Serveis

infraestructures

Pressió per Rodalies

El govern presenta el nou contracte amb Renfe, que no pensa signar fins que Foment no modifiqui la llei ferroviària

Recoder diu que el servei no millorarà fins que Renfe temi la competència d'altres operadors

Multa de 30.000 euros per haver suprimit un tren, i menor, per retard

Rodalies de Catalunya no avança. Els accidents i incidents continuen igual sobre una xarxa els serveis de la qual gestiona la Generalitat, tot i que els trens, les vies i les estacions són monopoli de l'Estat. El govern ha fixat la liberalització del transport ferroviari de viatgers com a únic horitzó possible de millora. Renfe no perdrà el monopoli fins que el govern estatal no modifiqui la llei ferroviària que li garanteix l'exclusiva. Durant mesos, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha condicionat la signatura del contracte programa nou a la modificació legislativa en l'espera d'un gest dels responsables nous del Ministeri de Foment. Com que el gest públic no arriba, malgrat la bona voluntat d'acord expressada per la ministra Ana Pastor en la seva primera i recent visita a Catalunya, l'executiu fa un pas més en l'escena pública. Aprova la proposta d'aquest nou contracte programa amb Renfe per a la gestió de Rodalies i els serveis regionals fins al 2015, però admet que és paper mullat sense la modificació legislativa. Per tant, no renovarà amb Renfe fins que el govern de Rajoy no faci el pas reclamat. La Generalitat posa així pressió sobre el govern estatal perquè respongui amb un gest públic i, al mateix temps, es venta les mosques si el servei continua funcionant malament.

Després d'haver-lo aprovat al consell executiu, el conseller va presentar el document com un “contracte de servei públic del segle XXI”, que ha de substituir el tradicional “contracte programa”. Entre les condicions del contracte, s'estableix la devolució del bitllet en cas que el tren arribi més de quinze minuts tard com a conseqüència d'un incident responsabilitat de Renfe. La companyia haurà d'oferir al passatger un bitllet per realitzar el mateix recorregut durant el mes següent. Entre les penalitzacions per incompliments contractuals s'estableixen multes que poden arribar fins als 30.000 euros en cas de la supressió de serveis, o menors en cas de retard. El govern es reservaria també una partida de tres milions anuals que podria utilitzar com a incentiu que Renfe només cobraria si compleix els indicadors de qualitat. Sobre aquest aspecte, el contracte estableix com a objectiu que la puntualitat i regularitat a Rodalies arribi al 97% el 2015 –avui és del 93,8%– i al 90% als serveis regionals –avui se situen en un 73%–.La qualitat que els usuaris situen avui en un 66% ha d'arribar al 73% en quatre anys a Rodalies i al 66% als regionals –avui se situa en el 60%–. L'accessibilitat, el confort dels trens i l'atenció al client també han de millorar percentualment. La mesura més important que conté el document, però, és el dret de revocació que es reserva el govern de la Generalitat, de manera que podria rescindir tot el contracte, o línia per línia, segons vagi considerant que Renfe no hi presta un bon servei.

Aquesta és la clau de tot plegat, perquè obre la porta a contractar altres operadors ferroviaris per a la xarxa catalana de Rodalies i regionals i posa en mans de la Generalitat el mecanisme del pal i la pastanaga. Recoder no se n'amaga. Renfe té trens, personal i coneixements suficients, però avui té garantit el negoci perquè no té competència. El servei millorarà molt si l'espasa de Dàmocles penja damunt de Renfe perquè la Generalitat té capacitat de sancionar-la i substituir-la arribat el cas.

Les claus

Igual que entre el pacte i la sobirania fiscal, però amb trens i vies

Xavier miró

Que l'objectiu del traspàs de Rodalies és el control i la capacitat d'intervenció sobre Renfe Operadora ja ho va demostrar el govern tripartit quan els sindicats de Renfe van posar el crit al cel en el moment que es va anunciar que, a partir del 2012, la Generalitat podria prescindir dels serveis de la companyia. Van aplanar el terreny perquè Foment anés posposant la modificació legislativa prevista per al 2010, fins que el ministre José Blanco (PSOE) li va passar el mort a la ministra Ana Pastor (PP). Que també seria l'objectiu del govern de CiU, ho va fer evident molt aviat l'error de precipitació de la vicepresidenta Ortega, que va amenaçar Renfe de rescindir-li el contracte si no millorava el servei ja fa més d'un any. Avui, el govern de Mas fa via pel camí del mig, com en el pacte fiscal, l'objectiu pragmàtic davant de la difícil sobirania fiscal. Tenint en compte que l'Estat espanyol difícilment cedirà a la Generalitat la titularitat de vies, catenàries i estacions, perquè suposaria el trencament de la unitat de xarxa, l'executiu espera guanyar capacitat de decisió i intervenció sobre Rodalies fent-hi entrar altres operadors progressivament. El 2016, l'objectiu és tenir les mans lliures per, si cal, dir adéu a Renfe. Vaja, si no hi ha pacte, dret a decidir.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.