Urbanisme

La catifa verda del TAV

L'impressionant parc urbà que acabarà cobrint les vies del tren d'alta velocitat (TAV) al pas per Sant Andreu i la Sagrera serà el més gran de Barcelona, amb una superfície de 40 hectàrees

Els veïns de Sant Andreu i la Sagrera veuen difícil i costosa la conservació futura de l'espai, on està previst plantar 8.000 arbres

“És un projecte molt maco,però els parcs amb molta vegetació i molta aigua són cars de mantenir”

Amb la cobertura de les vies del tren d'alta velocitat (TAV) al pas per Sant Andreu i la Sagrera, Barcelona guanyarà un espectacular pulmó verd d'unes 40 hectàrees de superfície i 4 quilòmetres de longitud que serà, amb diferència, el parc urbà més gran de la ciutat. El projecte d'aquest nou espai verd, dissenyat a l'entorn de la nova estació del TAV a la Sagrera i sense calendari d'execució, ja ha estat adjudicat per Barcelona Sagrera Alta Velocitat als grups d'arquitectes Aldayjover, RCR i West 8 per un pressupost inicial d'1,3 milions d'euros. Les primeres imatges virtuals extretes del concurs d'idees –ara l'equip treballa en l'avantprojecte– mostren un espai ple de vegetació on està previst plantar-hi 8.000 arbres de diferents espècies i on les fonts d'aigua tindran un impacte important en el paisatge. Tot i que s'aixecarà sobre la llosa ferroviària, la preeminència de la natura sobre l'asfalt fa que el mateix equip d' arquitectes l'hagin definit com “una catifa verda per cobrir la vella cicatriu de ferro”.

El parc està concebut com un gran projecte de ciutat, però els veïns de Sant Andreu i la Sagrera n'estan fent, per proximitat, un seguiment molt acurat. Abans d'adjudicar-se el projecte ja van elaborar un document amb nombroses propostes, com ara la incorporació d'equipaments per a joves i la creació d'horts urbans o de zones de jocs infantils. Ara, amb els primers dibuixos sobre la taula, tenen dubtes seriosos que alguns dels seus suggeriments s'hagin tingut en compte. “No sabem si es recullen les propostes perquè en el document que ens han passat no hi figuren”, comenta el president de l'associació de veïns de Sant Andreu, Genís Pascual, que qüestiona també la viabilitat de conservació del conjunt de l'espai en el futur. “És un projecte maco d'entrada, però l'experiència ens diu que parcs amb molta vegetació i molta aigua són molt cars de mantenir”, subratlla Pascual.

El president de l'associació de veïns de la Sagrera, Josep Barbero, també es mostra recelós sobre el futur del parc. “Vuit mil arbres són molts arbres per cuidar”, argumenta Barbero. Els dos presidents coincideixen en el tema de la dificultat de manteniment, però discrepen lleugerament pel que fa als equipaments. Pascual defensa, com a mínim, algun equipament per a joves, i Barbero entén que la Sagrera ja en té prou “amb la façana de l'estació que ocupa la meitat de la superfície”, i aposta més per “espais oberts” com ara pistes esportives o zones de jocs infantils, que Pascual també reclama.

Els veïns asseguren, però, que tenen un coneixement molt superficial del projecte i confien obtenir una informació més detallada en una reunió informativa conjunta que tenen dimecres que ve amb tècnics d'Urbanisme. De totes maneres, l'associació de la Sagrera ja ha convocat una reunió prèvia per al dilluns dia 12 per començar a consensuar al·legacions conjuntes.

40
hectàrees
és la superfície que tindrà el nou parc urbà que es construirà a cavall de Sant Andreu i la Sagrera per cobrir les vies del TAV. Amb una longitud de 4 quilòmetres, serà el parc urbà més gran de Barcelona.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.