Urbanisme

Propietaris d'Empuriabrava a la deriva

Els 4.500 afectats fa quatre anys que estan en conflicte amb l'Estat per l'atermenament dels canals

La reforma de la llei de costes comença a caminar

Els propietaris d'Empuriabrava continuen esperant una solució per al conflicte sorgit fa quatre anys, quan l'Estat va comunicar-los que tenia la intenció de fer complir la llei de costes –feta feia 30 anys i mai aplicada– i delimitar la part que aquesta normativa considera que està dins la línia de costa i la franja de sis metres de protecció que preveu reservar. Tot i que fa un any i escaig el govern espanyol, llavors del PSOE, va prometre “afectació zero” als canals i va prometre que no hi hauria enderrocs, el cert és que tant els propietaris com el mateix ajuntament de Castelló d'Empúries creuen que no n'hi ha prou i que allò era una solució provisional. El que demanen és un canvi de la llei de costes que deixi clar què passarà amb la franja de protecció dels canals i amb els amarradors Empuriabrava i resolgui d'un cop, després d'anys d'anar a la deriva, la inseguretat en què estan els propietaris de la marina.

Precisament, en aquest moment, s'està començant a treballar en aquesta modificació de la llei de costes i ara el dubte és quina fórmula es trobarà perquè aquesta normativa no afecti Empuriabrava i Santa Margarida. Una de les opcions seria que l'Estat digués que no és costa sinó port, amb la qual cosa passaria a regular-se a través del reglament català de marines interiors. L'altra, que es declarin excepció i que es considerin ciutats navegables.

L'alcalde de Castelló d'Empúries, Xavi Sanllehí (CiU), ha explicat que fa un mes va tenir una reunió amb el director general de Costes amb qui va parlar de la modificació de la polèmica llei. Segons Sanllehí, va veure una bona predisposició i els responsables de l'Estat van entendre la singularitat del cas. “Vaig veure en el govern del PP ganes de voler arreglar-ho”, va dir Sanllehí. L'alcalde hi afegia que la modificació de la normativa ha de servir per acabar amb la inseguretat jurídics actual en el sentit “favorable a respectar els titulars de les propietats privades”.

Des del 2008 els propietaris han viscut convocatòries de l'Estat per atermenar els canals, han protagonitzat protestes i han vist com el govern espanyol canviava de posició en diverses ocasions, cosa que ha confós molts afectats, la majoria d'origen estranger, que van passar de patir perquè els enderroquessin la casa a saber que era segur que perdien la propietat dels amarradors; si més no, per ara. A això s'hi ha afegit la formació de la comunitat d'usuaris, que ha caminat en paral·lel i molts cops creant més confusió entre els veïns.

La concessionària dels canals ja va voler cobrar quotes el 2008 però finalment ho va aturar. Ara, la Comunitat d'Usuaris de la Marina d'Empuriabrava, que es va presentar al febrer, vol dedicar l'estiu a promocionar-se per convèncer els residents que s'han de registrar i pagar les quotes. En el moment de la presentació el president de l'entitat, Narcís Ferrer, va anunciar que un 30% dels usuaris dels 4.600 amarradors s'havien registrat. Paral·lelament a la comunitat d'usuaris i per justificar les quotes que hauran de pagar els adherents, s'ha creat una empresa de serveis que actuarà en la neteja i manteniment dels canals. Quim Cruset, gerent d'aquesta empresa que actua per compte de la concessionària Port d'Empuriabrava, explica que aquest estiu disposaran de dues embarcacions nàutiques que actuaran als canals. La comunitat d'usuaris, encara en estat embrionari, pretén ampliar serveis a mesura que creixi el nombre d'usuaris registrats i es dóna fins al mes d'octubre per fer un primer balanç de propietaris registrats.

4.600
amarradors
són els que hi ha a la marina residencial d'Empuriabrava i que estan afectats per la llei de costes

LES XIFRES

40
quilòmetres
de canals hi ha a la marina més gran d'Europa, construïda els anys seixanta del segle passat.
Hem fet una reunió a Madrid fa un mes i hem vist ganes de voler arreglar el problema
Amb la modificació de la llei de costes ha de quedar resolt definitivament
Xavi Sanllehí
alcalde de castelló

Problemes per vendre les cases

Jennifer Olbrich

La problemàtica dels canals s'uneix a una gran quantitat de reptes que ha d'afrontar la Marina d'Empuriabrava i, juntament amb la crisi, tot plegat ha repercutit en la venda de cases, que ha baixat exponencialment, segons expliquen les immobiliàries, que tenen moltes ofertes de cases que es volen vendre però molt poca demanda. Els clients internacionals estan al cas de l'afectació de l'atermenament a les propietats i això ha fet que es tirin enrere, o bé que proposin contraofertes a la baixa, demanant que se'ls descompti el preu de l'amarrador, conscients que aquest ja no és de propietat, sinó que és una concessió. “Els compradors internacionals volen venir a Empuriabrava per relaxar-se, per gaudir de la jubilació, per exemple. Però al venir aquí s'han d'enfrontar amb problemes, concessionàries, la llei de costes..., per això prefereixen buscar altres destinacions”, explica una portaveu de la immobiliària León del municipi.

També la venta d'amarradors ha baixat, pels problemes que comporta al registre de la propietat. Molts propietaris han retirat les seves propietats de la venta, ja que han perdut el valor que tenien abans. "Fa deu anys ningú semblava saber res de la Llei de Costes. Sobretot els clients internacionals estan confusos i decebuts, ja que creien que invertien en un país segur, però ara mateix el que més hi ha és incertesa”, explica el propietari de la immobiliària Falgàs. “Empuriabrava ha perdut molta credibilitat des del punt de vista immobiliari”, assegura la portaveu de l'immobiliària Hoffmann.

Cronologia

16 de juny de 2008

La concessionària dels canals crea la comunitat d'usuaris i vol cobrar.

3 d'agost de 2008

L'Estat convoca en ple estiu els veïns per a l'acte d'atermenament.

30 setembre 2008

Empuriabrava rep amb crits i xiulets els representants de l'Estat.

20 de juny de 2009

La concessionària amenaça de treure l'amarrador a qui no pagui les quotes.

28 setembre 2009

300 veïns es manifesten davant Costes a Girona.

25 de maig de 2010

L'Estat ajorna un any la decisió de fitar els canals.

27 de gener de 2011

La ministra diu que no hi haurà cap enderroc per la llei de costes.

10 de juny de 2011

Representants de l'Estat asseguren a la marina que l'afectació serà “zero”.

Irene Weinmann

L'Irene, d'origen alemany, és propietària de dues cases al canal, en lloga una i a l'altra, comprada al 1979, hi resideix, tot i que la intenta vendre des de fa tres anys. Al 2004 van construir una piscina a la terrassa de la casa, que toca el canal, a la zona d'Alberes. “Ens van donar el permís per construir-ho, aleshores ningú sabia res de la Llei de Costes ni dels sis metres de servei. Ningú ens va advertir”, explica l'afectada. Els sis metres de servei, proposats com a línia de pas entre els canals i la parcel·la, tallarien els 150 metres quadrats que ocupa la piscina, la zona de jardí i l'amarrador. “És una mesura que no té cap mena de lògica. Ens volen treure la propietat per la qual hem pagat legalment”.

jennifer olbrich

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.