Urbanisme

Llum al final del canal

El gener començaran els treballs a la infraestructura que completa el port de Badalona

Primer es farà la part més allunyada del mar

Els recursos necessaris per acabar l'obra encara no hi són

Al canal hi haurà 200 amaradors d'embarcacions de fins a 8 metres

L'any vinent ha de ser el de l'inici dels treballs del canal del port de Badalona, que es començaran quan es compleixi una dècada de la inauguració de la instal·lació i farà més de vint anys que se'n parla. Albiol no vol finalitzar el mandat municipal sense haver encetat les obres a la zona, que qualifica de “deute pendent” amb els veïns del barri del Gorg i la façana marítima. Per això, està previst que les excavadores entrin als terrenys durant la primera quinzena de gener. Es tracta, però, dels treballs previs de moviments de terres que s'han de fer abans de començar les obres de la primera fase del canal, que s'inicia en el seu tram més allunyat del mar. La licitació d'aquest primer tram es farà després que la junta de govern municipal aprovi el projecte la set-mana vinent i, segons els responsables municipals d'Urbanisme, les obres podrien començar el març.

L'alcalde de Badalona va presentar ahir el nou projecte del canal del port de Badalona, una obra que tindrà una duració de dos anys i mig si es fa sense pauses entre la primera i la segona fase, la més complexa. El pressupost de l'obra és de 4,3 milions d'euros, als quals s'han de sumar 6 milions més necessaris per fer els treballs de desviació provisional de la via del ferrocarril i de construcció del viaducte que travessarà el tram final del canal.

De moment, l'alcalde ha anunciat que disposa dels diners per a la primera fase, que té un pressupost de 3,1 milions d'euros, que s'obtindran majoritàriament d'un pagament que fa Adif pels drets d'edificació en uns terrenys que té a la zona. Pel que fa a la resta de recursos necessaris per acabar el canal i fer el viaducte del tren, una mica més de set milions d'euros, hauran de sortir de l'adjudicació d'un terreny que hi ha al costat del port, on està previst que s'hi construeixi un hotel.

L'alcalde va reconèixer que encara no disposen d'aquests diners però assegura que els tràmits burocràtics que permetran desencallar l'operació estan molt avançats i que hi ha inversors interessats en el projecte.

Canal navegable

El futur canal serà navegable i tindrà 360 metres de longitud i 32 metres d'amplada que en el tram final va augmentant fins a connectar amb la dàrsena principal del port. El projecte preveu la urbanització d'una superfície total de 14.000 metres quadrats, que inclouen la zona enjardinada de la capçalera del canal on hi haurà una làmina d'aigua de 700 metres quadrats que queda encarada amb la part més alta del canal. Aquest espai connectarà amb el parc del Gorg, la zona verda que arriba fins a la plaça de Josep Tarradellas, al davant del Palau Olímpic. La urbanització del sector del canal permetrà connectar el parc del Gorg amb el port a través d'amplis passejos per a vianants i també hi haurà dos carrils destinats al trànsit de vehicles, on només es podrà circular a poca velocitat.

La primera fase de les obres tindrà una durada d'un any i començarà amb l'excavació dels terrenys entre els carrers de la Indústria i el Progrés. A continuació s'executaran les obres del canal fins a la via del tren, uns 260 metres. Els darrers 100 metres de canal es faran en una segona fase, conjuntament amb la desviació provisional de la via, la construcció del viaducte que ha de permetre el pas de l'aigua del port al canal, i el pas inferior del carrer Ponent. El nou viaducte tindrà 179 metres de llargada i una alçada de quatre metres, que permetrà el pas d'embarcacions de fins a vuit metres d'eslora que podran circular pel canal, on hi haurà 200 amarradors.

Ens els darrers mesos han començat a vendre's quatre promocions d'habitatges a l'entorn del canal. Dues estan en marxa, una començarà abans de final d'any i la quarta té previst demanar la llicència d'obres a principi d'any. L'alcalde està convençut que aquesta zona, on s'hi faran més de 2.000 pisos nous, “convertirà el barri del Gorg en la nova centralitat de Badalona”.

LES FRASES

El canal convertirà el barri del Gorg en la nova centralitat de Badalona
Xavier Garcia Albiol
Alcalde de Badalona
Pels terrenys de l'hotel al costat del port esperem obtenir set milions d'euros
Imanol Sanz
Gerent de la societat Marina Badalona

Història d'un projecte escurçat, reduït i rebaixat

Entre el projecte original del que havia de ser el port canal i el que acabarà sent quan estigui enllestit hauran passat més de 25 anys. El canal ha estat a sobre de la taula de quatre alcaldes que han governat durant aquests anys a Badalona amb correlacions de forces diferents. Els canvis que s'hi han fet en tots aquests anys n'han escurçat la llargada, aprimat l'amplada i, sobretot, rebaixat les estimacions de costos. El canal original concebut per l'arquitecte Manuel de Solà-Morales tenia una llargada de 600 metres i arribava fins al davant del pavelló olímpic. D'aquests 600 metres inicials, el canal que finalment es farà en tindrà només 360. La part superior s'ha reconvertit en una zona verda. En un primer moment, l'any 1987, es parlava d'un cost total de 8.000 milions de pessetes pel conjunt del port i el canal. El ball de xifres ha estat constant des del principi. Si bé les dificultats que es van trobar pel fet de construir el port sobre terrenys industrials va fer multiplicar els costos pel preu de la descontaminació, en el cas del canal sempre s'ha parlat de rebaixes. Així, el projecte que preveu tirar endavant el govern encapçalat per Albiol costa gairebé la meitat del que s'havia pressupostat el 2006, quan només els costos viaducte del ferrocarril ascendien fins a 15 milions d'euros. Aquesta xifra es va rebaixar a 10 milions el 2010 i ara s'ha tornat a retallar fins a 6 gràcies, segons Albiol, a la “rebaixa de pretensions tècniques” d'Adif, que permetran que el projecte tiri endavant. Pel que fa als costos del canal, han passat de 7 milions
a 4,3 perquè l'amplada s'ha reduït de 40 a 32 metres.

El PSC i ICV creuen que Albiol només busca fer-se la foto

Els partits d'esquerra recelen d'un anunci que es fa sense tenir el pressupost garantit
Vot de confiança dels veïns
S.Muñoz/M.Membrives

Conscients que l'alcalde té una gran afició a sortir a la foto, una part de l'oposició té clar que l'anunci de l'inici imminent de les obres del canal no és més que una altra operació de màrqueting de Garcia-Albiol. Una notícia “buida de contingut”. Pel socialista Jordi Serra, exalcalde de la ciutat, una obra d'aquesta magnitud “necessita un projecte per ser licitada” i es pregunta “on és aquest projecte”. Recorda que tampoc no es disposa dels diners necessaris i per aquest motiu acusa l'alcalde de “vendre fum”. Es mostra convençut que qui desencallarà el canal “serà el nou govern que sorgirà al maig”. En una línia similar es manifesta el regidor d'ICV-EUiA, Carles Sagués, que creu que l'alcalde ha entrat de ple en “la dinàmica electoral”. “Ara veurem anuncis i fotos, un darrere l'altre”, sosté, i recorda que el PP “ha estat incapaç de donar sortida a altres demandes dels veïns del Gorg, com ara la neteja dels solars abandonats, com tampoc no és capaç de concretar quins equipaments s'han de construir en una zona on han d'anar a viure més de 2.000 famílies”.

L'altre grup de l'oposició, el de CiU, dóna un vot de confiança a l'alcalde i fins i tot afirma que “CiU ha estat clau perquè aquest projecte sigui possible”, en tant que ha fet de mediador amb la Generalitat per tal que l'hotel del port sigui, a curt termini, una realitat. El regidor Ferran Falcó admet que ara per ara no té coneixement que cap operador hi estigui interessat. Per això el capítol del finançament del canal li genera algun dubte.

Pel que fa a les entitats veïnals de la zona, la presidenta del front marítim, Enca Marés, creu que ara va de debò, “perquè m'ho han confirmat els tècnics, no pas els polítics” –assenyala–, i assegura que l'associació de veïns que lidera continuarà lluitant “fins que el canal sigui una realitat”. Teresa Vinuesa, presidenta de l'AV Gorg Mar, matisa que només el temps revelarà què hi ha de cert en l'anunci, i lamenta que el govern del PP no prengui mesures per dignificar els solars de la zona, ara encara abandonats. L'entitat ha iniciat una campanya de recollida de firmes i ja s'han penjat pancartes per denunciar la brutícia i l'existència de rates.

Badalona necessita que es faci el canal per dignificar tot un sector. Crec que ara va de debò
Enca Marés
presidenta de l'av front marítim
Tant de bo sigui cert que es fa el canal, però també necessitem que es netegin els solars de la zona
Teresa Vinuesa
presidenta de l'av gorg mar
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia