Dissabte, 26 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Salut
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Ofensiva centralitzadora en sanitat i serveis socials

Mato anuncia que definirà un catàleg bàsic i unificat de prestacions

Sanitat vol introduir una targeta sanitària única a l'Estat

CiU situa el debat en la necessitat de finançar els serveis

La ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, Ana Mato, es va estrenar ahir al Congrés amb un discurs que s'ajusta al to recentralitzador que ja han utilitzat altres companys seus de govern. La principal mesura anunciada per Mato va ser la definició d'un catàleg bàsic de serveis sanitaris i prestacions socials unificat per a tot l'Estat. La iniciativa no suposa, de fet, cap novetat, donat que la definició de les carteres de serveis bàsics sempre ha estat competència estatal, però Mato va amanir la seva intervenció amb al·lusions a la necessitat de garantir la igualtat de tots els ciutadans de l'Estat en l'accés als serveis sanitaris i socials. Per simbolitzar aquesta unitat, la ministra va avançar que té previst crear una targeta sanitària “vàlida per a tot el model espanyol de salut”, que permeti, segons va dir, que tots els ciutadans tinguin les mateixes prestacions i la mateixa assistència amb independència del territori on estiguin.

Tot aquest afany unificador s'inscriu en el marc d'un gran pacte per la sanitat i els serveis socials que Mato pretén tancar amb les comunitats autònomes abans de l'estiu amb la idea de presentar una proposta de llei de serveis bàsics. Aquest “pacte d'estat” inclouria també canvis en la llei de dependència, ja que, segons la ministra, l'actual normativa ha propiciat que hi hagi “disset sistemes diferents” a l'hora d'aplicar-la.

Des de l'oposició, el grup de CiU al Congrés va allargar la mà al govern de l'Estat per aconseguir un pacte sanitari i social, però va advertir que no donaran suport a mesures que, “en nom de la igualtat dels ciutadans”, impliquin una invasió de competències. En aquest sentit, la diputada Conxita Tarruella es va mostrar preocupada pel projecte de targeta sanitària comuna. “La targeta sanitària és competència autonòmica”, va recordar, i va instar la ministra a incloure-hi el DNI, si ho considera necessari, o a fer que totes les targetes siguin compatibles per mitjans informàtics.

Tarruella i el seu company de files Carles Campuzano van insistir que les competències sanitàries i de matèria social són de les comunitats autònomes i que, per tant, el centre del debat no ha de ser garantir la igualtat, “perquè en el model d'estat que tenim no serà possible”, sinó abordar a fons com es financen de manera estable les polítiques.

Com tots els seus predecessors en el càrrec, Mato es va referir a la necessitat de posar en marxa un nou model de prestació farmacèutica (tot indica que el ministeri exclourà del finançament públic alguns fàrmacs per a patologies menors, com ara mucolítics i antidiarreics), millorar la gestió sanitària i promoure l'ús de les tecnologies per guanyar eficiència i garantir la sostenibilitat del sistema sanitari.

LA FRASE

La ministra trobarà CiU per assolir un pacte, sempre que
no envaeixi competències
Conxita Tarruella
diputada de ciu al congrés
Les claus

Discursos efectistes que es tornen a repetir

Marta ciércoles
La ministra Ana Mato, ahir al Congrés Foto: EUROPA PRESS.

Catàleg únic de prestacions bàsiques, pactes per la sanitat i pels serveis socials, igualtat per a tots els espanyols, criteris d'equitat, targeta sanitària única... Un altre cop la mateixa cançó que ja van entonar els titulars de Sanitat dels anteriors governs populars. Romay Beccaría, Villalobos, Pastor... tots van apel·lar a aquests conceptes recurrents arran de l'evident pèrdua de pes que havia d'experimentar el ministeri en culminar-se el traspàs de competències a les comunitats autònomes que encara no les tenien transferides. L'any 2002 va finalitzar aquest procés i va començar una nova etapa. Els consells interterritorials (tant de salut com de polítiques socials) són els òrgans en què consellers i ministres decideixen les noves polítiques. Tot i això, els ministeris respectius sempre han mantingut la potestat de definir els catàlegs bàsics de prestacions (se suposa que buscant el consens entre les comunitats) i també la responsabilitat de garantir-ne el finançament. Aquests catàlegs marquen els serveis mínims que totes les autonomies han de garantir i que poden incrementar si el govern de torn ho considera necessari i s'ho pot permetre. Així que poc soroll per a no res. Catàleg comú de serveis? Res de nou... de moment.

Avortament i píndola de l'endemà

La ministra Mato no va entrar de ple a valorar la reforma de la llei de l'avortament, i va seguir així la línia traçada pel govern espanyol, que ha desvinculat la qüestió de l'àmbit de la salut i l'ha deixada a les mans de Justícia. Mato només s'hi va referir per afirmar que la nova llei facilitarà opcions perquè les dones “no es vegin abocades a la necessitat d'avortar”. Mentre que organitzacions pro vida, com ara Derecho a Vivir, demanen una nova llei el màxim de restrictiva, les clíniques acreditades per fer avortaments i les diputades socialistes Leire Pajín i Carme Chacón van assegurar que tornar a una llei de supòsits és un “pas enrere”. Més enllà de la reforma legal, Mato també va anunciar que ha encarregat un informe medicocientífic per saber els efectes de la píndola de l'endemà (especialment en noies) abans de decidir si continua finançant-la.

Darrera actualització ( Dijous, 2 de febrer del 2012 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter