El bus perd terreny allà on ha arribat el metro, però les línies turístiques registren un fort ascens

La reforma de la xarxa d'autobusos encara és una incògnita

Les noves estacions del metro fan que aquest transport guanyi viatgers i els prengui, en part, a l'autobús. Tot i això, les línies turístiques de l'autobús (el bus turístic i el bus cap a l'aeroport) sí que creixen significativament. Aquesta és la radiografia de l'ús del metro i el bus durant aquest any, fins a l'agost, segons les dades de viatgers de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

En global, els serveis de transport públic de l'AMB han tingut en aquests set mesos 430,7 milions d'usuaris, un 1,6% més que en el mateix període de l'any anterior. El vicepresident de transport i mobilitat de l'AMB, Antoni Poveda, va donar per fet que aquesta xifra es correspon, també, amb un descens de l'ús del vehicle privat, que, segons va dir, als accessos a Barcelona havia baixat un 3,3%.

Poveda va atribuir el creixement del metro (un 3,2%) a les estacions que s'han posat en marxa. El mateix motiu serveix per al descens del nombre d'usuaris en les línies d'autobús gestionades directament per TMB, que han perdut un 1,7% de viatgers, concentrat, sobretot, allà on ha arribat el metro. Tant Poveda com Joaquim Forn, president de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), van admetre que caldrà fer “retocs tècnics” i “modificacions” en la xarxa d'autobusos. No van detallar, però, res més de la ja eterna reforma d'aquesta xarxa. Segons Forn, comparteixen el model de Retbus de l'anterior govern i volen “millorar la competitivitat” del servei. Però, alhora, advoca per “valorar i mantenir el que hi ha”.

Els autobusos de gestió indirecta de l'AMB, com són les línies del Baix Llobregat, sí que han registrat un augment. On el bus en surt més ben parat és en l'àmbit turístic: el servei a l'aeroport ha crescut un 32% i el bus turístic, un 29%. A més, el servei nocturn manté el creixement, al Baix Llobregat (un 8%), i a Barcelona i l'àmbit nord (un 0,3%).

32%
és l'augment
del nombre de viatgers del servei per anar a l'aeroport, amb 3 milions més d'usuaris que fa un any.
430,7
milions de viatgers
va tenir el metro en els set primers mesos d'aquest any, 6,7 milions (3,2%) més que l'any anterior.
2,1
milions
menys de passatgers que l'any anterior han tingut els autobusos gestionats directament per TMB.

La batalla del preu del bitllet

Un dels trencaclosques per quadrar abans d'acabar l'any serà el preu del bitllet. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va llançar el tema a l'arena dient que no volia que els abonaments integrats pugessin per sobre de l'IPC i que hauria de ser l'administració la que compensés el dèficit. Però, el títol individual, Trias veia bé apujar-lo més. Ahir, ni Poveda ni Forn van donar gaires directrius clares, només algunes idees soltes que potser es poden entendre com a avisos: “Hem de tenir en compte que un 60% del preu de les tarifes està subvencionat i que l'increment de l'endeutament de TMB té un límit”, va afirmar Forn.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.