Comunicació

La política relleva la crònica rosa

Tele 5 i La Sexta aposten pel debat com a contingut estel·lar la nit dels dissabtes amb resultats d'audiència notables

L'actual context econòmic i polític afavoreix la tertúlia com a espectacle als canals privats

Ni folklòriques ni toreros, ni exconcursants de GH. Les estrelles del dissabte a la nit a les cadenes privades espanyoles són els periodistes i els polítics. La tertúlia política ha reviscolat com a gènere, i per primer cop s'ha fet la reina d'una franja de màxima audiència. La situació actual –crisi econòmica, onada sobiranista a Catalunya, moviment del 25-S– ha contribuït a convertir l'actualitat en espectacle televisiu.

De fet, la tertúlia com a xou és hereva dels canals sorgits amb la TDT, especialment els de la dreta espanyolista com ara Intereconomía TV i 13 TV. Cal remuntar-se, però, a 14 anys enrere, per trobar la primera tertúlia política fora d'un espai dels serveis informatius. Va ser María Teresa Campos amb Día a día (1996-2004), que en la seva tercera temporada (1998) la va incorporar com a secció fixa.

Dues visions diferents

Tele 5 i La Sexta, que pertanyen ara als dos grups audiovisuals hegemònics a l'Estat i grans rivals, encapçalen aquesta nova moda televisiva, però amb enfocaments diferents.

Tele 5, que va estrenar El gran debate com una millora d'imatge de La noria, ha evolucionat d'una edició monogràfica a tractar cada dissabte dels titulars de la setmana. En els últims programes, s'ha centrat especialment en la qüestió catalana. El dissabte 15, després de la Diada, va tornar a fer un monogràfic sobre la independència de Catalunya amb enquesta inclosa. L'espai de Jordi González va batre el seu rècord d'audiència anual a Catalunya, amb un 22%, i va tenir un registre més que notable a l'Estat (15,1%). Des de llavors cada dissabte ha parlat de Catalunya en algun tram del programa.

La Sexta, en canvi, ha fet del 25-S i les crítiques al PP el seu leitmotiv. La cadena, que cada migdia ja emet la tertúlia Al rojo vivo, ha aprofitat la conjuntura per emetre especials d'aquest programa els dissabtes a la nit. L'èxit, el 29 de setembre, de la primera edició, amb un 7,8% a l'Estat i un 6,7% a Catalunya –superiors a la quota de La Sexta al setembre, que va ser d'un 5% a l'Estat i un 4,9% a Catalunya–, va fer que fa una setmana se'n programés una segona edició i avui una tercera. Un dels responsables de La Sexta, Antonio García Ferreras, ja ha anunciat que treballen en un nou programa d'aquestes característiques per a aquesta franja.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.