Urbanisme

La sortida del TAV a Sant Narcís, dos anys i mig tard

Adif procedeix ara a acabar aquest punt d'evacuació dels túnels de l'alta velocitat d'una infraestructura que funciona des del gener del 2013

Els veïns havien advertit fa uns mesos de l'estat de tot el sector

Fins ara tanca provisional i vehicles ocupaven la zona de sortida

Adif ha procedit des de fa unes setmanes a condicionar l'exterior de la sortida d'emergència del TAV, situada al carrer Alacant de Girona, al barri de Sant Narcís, dos anys i mig després que es posés en marxa la infraestructura. Des del gener del 2013 van
començar a passar combois d'alta velocitat pels túnels urbans de Girona, però tot just ara Foment i Adif han procedit a adequar l'exterior d'aquesta sortida d'emergències de la infraestructura. En concret és la sortida d'emergència número 3 que té la infraestructura, però és la primera que es troba un cop comencen a ser subterrànies les vies del tren, al sector industrial de Mas Xirgu, al sud de la capital gironina.

Queixes dels veïns

Els treballs de millora del sector i d'acabament d'aquesta sortida d'emergència arriba uns mesos després que els veïns i comerciants del sector sud de Sant Narcís es queixessin de l'estat que presentava el sector. A banda de la brutícia que s'hi acumulava, tota la zona presentava un estat provisional malgrat que la infraestructura funciona des de fa més de dos anys. Així, la tanca que protegia la zona era encara la mateixa que s'havia instal·lat durant l'obra, ja que aquest punt també va servir de punt d'inspecció de la tuneladora Gerunda mentre feia els túnels urbans del TAV a Girona. També el cartell que indica que en aquest punt hi ha un sortida d'emergència de la infraestructura de l'alta velocitat. La sortida d'emergència ha d'estar lliure d'impediments per garantir que en cas d'accident en un comboi ferroviari a l'interior del túnel es pugui fer l'evacuació dels passatgers amb rapidesa i sense entrebancs, però fins fa poques setmanes diversos turismes continuaven aparcats en un espai al voltant de la sortida d'emergència, malgrat les marques al paviment que alertaven que no s'hi podia aparcar.

Ara Adif sí que intervé a tot el sector i condiciona la zona perquè en cas d'incident els passatgers es trobin la zona acabada i les senyalitzacions clares per dirigir-se cap a la via pública amb rapidesa. Els treballs aquesta setmana han servit per aplanar i posar grava i sauló a tot l'espai al voltant de la sortida d'emergència situada al barri de Sant Narcís de Girona. També s'ha fet un petit mur, i aquesta setmana s'han instal·lat els pals que serviran per aguantar la tanca metàl·lica definitiva que substituirà la tanca provisional que hi ha hagut tot aquest temps.

El pla d'emergències

Les dues inundacions que hi va haver als túnels del TAV en l'últim trimestre de l'any passat van posar en relleu que la Generalitat encara no havia aprovat el pla d'emergències de la infraestructura. Es van detectar diverses deficiències, en especial la falta de la xarxa Rescat als túnels i algunes deficiències en les sortides d'emergència que Adif ha corregit des del
doble incident que va afectar la infraestructura. També en el moment que es va produir l'incident d'inundació del túnel, l'Ajuntament de Girona va denunciar l'estat d'algunes de les sortides d'emergència, on desembocaven algunes i les dificultats en altres. La interlocució directa amb Foment per part del consistori després del segon incident va permetre que el ministeri es posés les piles i actués d'urgència per garantir que les sortides d'emergència fossin totes practicables i evitar més inundacions.

LES DATES

9.1.2013
És la data
en què es va posar en marxa la infraestructura del TAV a Girona, amb la ciutat encara empantanegada.
30.9.2014
Va ser el dia
que es van inundar per primer cop els túnels del TAV al seu pas per la ciutat de Girona.

Es recupera un tram més del parc Central

D.V

Girona ha recuperat un altre tram del parc Central. Les obres a tocar de la plaça Europa han permès, fa pocs dies, treure les tanques a un dels sectors que Adif seguia recuperant, i ja s'ha obert a la ciutadania aquest nou espai de sauló i arbrat que ha de facilitar l'enllaç d'aquest punt cap al barri de Sant Narcís.

Tot i això, els operaris segueixen treballant amb la vegetació i la zona on es preveu que es recuperi la guingueta de La Boireta, quan el consistori n'obri el concurs pertinent per fer-ne l'adjudicació. Ara els treballs es concentren en l'adequació a l'entorn de la baixada de la futura estació d'autobusos. En un dels costats ja s'està acabant la plantada de vegetació que s'hi està duent a terme. A l'altre costat s'hi ha fet el moviment de terres al punt on està previst que s'hi torni a instal·lar l'escultura d'Andreu Alfaro Per a Europa, que provisionalment es va ressituar a la rotonda de la Devesa de Girona, però que els veïns del sector van reclamar que tornés al seu emplaçament habitual.

Connexió amb la Creu

També està pràcticament acabada la connexió des del passeig d'Olot fins a la prolongació amb el carrer de la Creu. De fet, la zona d'asfaltatge i la vorera ja s'han acabat, i només queden alguns detalls per permetre'n l'obertura i garantir aquest enllaç viari, que ja existia amb anterioritat a les obres.

Eixamplament a Oviedo

Una altra obra relacionada amb el TAV que ja és a les acaballes és l'eixamplament de la vorera del carrer Oviedo en l'enllaç amb el Josep Maria Gironella. La vorera ja s'ha acabat i s'ha executat el tram de carril bici que s'hi havia previst en aquest punt. Així, una vorera estreta i impracticable s'ha convertit en una petita plaça de pràcticament nou metres d'amplada. Aquests dies, encara hi ha cons que desvien el trànsit per un dels carrils fins que s'hagi acabat totalment l'obra.

L'obra sobre la llosa

Amb tots aquests treballs en marxa, només quedarà la reurbanització de la llosa perquè el parc Central deixi de ser espai d'obres, com passa des de l'any 2008, quan van començar els primers treballs al sector. Adif ja té a licitació l'obra de tot el sector, que bàsicament consistirà a generar un espai obert i diàfan amb vegetació, especialment gespa. La voluntat és que s'acabi aquest mateix any la reposició de tot el sector.

Les obres després de la inundació

La doble inundació que es va produir als túnels del TAV a Girona a final de setembre i de novembre va comportar que el Ministeri de Foment s'adonés de l'error d'actuació amb el primer incident i prengués les mesures pertinents per evitar que es repetís l'esperpèntic incident quan les vies del tren es van convertir literalment en rius amb unes pluges intenses, però en cap cas excepcionals, com va voler argumentar l'Estat amb la primera inundació.

Les inundacions van venir provocades pel creixement de la riera de la Pabordia, un afluent del riu Güell al sector de Mas Xirgu, just al costat del forat per on sortien les terres durant la construcció de la infraestructura. Per això, al desembre, Foment va adjudicar d'urgència les obres al sector del Mas Xirgu, on s'ha eixamplat ostensiblement la llera del riu Güell, a la zona, es va treure un pont de formigó que feia d'embut amb crescudes del riu, es va canalitzar la riera de la Pabordia fins al Güell i s'ha tapat el forat per on es van escolar milions de litres d'aigua.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia