La Moncloa es va obrir ahir per primer cop al seu futur inquilí i president electe, Mariano Rajoy. Després de la primera reunió per al traspàs de poders entre l'equip del president en funcions que comanda el ministre Ramón Jáuregui i la comissió popular que encapçala Soraya Sáenz de Santamaría al matí, el mateix José Luis Rodríguez Zapatero convocava d'urgència i per sorpresa Rajoy a una reunió de dues hores. Segons fonts de la Moncloa i del PP, la cita va permetre repassar l'agenda econòmica per agilitzar el traspàs i, de pas, segellar que en aquest interinatge Zapatero i Rajoy pactin la postura espanyola a cimeres com el Consell Europeu que el 9 de desembre tindrà lloc a Brussel·les.
Les tensions de la crisi del deute a la UE, que van portat l'Estat espanyol a pagar dilluns –amb els mercats segurs, ja que qui governarà serà Rajoy– l'interès més car des del 1993 per col·locar lletres a tres mesos, estan forçant el PSOE i el PP a precipitar el relleu a La Moncloa. Que Zapatero convoqués ahir Rajoy 72 hores després de la cita amb les urnes per abordar el traspàs de poders en persona és una mostra de la gravetat de la situació, perquè José María Aznar va esperar onze dies abans de citar Zapatero per al traspàs del 2000.
Abans del careig d'ahir, les delegacions del govern en funcions i del futur president electe van començar a traçar ja el traspàs de poders de cada ministeri que arribarà després de la investidura. A més de Jáuregui, per part de l'actual govern hi participen el director del gabinet de Presidència, José Enrique Serrano, i el secretari d'Estat d'Afers Constitucionals i Parlamentaris, José Luis de Francisco. En la delegació popular, a Sáenz de Santamaría l'acompanyen el secretari del grup popular, el català José Luis Ayllón i el cervell econòmic Álvaro Nadal.
Segons la Moncloa, Zapatero té el compromís d'informar Rajoy sobre la “gestió ordinària” del govern estatal en aquest interregne. D'acord amb l'article 21 de la llei del govern, l'executiu en funcions “limitarà la seva gestió al despatx ordinari dels assumptes públics” i s'abstindrà d'adoptar altres mesures “tret de casos d'urgència degudament acreditats o per raons d'interès general”. La formació del govern es podria avançar a la setmana de la investidura, entre els dies 13 i 20 de desembre.
































