Serveis

La T10 a 9,95 euros

CiU i el PSC pacten una rebaixa de la T-10 com a preludi d'un acord pressupostari a Barcelona

Uns 53.000 usuaris es beneficiaran dels canvis introduïts en els barems per obtenir la Targeta Rosa

Trias necessita ara l'abstenció o el sí d'ERC per aprovar els seus comptes

En una decisió absolutament inèdita i inequívocament lligada a la proximitat de les eleccions municipals, el preu del títol més utilitzat del transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona, la T-10, experimentarà una baixada a partir de l'1 de gener del 2015. Gràcies a un acord assolit entre el govern de CiU i el PSC en el marc de les negociacions del pressupost de l'Ajuntament de la capital catalana, el títol d'una zona passarà de costar 10,30 euros a 9,95. Ara s'haurà de calcular com s'aplica aquest descens en el cas dels bitllets de la T-10 on el trajecte cobreix més d'una zona tarifària, i que es complementa amb una flexibilització dels requisits per obtenir la Targeta Rosa, destinada a gent gran i usuaris amb un grau de discapacitat acreditada. A la resta de títols, tal com ja va apuntar aquest rotatiu en el seu dia, els preus de cara a l'any vinent es congelaran.

Ni l'abonament escollit ni la quantia de la rebaixa són aleatòries. Pel candidat del PSC, Jaume Collboni, que amb aquest acord pressupostari guanya una notòria quota de centralitat en la política barcelonina, era clau des del punt de vista estratègic que el descens tarifari repercutís, sobretot, en la T-10, que és el títol més venut (fins a un 42,5% sobre el total) i encadena diversos anys de pujades doloroses. Que el seu cost final hagi quedat per sota dels 10 euros tampoc és atzarós. Té càrrega simbòlica. I psicològica. L'acord assolit amb l'executiu de Xavier Trias en matèria de transport públic també preveu modificar les xifres de l'Iprem que s'utilitzen per concedir la Targeta Rosa gratuïta –es passa dels 7.455 euros de renda anual a 8.132– o la reduïda –de 14.910 a 16.265–. El càlcul que fa el PSC és que 53.000 persones es beneficiaran d'aquests canvis de barem, ja sigui en forma de nous usuaris (37.000) o dels que podran passar de tenir la bonificació reduïda a la gratuïtat total (16.000). Finalment, també s'ha pactat posar en servei 25 autobusos més en hora punta, que representaran 105.000 hores més de servei a l'any i la creació de vuitanta llocs de treball nous.

La implantació de totes aquestes mesures tindrà un cost econòmic de 19,9 milions d'euros, que seran aportats per l'Ajuntament de Barcelona (16,4) i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (3,5). En principi, tant la rebaixa de la T-10 com els canvis de la Targeta Rosa són només a un any vista ja que, al marge de possibles càlculs tàctics, el 2016 s'hauria d'implantar tot un nou engranatge tarifari metropolità basat en la targeta T-Mobilitat. A més, també s'haurà de veure si aquest descens de preus comporta, com així s'espera, un increment del nombre d'usuaris que, per tant, també repercuteixi en els ingressos.

En l'àmbit estrictament polític, l'acord tarifari facilita enormement l'abstenció del PSC en el debat del pressupost de l'Ajuntament de Barcelona que s'ha de celebrar abans de tancar l'any. Només queda un serrell per pactar amb el govern de Trias, que és tancar un compromís per ampliar la xarxa d'escoles bressol a la ciutat i un pla de rescat social xifrat en 20 milions d'euros. Unes converses que estan més que encarrilades. Està pràcticament fet. En aquest escenari, el candidat del PSC, Jaume Colloboni, va voler fer valer ahir el fet d'haver arribat a una entesa d'aquestes característiques en vigília d'unes eleccions locals. “Ara hem tingut aquesta oportunitat de fer-ho i s'ha fet”, va manifestar, emfatitzant el missatge del polític que posa els interessos de ciutat per davant dels de partit. Una actitud, però, que ahir ja li va valer dures crítiques d'una ICV-EUiA que aspira a menjar-li terreny per l'esquerra. Entre l'equip de govern, la satisfacció també és notòria, i no només pel fet que hauran aconseguit aprovar un pressupost, que no és poca cosa. La imatge de l'alcalde Trias com a polític capaç d'entendre's amb diferents corrents de l'oposició –els seus primers comptes els va ratificar amb el PP– surt reforçada, ve a ser la tesi.

El guió, però, té un tercer actor. L'actual correlació de forces al consistori fa que sigui necessària o l'abstenció o el vot favorable d'ERC perquè el pressupost prosperi. I el líder dels republicans, Jordi Portabella, va recordar quines són les seves condicions, com ara congelar impostos, preus públics i taxes, o reforçar les polítiques en educació pels centres de primària i secundària. I, en això, l'acord només vol temps.

Jaume Collboni i el PSC han renunciat a ser alternativa i fan una aposta per la ‘sociovergència'
Ricard Gomà
president del grup d'icv-euia
Davant l'oportunitat de canviar les coses i posar diners al servei de la gent, he fet el que havia de fer
Jaume Collboni
candidat del PSC a barcelona
L'abstenció del PSC al pressupost és un acte de responsabilitat important que vull agrair públicament
Xavier Trias
alcalde de Barcelona

Integració completa a Osona

Osona finalment ha guanyat la pugna i ha aconseguit que el Departament de Territori i Sostenibilitat incorpori tots els seus municipis al sistema tarifari integrat de transport. Fa temps que el grup Perquè No ens Fotin el Tren reclama millores en el tram de la línia R-3 que va des de Manlleu fins a Puigcerdà. Una d'aquestes millores era la tarifa integrada que finalment han aconseguit.

Així doncs, a partir de l'1 de gener, Osona serà de la sisena corona tarifària i el Ripollès serà de la setena corona que es crearà, en una nova categoria que compartirà amb el Berguedà. A efectes pràctics, sumar-se a la tarifa integrada voldrà dir una rebaixa d'entre el 22% i el 44% en el preu combinat de bus o tren amb el transport metropolità.

Per a la comarca d'Osona serà vàlida tota la gamma de títols integrats. Al Ripollès i al Berguedà, on tècnicament no es pot incorporar una nova banda magnètica per a la setena corona, s'oferiran uns paquets que inclouran la targeta de l'operador corresponent més la T-10 de l'àrea de Barcelona. L'entrada en vigor de la T-Mobilitat, que està previst que sigui l'any 2016, permetrà renovar i uniformar a tota la xarxa integrada l'expedició i el processament de títols.

A Osona, els operadors que se sumen al nou sistema seran la línia R-3 de tren i les empreses d'autocars 25 Osona Bus, Transports Castellà i Sagalés. Durant la primavera s'hi afegiran Autocars Prat, Autocars Rovira i Jordi Comasòlivas. Al Ripollès, a més del tren, hi haurà Teisa i Autocars Mir. Tant a Osona com al Ripollès la novetat implicarà un canvi de tarifa quan se salti d'una a l'altra en la mobilitat interna. En canvi, compartiran el mateix preu en la connexió amb Barcelona.

x.b. / el 9 nou

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia