Urbanisme

Blanes valora protegir la SAFA com a patrimoni industrial

L'Ajuntament ha de decidir quines parts vol protegir d'una fàbrica que és tot un símbol al municipi però que no està catalogada

El grup d'ICV-EUiA aposta per modificar el POUM i obrir la SAFA a la ciutadania

L'Ajuntament de Blanes està valorant, amb la col·laboració de l'empresa Nylstar, quins elements de l'empresa –antigament SAFA– cal preservar com a part del patrimoni industrial blanenc i català. Paral·lelament, el grup d'ICV-EUiA treballa també en una proposta que implicaria modificar el POUM per protegir elements i regular els usos d'una part de l'empresa. El llum d'alarma es va encendre quan Nylstar va demanar permís per enderrocar una de les dues xemeneies de la fàbrica que queden en peu. En anys anteriors ja se n'havien enderrocat d'altres, i l'arxiver municipal, Toni Reyes, va fer un informe en què alertava d'“errors del passat” i afirmava que la demolició de la xemeneia “significaria una pèrdua molt important per al patrimoni industrial blanenc, cosa que la ciutat no es pot permetre”.

L'antiga empresa SAFA es va establir a Blanes el 1923 i amb els anys va representar una autèntica revolució a la comarca i va ser la iniciadora de la química tèxtil a l'Estat. Per fer només una pinzellada del que va significar a la zona, cal destacar que va començar amb 400 empleats, i el 1973 ja n'hi havia 2.500. Amb l'empresa –que tenia el seu propi economat, cases per als tècnics, via de tren i més tard una caserna de la Guàrdia Civil per controlar els treballadors–, també va créixer Blanes, que va passar dels 5.000 habitants als 16.000 el 1970. Els terrenys de Nylstar ocupen actualment 200.000 metres quadrats, però una part està en desús. Podria formar part, perfectament, del patrimoni industrial català. Paradoxalment, però, cap dels elements està protegit. Amb els anys, se n'han enderrocat parts molt significatives, entre les quals elements molt destacats dissenyats per l'arquitecte empordanès Eusebi Bona.

Interès públic i privat

Tècnics de l'Ajuntament treballen actualment per fer un pla especial per protegir almenys part de la fàbrica i fer un conveni que casi els interessos de l'empresa amb l'interès i el gaudi públic dels ciutadans de Blanes.

L'alcalde, Josep Marigó, recorda que la història industrial de Blanes està centrada en SAFA. “És possible que tots aquests anys que hem estat adormits s'hagi malmès algun element que no hem estat capaços de preservar. No hem de perdre més elements que puguin fer falta per explicar la nostra pròpia història”, considera l'alcalde, que recorda que la suspensió de la llicència d'enderroc té una data de caducitat: “Abans de vuit o nou mesos hem d'haver arribat a algun acord per dir què volem preservar.”

El grup municipal d'ICV-EUiA aposta per modificar el POUM i definir uns espais d'ús públic en zones que ara estan en desús. Una possible proposta seria requalificar les naus que fan façana amb la carretera de Malgrat perquè tinguessin ús comercial i l'empresa les pogués llogar, i a canvi obrir a la ciutadania un carrer interior que travessi les instal·lacions de l'empresa. La proposta preveuria altres canvis, però encara s'hi està treballant.

La xemeneia s'ha inclinat 25 cm

Fonts de l'empresa Nylstar plantegen que la xemeneia que volien enderrocar necessita una reforma. Els aiguats n'han anat erosionant els fonaments i s'ha inclinat uns 25 centímetres, cosa que ha provocat que s'esquerdi l'edificació que hi ha a sota. Consideren que es podria obrir un debat sobre a qui pertocaria fer-se càrrec de les despeses de reparació, tot i que l'alcalde recorda que en altres llocs protegits “l'Ajuntament vetlla perquè l'espai no es faci malbé, però qui en té la responsabilitat són els propietaris”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia