Serveis

Bus ràpid a la tardor

A l'octubre s'implantaran les cinc primeres línies de la nova xarxa ortogonal de busos que ara planteja l'alcalde Trias

La reordenació pretén guanyar velocitat comercial, freqüències de pas i connexió amb altres transports

Fa temps que a Barcelona tots els partits estan d'acord a regirar la xarxa de busos per convertir-la en una malla de línies verticals i horitzontals que en millori el servei. És la ja famosa xarxa ortogonal. Fa més d'un any, el govern socialista presentava el Retbus, la seva proposta en aquesta línia. Ara el govern de Trias ha fet públic el seu propi mapa, que començarà a implantar aquesta tardor, amb l'estrena de cinc noves línies.

Amb la mateixa idea de línies de bus com més rectes millor (de muntanya a mar i de Llobregat a Besòs), la proposta de Trias té alguns canvis respecte a l'anterior: prioritza l'accessibilitat (més punts de connexió amb el transport públic) per sobre de la velocitat comercial, que igualment creixerà, però no tant. La nova xarxa tindrà 28 línies noves, la freqüència de pas mitjana passarà de 12,3 minuts a entre 5 i 8 minuts. I la velocitat comercial pujarà al voltant d'un 10% (dels 12 km/h actuals, als 13).

Les cinc primeres línies que es posaran en servei a la tardor –una inversió de 600.000 euros– sumen 88,8 quilòmetres de recorregut: línies rectes o quasi rectes que implicaran canvis de direccions, retocs o eliminacions d'altres línies. Per exemple, a la línia de la Gran Via, que substituirà la 56, s'instal·larà un doble carril bus. A la línia entre Zona Universitària i Fabra i Puig, algunes parades de la Diagonal seran compartides amb el tramvia. La nova línia de Sants substituirà la 30 (al seu temps, substituïda per una altra) i escurça el seu trajecte en 1,5 quilòmetres. Segons Jaume Tintoré, director de bus de TMB, han fet “ una adaptació a la demanda existent”, i de retruc, de les freqüències, variables.

D'aquí a un any s'implantaran quatre línies més i a la tardor del 2013, quatre més. De línies se'n suprimiran poques, més aviat es retocaran, i el mapa de conjunt potser variarà en una o dues línies. Els busos de proximitat i interurbans es mantindran.

El que es tracta d'aconseguir és “un funcionament més racional i eficient” del servei que ja existeix, amb una mínima inversió. Es farà de mica en mica per afavorir “l'adaptació” dels viatgers, segons Trias. I el tramvia? “És una cosa a part.” L'alcalde va recordar que el bus té la paradoxa que està ben valorat pels ciutadans però perd viatgers.

LA FRASE

Aquesta és l'aposta més important per al transport públic a Barcelona en deu anys
Xavier Trias
alcalde de Barcelona
40
minuts
o menys és el que trigarà la meitat de la població per anar a qualsevol punt de la ciutat (ara sols era un 15%).
30.000
persones més
que els 1.870.000 ciutadans d'ara tindran una parada de bus a menys de 300 metres.

Canvis a peu de carrer per tenir més velocitat

La nova xarxa de busos no sols planteja un canvi de dibuix, sinó també un seguit de canvis sobre l'asfalt i també de millores informatives. Es guanyaran nous trams de carril bus i de doble carril bus, s'implantaran girs exclusius via semàfor, parades dobles i regulacions semafòriques en punts estratègics. Aquest fet, és a dir, que “el bus passi a governar la via pública”, és el que més va satisfer la plataforma PTP (Promoció del Transport Públic). “Això és veritablement nou”, va destacar Ricard Riol, president de la PTP, que augura “èxit segur” per a aquestes primeres cinc línies. Creu que caldrà afinar amb les següents implantacions.

Tot plegat l'Ajuntament ho acompanyarà amb millores informatives: més panells indicant el temps d'espera (això hi serà en un 40% de les parades de la xarxa), informació més entenedora a la parada (termòmetres similars als del metro) i pantalles tàctils per buscar informació.

L'oposició va mostrar ahir un suport amb cautela a la proposta de 28 línies de bus. El PSC va coincidir a dir que cal una xarxa més eficient, però que l'opció del llavors alcalde Hereu era “més prudent” i va demanar crear una comissió de seguiment. El PP va instar Trias a liderar el projecte i evitar que caigui “en via morta”, mentre que ICV-EUiA va advocar perquè se segueixi “donant una resposta adequada a la demanda”. Jordi Portabella (UxB) va recordar que ja el 2009 el seu partit havia proposat a l'alcalde Hereu el projecte d'una xarxa ortogonal, que creu que serà, a més, econòmicament positiva per a Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.