Serveis

Infraestructures

El futur de Rodalies de Catalunya

El govern vol i dol Renfe

El conseller Recoder no preveu renovar la companyia a Rodalies fins que l'Estat no permeti que hi operin altres empreses

Els populars van donar suport al Congrés a la liberalització del transport ferroviari de viatgers

Els sindicats s'oposen a la segregació de Renfe Catalunya però també a la pèrdua del monopoli a Rodalies

La liberalitzacióno afectaria només Catalunya sinó tota la xarxa espanyola d'interès general

El govern català vol i dol Renfe als rodalies de Catalunya. Vol perquè, ara com ara, no hi ha cap operador ferroviari de l'Estat que pugui substituir-la en un servei que mou força més de 8 milions de passatgers mensuals. Però dol perquè, encara que l'alternativa existís, no podria operar a la xarxa perquè la llei ferroviària espanyola ho impedeix. Els retrets per la mala qualitat del servei han anat baixant de to fins a quedar enrere. En primer lloc, les avaries van disminuir fins a situar-se en una periodicitat raonable des del final de les obres de l'alta velocitat a Sants, però, a més, ningú es tira pedres a la pròpia teulada perquè la Generalitat és la titular del servei. En tercer lloc, i no menys important, bona part dels problemes que encara persisteixen a la xarxa no són atribuïbles a Renfe sinó a l'envelliment de la infraestructura, responsabilitat de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif). El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja ha explicitat que Renfe continuarà operant amb els rodalies i els regionals catalans els propers anys un cop s'hagi signat el nou contracte programa 2011-2015. Amb raó, ha lamentat des del començament del mandat que a la Generalitat se la consideri la responsable darrera del funcionament de Rodalies de Catalunya quan, tot i ser la titular del servei, no té competències sobre les vies, les catenàries, les estacions, els trens ni el personal que condueix els trens. Ni tan sols pot decidir la companyia que opera al servei perquè ho impedeix la llei. Per aquest motiu ha decidit utilitzar la renovació del contracte amb Renfe com a moneda de canvi. No la signarà fins que el nou govern de Rajoy no faci un gest clar de reforma legislativa. “Esperem un gest inequívoc per part de la nova ministra Ana Pastor”, expliciten des del govern català. El camí polític està desbrossat. Al juny, tots els grups aprovaven al Congrés una moció de CiU en què s'instava al canvi legislatiu. El PSOE reconeixia el dret del govern català a tenir la competència plena sobre Rodalies en el moment que es liberalitzés el transport ferroviari de viatgers a la UE, és a dir, aquest 2012. El PP hi votava a favor. L'obstacle principal són els sindicats, que temen que la competència exclusiva de la Generalitat suposi el trencament de la unitat d'empresa de Renfe Operadora, molestos per la privatització i externalització de serveis que ja es va produir quan es va segregar Adif de l'antiga Renfe. Els sindicats ja es van oposar frontalment a la possibilitat de traspassar a la Generalitat els trens i els treballadors de Renfe que operen a Catalunya. La posició no ha canviat i tampoc veurien amb bons ulls l'entrada d'una altra empresa en alguna de les línies que avui cobreix Renfe. La liberalització no afectaria només Catalunya sinó tota la xarxa espanyola considerada d'interès general, i els sindicats ho veurien com una maniobra per privatitzar els serveis de viatgers i segregar Renfe “en qualsevol comunitat autònoma”, tal com recull un comunicat del Sindicat Ferroviari. Una raó econòmica també s'oposa a la transferència plena en aquests temps de dèficit públic. Si es traspassa la competència plena, també s'han de traspassar els diners per prestar-la inicialment. Avui el dèficit del servei de Rodalies de Catalunya se situa al voltant dels 73 milions, que la Generalitat s'estalvia de moment. Dels 189,5 milions que costa prestar el servei, la venda de bitllets només en cobreix 116. El govern del PSOE va comprometre per als dos primers anys 50 milions anuals per cobrir la major part del dèficit mentre la resta l'assumeix directament Renfe. Però el nou contracte programa encara s'ha de signar i la Generalitat s'haurà de posar d'acord amb el nou govern del PP sobre la quantitat que cal traspassar.

Pel que fa als serveis que s'han de prestar, tothom dóna per fet que hi ha acord entre Generalitat i Renfe. En el pròxim contracte es posaran en servei quatre trens de les noves Rodalies de Girona, es renovaran 18 trens i augmentaran sensiblement els requisits de puntualitat.

105
milions
de passatgers és la previsió amb què Rodalies ha tancat l'any 2011
307
incidències
rellevants ha tingut el servei –pèrdua de temps superior als 100 minuts entre tots els trens afectats
10.279
reclamacions
d'usuaris s'han fet el 2011, un 2,3% més que l'any anterior
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.