Comunicació

Dani Casanovas

director de projectes i soci fundador d’Initec

“Hi ha més de 3 milions de clients potencials a les xarxes”

La inversió en publicitat en
línia s'ha doblat
en cinc anys
Amb quina intenció vau néixer, ara fa gairebé sis anys?
Initec va néixer a través d'un grup de professionals amb disset anys d'experiència dins del màrqueting, provinents de dos àmbits: el món de l'empresa i el món d'internet. L'objectiu era incorporar les possibilitats del món en línia a la gestió empresarial.
Quan va néixer, el 2007, la crisi encara no havia començat i el món de les xarxes socials no era el mateix. Com heu canviat en aquest temps?
Nosaltres hem evolucionat i hem crescut amb la xarxa, amb una atenció específica a les xarxes socials. Vam creure, des de l'inici, en el futur de xarxes com ara Facebook i Twitter per a les empreses. A Catalunya, 3,7 milions de persones utilitzen internet. Hi ha més de 3 milions de persones a les xarxes socials; a més, 2,7 milions busquen serveis a través de la xarxa (Baròmetre de Comunicació i la Cultura, 3a onada 2012). Aquestes persones són potencials clients per a les empreses. El que fem actualment és vendre, fidelitzar, crear relacions i augmentar el valor de l'empresa i dels nostres clients.
Esteu especialitzats en l'estratègia digital. Actualment, quina presència han de tenir les empreses a la xarxa?
Les empreses ens demanen, a més d'estratègies per ser presents en diverses plataformes, que aquestes eines s'integrin amb les seves accions en altres àmbits. Les xarxes han trencat la barrera tradicional amb els clients: això permet una comunicació més efectiva i, si es treballa adequadament, es consoliden els clients actuals i se'n capten de nous. A la pràctica, és recomanable que moltes de les empreses siguin presents a Google, Facebook i Twitter activament, amb una estratègia consistent i que doni un valor afegit a l'usuari, al client.
Què és el que ha de mirar una empresa per saber si ho està fent bé o no a les xarxes?  
El més important és que tingui definida una bona estratègia, que serveixi per a uns objectius clars i quantificats en el temps. Les xarxes ens donen la possibilitat de mesurar de manera periòdica una sèrie d'indicadors, els KPI (key performance indicator), per saber si estem evolucionant positivament o no. La clau són les mètriques. Un dels avantatges de les xarxes és que estan sempre actives, generen informació contínuament i, per tant, es pot actuar també en el moment que es cregui oportú, no cal esperar. Això, sens dubte, les fa també més complexes de gestionar.
I, per exemple, esteu aplicant molt el servei d'atenció al client via Twitter. En què
consisteix?
Els clients demanen cada vegada més que les empreses els atenguin millor, i en aquest context la clau és que el temps de resposta sigui ràpid, adequat i resolutiu. Si una empresa atén els seus clients via Twitter, això és un valor afegit, i en la mesura que els seus competidors no ho facin, una característica diferenciadora que a la llarga serà notable.
També assessoreu en la gestió d'identitat a la xarxa i en el posicionament en línia...
El posicionament en línia SEO i SEM és clau. Es manté la importància d'aconseguir situar el teu web en les primeres posicions dels resultats d'una cerca amb publicitat contractada a Adwords o a altres plataformes i s'incrementa la necessitat de plans d'acció integrals, amb les landing pages, que, en conjunt, facin créixer les vendes, bases de dades o qualsevol altre objectiu que l'empresa es marqui.
Per primer cop, el 2012 la inversió en mitjans en línia a l'Estat va superar la inversió feta en paper. La xarxa ja guanya?
Sens dubte. Abans les grans empreses invertien grans quantitats en pressupostos en mitjans convencionals com ara la televisió i la ràdio; ara inverteixen també grans imports, això sí, substancialment inferiors de cost, en el canal en línia. Per això aquesta publicitat s'ha doblat en els últims cinc anys segons l'IAB (Internet Advertising Bureau). Amb les xarxes, les empreses tenen, a canvi, resultats 100% mesurables i un càlcul clar del retorn de la inversió que estan fent.  
I quin és el vostre valor afegit en la formació per a futurs community managers?
Són diversos, però el més important és la nostra especialització. Som una companyia que principalment es dedica a treballar per a empreses i així podem comunicar experiències reals als nostres alumnes.
Per què dieu que és la professió amb més futur?
Totes les empreses necessitaran persones que els gestionin la seva presència en línia en els pròxims 3 anys. Si tens una bona formació, que sobretot sigui pràctica, tindràs més possibilitats per accedir-hi. Es necessitaran més treballadors que entenguin el que significa ser a internet, a les xarxes socials, i a més és un camp en creixement continu.

a la vida real

Fundada a Barcelona
el 2007, Initec és una empresa catalana líder
en el màrqueting digital, especialitzada sobretot
en xarxes socials.
Treballa en comunicació
i màrqueting per a institucions, organitzacions i empreses de diversos sectors: finances, salut, esports, oci i gran consum. El jove Dani Casanovas és director de projectes i soci fundador d'Initec, Social Media Barcelona.

De la digit@l...

# A Twitter

@danicasanovas 1.901 seguidors

@Initec 2.256

@Twitpuntcat 37.974

#Facebook

Cursos Community Manager Barcelona
5.252 seguidors

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.