Serveis

Metro, bus i FGC comencen a perdre passatgers per l'impacte continu de l'atur

Ferrocarrils de la Generalitat deixarà de tancar amb beneficis si es manté la pèrdua del 3% fins a final d'any

El metro, 2,2 milions menys d'usuaris fins a l'abril

L'any 2011 va ser nefast per a l'ocupació i el milió de persones que van quedar sense feina es van afegir als 3,6 que ja no en tenien. Un 15% ja fa més de tres anys que no treballen. L'impacte d'aquest agreujament, que es manté el 2012, es fa notar ja en el transport públic, que està perdent passatge a un ritme d'entre un 2 i un 3% després d'haver assolit xifres rècord precisament per l'inici de la crisi econòmica. L'evolució del volum de passatgers anuals mostra la influència de la situació econòmica, tot i que també altres factors hi tenen un pes. La frenada per la crisi va començar el 2009, en què metro, Ferrocarrils de la Generalitat, autobusos metropolitans i Rodalies van tancar l'any amb menys passatgers que l'anterior. En el cas de Rodalies de Catalunya, la caiguda es va extremar pel desprestigi i els problemes de servei acumulats per la construcció de la línia d'alta velocitat (TAV) en els mateixos corredors d'entrada i sortida de Barcelona on operen les línies metropolitanes i regionals. Mentre Rodalies mantenia la tendència a perdre clients el 2010, el metro i Ferrocarrils superaven ja l'atzucac del primer any de crisi recuperant i guanyant passatge perquè, precisament, una part dels treballadors optava per deixar aturat el vehicle privat i començava a desplaçar-se amb transport públic. L'any passat es registraven rècords històrics. Al metro es feien notar la posada en marxa dels primers trams de l'L9/L10 i la prolongació de les línies L2 i L5 tancant l'any amb un rècord de 388 milions de passatgers, i FGC també arribava al seu sostre històric, amb més de 80 milions d'usuaris. Rodalies de Catalunya aconseguia sortir del túnel després de quatre anys seguits de perdre clients. Això, però, passava al mateix temps que es disparava l'atur a un ritme que comença a tenir conseqüències per a la mobilitat. Els primers cinc mesos de l'any, Ferrocarrils ha perdut un 3% de passatgers, i el retrocés és d'un 2,5% al metro i d'un 1,6% al bus. El metro ha perdut 2,2 milions d'usuaris del gener a l'abril.

LA XIFRA

-2,5%
és el ritme de pèrdua
de passatgers que acumula el metro de Barcelona des del gener fins al maig.

Denúncia d'incívics pel mòbil

El president de FGC qualifica de “preocupant” la caiguda del nombre de passatgers perquè, si es manté fins a final d'any, amenaça la tendència assolida per la companyia els últims anys de tancar l'exercici amb beneficis. Amb l'allargament de la crisi, molts usuaris desocupats han deixat d'usar el transport públic i opten per fer desplaçaments a peu i consumir “sola de sabata”, segons va afirmar ahir Ticó en el col·loqui del Fòrum Europa, informa l'agència Europa Press. En aquest acte, Ticó va anunciar que la companyia prepara una aplicació de telèfon mòbil que permetrà als usuaris alertar a l'instant als operaris de l'actuació incívica d'altres passatgers en qualsevol punt de la xarxa ferroviària. L'objectiu és perseguir els responsables de desperfectes o impagaments.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.