Urbanisme

La ronda Litoral s'ampliarà amb un vial a tocar del port

La proposta de l'Ajuntament de Barcelona descarta el pla inicial de construir un viaducte entre el Morrot i la Zona Franca

El nou lateral està concebut per integrar-se al futur barri Blau@Ictinea

La suma de factors ja és propiciatòria. El fet que els 3,5 quilòmetres de la ronda Litoral que van des del Morrot fins a la Zona Franca tinguin un carril menys de trànsit que la resta del traçat, i a més travessin una àrea d'activitat tan densa com és el Port, han convertit aquest tram en un enrevessat nus viari. Les congestions hi tenen la categoria d'eternes i perpètues. Una situació que es veu aguditzada en el temps per la impossibilitat, fins ara manifesta, que es concreti un projecte per ampliar-ne la capacitat viària. L'enèsim exemple que ho il·lustra és que l'última proposta amb un cert grau de solidesa que Foment va posar sobre la taula ha quedat descartada. L'Ajuntament de Barcelona no veia clar el plantejament conceptual de l'obra, que bàsicament preveia la construcció d'un segon viaducte igual que l'actual per desdoblar aquest tram de la ronda de quatre a vuit carrils. Una opció que canalitzava un flux de trànsit potencialment massa atapeït cap al centre i que va propiciar que fos aparcada, tot i que el gener del 2010 fins i tot es va arribar a adjudicar l'estudi informatiu per donar forma al projecte.

El govern municipal de CiU, conjuntament amb el Port, ja està treballant en una altra proposta, cosa que inevitablement endarrerirà els calendaris d'execució d'una actuació ja seriosament amenaçada pel context de retallades. Però per contrarestar aquest handicap s'ha pensat en una solució tècnicament més fàcil i econòmica de plasmar. A grans trets, l'ampliació del traçat es faria a partir d'un nou vial de quatre carrils segregat de l'actual viaducte de la ronda. Per dir-ho ras i curt, seria l'equivalent a un lateral de l'autopista i, per tant, discorrerà més baix, a cota de terra. En principi s'ubicarà al costat de mar, arran del port, aprofitant l'espai alliberat que deixi el desmuntatge de la platja de vies de l'estació del Morrot, tot i que també s'ha plantejat la possibilitat de desdoblar el vial a banda i banda del viaducte.

El replanteig de l'obra també s'explica en clau del projecte Blau@Ictinea, el barri amb 2.000 nous pisos que l'alcalde, Xavier Trias, vol alçar en els pròxims vint anys entre els molls de Ponent i Contradic. No en va, el lateral serà l'enllaç que el connectarà amb la ciutat.

LA FRASE

La ronda actualment és un cul de sac i una via perillosa. El pla que estem fent va a favor de tothom
Antoni Vives
tinent d'alcalde d'habitat urbà de l'ajuntament de barcelona

LA XIFRA

120.000
vehicles
és calcula que circulen diàriament pel tram de la ronda Litoral, que dóna a la façana del port.
LES CLAUS

Un pla per esbossar i pendent d'una arduosa negociació

f.e

Parlar de possibles calendaris d'execució del projecte o d'un cost ni que sigui estimatiu, ara mateix és avançar-se al temps. El pla d'ampliació de la ronda Litoral que està elaborant l'Ajuntament és tot just això, una idea, que es troba en la seva fase de gestació i, per tant, subjecte a múltiples circumstàncies que el puguin alterar. Entre els molts aspectes a concretar, hi ha per exemple com es distribuirà el flux de circulació per les dues calçades que configuraran el vial. Una possibilitat és que el tronc central, o sigui el viaducte, tingui un caràcter de circumval·lació i es destini als vehicles de pas. El nou lateral, per contra, absorbiria el denominat trànsit urbà, actuant com a eix de comunicació per als barris de la Marina del Prat Vermell o el Blau@Ictinea. A tot això cal afegir-hi la negociació institucional que haurà de dur a terme el consistori per arribar a un acord, primer amb el port per a la cessió dels terrenys per fer el lateral, i després amb el Ministeri de Foment, com a propietari que és d'aquest tram de la via. De moment, el govern estatal ja s'ha avingut a incloure el cost de l'estudi informatiu als seus pressupostos d'enguany.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.