Urbanisme

Barcelonès

Barreres al port

La reforma del Port Vell crearà una marina de luxe blindada als ciutadans, una de les coses que més irriten la plataforma opositora

Els veïns qüestionen l'impacte del projecte i afirmen que la ciutat no en veurà ni cinc

El projecte de la marina de luxe del Port Vell significa “agafar el cor portuari de Barcelona i arrencar-lo definitivament de la ciutat”. Així de clar va ser Javier Moreno, pilot de la marina mercant i doctor en ciència i enginyeria nàutica, en referir-se ahir a l'impacte de la reforma per convertir els molls d'Espanya i de la Barceloneta en una base de iots de luxe. Moreno, amb altres personalitats i veïns de la Barceloneta i d'altres barris de Ciutat Vella, forma part de la plataforma Defensem el Port Vell, que plantarà cara a aquesta obra mastodòntica.

Un dels punts més espinosos és el caràcter exclusiu de la reforma: no només perquè serà per a iots de luxe i expulsarà petites embarcacions i també el reducte de pescadors, sinó perquè materialment no s'hi podrà accedir: al voltant de la zona (des del Museu d'Història, a banda dreta i a banda esquerra) s'instal·laran unes pantalles d'1,80 metres que barraran l'accés dels ciutadans.

Moreno va fer una precisió important sobre la direcció de la reforma plantejada per Salamanca Group, l'inversor que va adquirir la concessió de la marina: “Ara ja hi ha megaiots que hi atraquen, separats amb tanques ridícules; el que ara es vol fer és crear un resort, és a dir, un espai tancat per a ús exclusiu per als usuaris dels megaiots”. Això genera “diversos aspectes intolerables”, com ara la construcció d'un “club salon” de diverses plantes i 2.400 metres quadrats, un restaurant propi i un tancament de la zona, va afirmar.

On rau el negoci de tot plegat? La hipòtesi de la plataforma contestatària és aquesta: volen “utilitzar el Port Vell com una base de lloguer de iots” (el lloguer d'un iot de 50 metres pot oscil·lar entre 300.000 i 400.000 euros a la setmana). Es tracta, segons Moreno, d'un negoci “fora de control” i “fora d'impostos” perquè aquests grans vaixells solen estar inscrits a paradisos fiscals. En tot cas, el que sí que haurien de pagar serien els impostos d'atracar en un port de l'Estat, una quantitat ínfima, diuen, al costat de les altres.

Amb tot això, la plataforma no es creu gens ni mica les grans xifres amb què l'Autoritat Portuària ven aquest gran projecte: que si crearà 380 llocs de treball (entre directes i indirectes), que si tindrà un impacte de 546,3 milions...“No surten els números, cada megaiot porta la pròpia tripulació”, apunta Moreno. De la dàrsena de reparació només compta que s'esgarrapin alguns llocs de treball, perquè tampoc no disposa del personal qualificat.

Mentrestant, l'Autoritat Portuària avança en els tràmits de regulació dels molls per propiciar el projecte, que traurà per segona vegada a exposició pública pròximament, amb retocs. La plataforma ciutadana s'ensuma que seran lleugers, com ara eliminar un dels edificis previstos (el restaurant) o reduir l'alçària de les pantalles. Segons els agents implicats en la reforma, què ha canviat del projecte original? Impossible d'esbrinar-ho: ni l'Autoritat Portuària, ni l'Ajuntament, ni el servei de comunicació de l'empresa promotora han volgut o pogut explicar a aquest diari quins eren. Cadascun ha dit que pertocava a l'altre de fer-ho. Fa uns dies l'Autoritat Portuària va emetre una críptica nota de premsa en què no concretava tampoc els canvis. Sembla que les barreres de la reforma del Port Vell, un projecte opac des de l'inici, no són només físiques.

LA XIFRA

380
llocs de treball
afirma l'Autoritat Portuària que crearà el Port Vell de luxe, sense precisar d'on sortiran.

25 anys després, la mateixa guerra

Fa 25 anys, en plena reforma olímpica i de la façana marítima de Barcelona, els veïns ja es van mobilitzar contra els planejaments mastodòntics d'aleshores. “Llavors volien instal·lar una gran torre al moll d'Espanya”, va recordar ahir Mercè Tatjer, catedràtica adscrita al departament de ciències socials de la Universitat de Barcelona i membre de SOS Monuments. Aquella gran torre la van aturar i van esgarrapar “més espai públic del que s'havia previst”.

Aleshores ja van plantejar usos alternatius i de caràcter ciutadà per al moll d'Espanya, com ara petites escoles de vela, una seu del Museu Marítim o la creació d'una làmina d'aigua per navegar-hi. Ara la plataforma tornarà a pensar un pla alternatiu. Tatjer creu que la situació actual torna a posar de manifest la “incompetència cultural” de molts polítics. “Hi ha altres formes de gaudir del patrimoni marítim i de fer cultura marítima.” “El balanç d'aquests 25 anys de Port Vell és molt pobre, ha acumulat fracàs rere fracàs”, va reblar Javier Moreno, especialista de marina mercant.

Segons Gala Pin, portaveu de la plataforma, tenen diferents línies de treball, per estudiar el projecte, oferir alternatives (com ara la reforma de signe ben diferent que ara planteja Marsella) i diversos actes reivindicatius. Per exemple, per al 14 de juliol anuncien una cadena humana amb el lema “El Port d'Espanya per als catalans”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.