La reforma del barri del Castell de Tortosa és l'actuació de més envergadura dels projectes previstos al pla integral del nucli antic (Pincat), ja que suposarà una inversió mínima de 6,5 milions d'euros. Una quantitat que inclou les expropiacions, els enderrocaments i la reurbanització de tot el sector, que té 9.500 metres quadrats, així com la prolongació del passeig de Ronda en tot el perímetre del turó de la Suda. En canvi, aquest pressupost no té en compte l'aixecament de tot el barri de cap i de nou, amb un centenar d'habitatges. De fet, l'Ajuntament iniciarà enguany les obres de reurbanització del barri del Castell i d'ampliació del passeig de Ronda, tot començant per la plaça que servirà de mirador a la plaça de l'Absis, i revendrà part dels solars a la iniciativa privada.
L'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, va presentar ahir el projecte d'urbanització del barri del Castell, que amb el barri de Sant Jaume és un dels espais més degradats del nucli històric de la ciutat. De fet, aquest mateix divendres també es coneixeran els noms dels cinc despatxos d'arquitectura que han estat seleccionats per l'Ajuntament i per l'Institut Català del Sòl (Incasol), per participar en el concurs d'idees per refer el sector de Sant Jaume, que es troba just a l'altra banda del turó de la Suda. En el cas del barri del Castell, els encarregats de redactar el projecte han estat l'arquitecte Jaume Bel i l'enginyer de camins Miquel Albacar, que ahir van acompanyar l'alcalde durant la presentació a peu de carrer. Per començar, Bel va recordar que el projecte ja té el vistiplau de la comissió territorial de Patrimoni de la Generalitat, tenint en compte la importància de les restes arqueològiques del subsòl. «Per nosaltres era molt important tenir aquest projecte aprovat», va remarcar. En aquest sentit, Bel va afegir-hi que encara caldrà fer una modificació puntual al nou pla d'ordenació urbana municipal (POUM), ja que només d'aquesta manera Patrimoni autoritzarà un esponjament a les cases de la plaça de l'Absis, necessari per poder connectar l'actual passeig de Ronda amb la prolongació del vial de circumval·lació del turó de la Suda.
El barri del Castell està delimitat per la plaça de l'Absis, els carrers Costa del Castell i Sant Felip Neri, i el mateix turó on hi ha el castell de la Suda. En total, la superfície afectada per l'actuació serà d'uns 9.500 metres quadrats, però el sostre residencial que es preveu generar després de la reurbanització serà de 12.000 metres quadrats. En concret, la superfície de sòl privat suposarà 3.500 metres quadrats, que representa el 38% de tota l'actuació. A banda, els vials tindran uns 4.000 metres quadrats (42%) i les noves zones verdes, els 2.000 metres quadrats restants (20%). Només en la fase de reurbanització, que inclou la renovació de tots els serveis i del paviment dels carrers, així com la construcció de cinc places, l'Ajuntament preveu destinar-hi 2,7 milions d'euros. La resta del pressupost, fins als 6,5 milions d'euros, correspon al preu de les expropiacions, que ja estan gairebé enllestides. En aquest sentit, l'empresa municipal de gestió urbanística (Gumtsa) ja ha avançat força feina, i només ha de formalitzar algun pagament i l'expropiació de les cases del barri properes a la plaça dels Estudis i al nou edifici judicial, un tràmit que primer també necessitarà una modificació del POUM. L'alcalde va explicar que la major part del finançament del projecte serà a càrrec del Pincat, uns 4 milions d'euros. Per tant, la Generalitat i l'Ajuntament cofinançaran aquests 4 milions a parts iguals, com la resta de les actuacions incloses a la llei de barris, i després el consistori haurà de posar 2,5 milions més.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.