Urbanisme

Vallès Occidental

El carrer perfecte de Sant Cugat

L'Ajuntament posa sensors en un carrer per gestionar el trànsit, l'aparcament, els residus, l'enllumenat i el reg a distància

Si el dispositiu funciona i fomenta l'estalvi, s'estendrà a la resta del municipi

El projecte funciona pel conveni firmat entre el consistori i Abertis i Indra

Fins ara no era estrany trobar ajuntaments que presentessin algun dispositiu tecnològic per controlar la gestió d'algun aspecte del municipi, ja fos el reg centralitzat, l'aparcament o el trànsit, entre d'altres, i així estalviar en costos i millorar l'eficiència. Però fins ahir cap d'ells havia apostat per implantar-los tots a la vegada en un mateix carrer. Sant Cugat ha estat el primer que ho va presentar ahir, batejant la iniciativa com a Carrer intel·ligent. El vial escollit és just al costat de l'edifici consistorial, el carrer Cèsar Martinell, i ahir el conseller de Territori i exalcalde del municipi, Lluís Recoder, va ser el primer privilegiat en poder comprovar el funcionament d'aquest sistema.

La clau és l'operatiu tecnològic basat en la instal·lació de sensors que s'han fet servir fruit de la col·laboració amb les empreses Abertis i Indra per desenvolupar el projecte Smart City o Ciutat intel·ligent en el qual hi han participat també altres companyies. La del carrer César Martinell és només una prova pilot, però si funciona i s'estalvia despesa ordinària s'estendrà a la resta del municipi, va confirmar l'alcaldessa, Mercè Conesa.

Els conductors, per exemple, podran veure a través d'uns panells informatius les places d'aparcament disponibles gràcies a la transmissió de dades recollides amb la col·locació de sensors. La iniciativa també vol evitar el pas inútil de vehicles pel carrer i, per tant, l'emissió de gasos contaminants. A més, amb el sistema Bluetooth i Wi-Fi també es recolliran dades en un servidor que permetrà calcular el temps de recorregut entre els dos extrems del carrer, gestionar possibles embussos de trànsit o escollir rutes alternatives per al transport públic que siguin més ràpides. De la seva banda, els ciutadans, mitjançant un Smart Phone, també podran tenir informació a temps real de les places lliures des de la rambla del Celler fins al carrer del Migdia.

Uns altres sensors també permetran il·luminar amb més o menys intensitat el carrer en detectar també una major o menor presència de persones. Un sistema semblant també servirà per controlar el grau d'humitat de la terra amb l'objectiu d'activar un reg centralitzat tenint en compte més variables com ara el tipus de vegetació i el grau d'aigua.

El darrer dispositiu que s'aplica és per millorar la gestió de residus. D'una banda per saber quan estan plens els contenidors i així optimitzar els recorreguts dels camions de recollida i, de l'altra, s'han col·locat papereres solars que, quan estan plenes, compacten automàticament les deixalles per augmentar la seva capacitat i disminuir-ne la recollida.

El govern anirà recollint les dades de la prova pilot per fer-ne una avaluació i millorar la seva eficàcia quan s'implanti a la resta de la ciutat, una iniciativa que implicarà modificar les concessions dels diversos serveis.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.