El director de Sota terra, Josep M. Andrés, Aranya, va defensar ahir el programa de la denúncia de l'empresa Veclus, especialitzada en estudi sobre patrimoni històric, en relació a la finca del carrer Ripoll, 25 de Barcelona. El director argumenta que “en cap moment l'equip s'atribueix cap descobriment. L'aqüeducte és el punt de partida, i la seva canalera, si bé ja havia estat localitzada, mai no havia estat excavada, i això és el que fa el senyor Eudald Carbonell”, explica en una nota com a resposta oficial de TV3. En aquest sentit, matisa que si bé el lideratge de l'equip de Sota terra correspon a Carbonell, “ell no ha pres mai cap decisió al marge de la direcció del jaciment en què s'estava treballant”. També destaca que l'objectiu de l'espai ha estat posar l'arqueologia a l'abast del gran públic, “un exercici molt complex” i que s'ha hagut de simplificar teories perquè fossin comprensibles. I conclou que “vetllant en tot moment pel rigor” i “assessorats pels equips d'arqueòlegs”, Sota terra “no ha pretès mai ser una sèrie documental, sinó un espai divulgatiu i entretingut.”
Comunicació
polèmica
TV3 defensa el rigor de ‘Sota terra'
Canals relacionats
g. Busquets
Publicat a
- Avui 02-09-2010 Pàgina 41
- El Punt Barcelona 02-09-2010 Pàgina 45
- El Punt Barcelonès Nord 02-09-2010 Pàgina 45
- El Punt Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre 02-09-2010 Pàgina 45
- El Punt Comarques Gironines 02-09-2010 Pàgina 45
- El Punt Maresme 02-09-2010 Pàgina 45
- El Punt Penedès 02-09-2010 Pàgina 45
- El Punt Vallès Occidental 02-09-2010 Pàgina 45
































Comentaris
Eudald Carbonell: -Ara buscarem la canalera i si la trobem contestarem que era l’aqüeducte-
Fermí Fernàndez: -Doncs vinga, a trobar la canalera-
Fermí: [veu en off] Eudald Cèsar i la nimfa Roser han començat a picar amb força per trobar la canalera de l’aqüeducte (...)
Eudald Carbonell: -Mira, mira , la canal, l’opus signinum que xulo, que xulo no?, ja la tenim...-
Arran d’aquest guió, es reconeix que la canalera estava localitzada o se simula el seu descobriment? I qui s’atribuei
El problema d'aquest programa es el que sovint passa amb els programes "científics": que s'han de vulgaritzar "per que la gent ho entengui". Així han posat a un paleontòleg amb afany de protagonisme a fer d'arqueòleg, com si tot fos el mateix i no hi hagués a Catalunya autèntics arqueòlegs. No més he vist el programa una vegada i m'ha recordat antics programes per a nens de TV1, on també sortia un senyor amb calça curta i un "salacot" al cap, fent descobriments importants. És veritat que els responsables de TV3 sovint "son de lletres" però els televidents ens mereixem més, i si no en saben que copiïn.
Molt bon dia, durant molts anys vaig treballar a TV3 i conec la complexitat de produir un programa. M'agradaria manifestar que no hi ha ningú perfecte i que és possible que s'hagi comès algun error que hores d'ara desconec. Tanmateix, haig de felicitar a l'equip, al meu antic company Aranya i a la Mònica (Terribes) per la producció i l'emissió d'aquest fantàstic programa en aquesta franja horària. Han aconseguit en un món de lluita per l'audiencia emetre un programa en horari pràcticament prime time de gran interés cultural presntat de forma molt entenedora i entretinguda a l'abast de tothom que fins i tot a permès tirar endavant treballs que de ben segur estaven paralitzats per falta de recursos econòmics.
Si us plau, feu-ne molts com aquest
Quim Pérez (ex regidor de TV3)
Aquest programa m'agrada molt i trobo molt positiu que la nostra televisió pública el faci, i que el faci com el fa: combinant rigorositat amb entreteniment. Jo sóc científic (d'una branca llunyana a la del programa) i entenc que és molt difícil fer divulgació, i això a vegades duu a alguna relliscada comprensible. Ara, crec que hi ha molts detalls que expliquen com és la ciència. Per exemple, mai fan grans descobriments, sinó petites troballes que permeten avançar. I, sobretot, la limitació de temps i de recursos: que no descobreixis una cosa sovint no vol dir que no hi sigui, sinó que no tens prou pressupost per buscar més!
Felicitats i gràcies pel programa!
Albert
Quan vaig saber de la polèmica vaig dir al meu germà Aleix:
Roger- Segur que si entro a L'Avui trobaré algun torrecollons carregant contra TV3 i confirmaré la meva teoria de l'autoodi nacional.
Aleix - Vinga ja pots engegar l'ordinador i connectar-te.
Aleix pensant (Ara el torracollons del meu germà engega l'ordinador tot emocionat per trobar el comentari que demostri l'autoodi i la crítica desproporcionad a contra qualsevol cosa qu erepresenti el país.)
Roger- Mira, Mira, el comentari del Francesc Caballé aquest, ja el tinc!
Que Francesc, he trobat el comentari o l'he descobert?
Obviant tots els comentaris que no tenen sentit, i més enllà de si agrada o no el programa i el seu format, la qüestió de base és que ha estat un greu error que un Dr. i no un actor (el Fermí pot fer veure i creure el que vulgui perquè actua i per tant té llicència)no respecti , i per tant no valori com cal la feina de professionals i acadèmics companys seus assumint el paper de gran descobridor i per tant falsejant la realitat. Aquest fet no es pot amagar darrere la voluntat de “divulgació” i de “ sèrie televisiva”, donar la informació correctament mai és “avorrit” o “poc entretingut”, i sinó penseu si acceptaríeu el mateix en qualsevol llibre de “divulgació científica”.
Dono tota la raó a la Mònica i no entenc aquestes defenses, si no és que ja constateu que heu tingut alguna relació amb TV3. Cal ser una mica més objectiu per adonar-se que 'la nostra' va cada dia pitjor. No és autoodi ni res d'això, és exigència de seriositat i honestedat i també la necessitat que no ens tracteu -al públic- com a imbècils. No sé si us heu llegit el que expliquen els qui han protestat. Em sembla que no, això no s'acceptari en cap àmbit professional seriós. Desqualificar la crítica seriosa és caure en el cofoïsme, gran valor 'nacional' que no ens fa cap bé. El programa, més enllà d'aquests fets lamentables, ja fa temps que és un bunyol. I de vent.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.