Salut

El consorci recorre contra l'adjudicació de les ambulàncies

El CTSC alerta que 38 dels 47 cotxes amb què l'adjudicatària (TSC) es va presentar al concurs estan operatius a Aragó i a les Canàries

Denuncia que els vehicles proposats incompleixen la normativa de seguretat

Ahir era el dia previst per a la formalització
dels contractes
Els vehicles de TSC no tenen l'espai de reserva requerit

El Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) Regió Girona va presentar ahir un recurs davant del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic en contra de l'adjudicació de la gestió del servei de les ambulàncies a l'empresa Transport Sanitari de Catalunya (TSC). En el recurs, que deixa en suspens la tramitació de l'expedient de contractació, el consorci adverteix de la presència de diverses irregularitats en l'oferta feta per l'adjudicatària.

En concret, el CTSC adverteix que el 85% dels vehicles proposats pel TSC per al servei del transport sanitari urgent no compleixen la normativa de seguretat relativa al pes. D'acord amb la normativa europea vigent, els vehicles de suport vital bàsic –les UCI mòbils– han de preveure un pes de reserva (o espai lliure) equivalent a 260 quilos. Però, segons indica el CTSC en el seu escrit, el pes de reserva dels vehicles proposats per TSC és de només 50 quilograms. Aquest espai lliure, tècnicament anomenat massa de reserva, actua com a franja de seguretat, ja que els pesos –el del mateix vehicle, el de les places dels ocupants i el de l'equipament– estan calculats amb mides estàndard que no sempre s'ajusten a la realitat.

El consorci manté que l'incompliment de la normativa de seguretat és, per si mateix, un motiu clar d'exclusió del concurs.

Així mateix, el consorci alerta que 38 dels 47 vehicles amb què TSC va participar en el concurs no estaven en realitat disponibles en el moment de presentar la seva proposició perquè presten serveis en unes altres comunitats. D'acord amb les dades aportades pel CTSC, set cotxes fan tasques de transport sanitari a Aragó i 31 a les Canàries. En aquest sentit, fonts del CTSC destaquen que un dels requisits per presentar-se al concurs és que les empreses havien de proposar un nombre de vehicles identificats de manera individual per tal de documentar-ne la disponibilitat.

En tercer lloc, el CTSC fa notar que el pla d'implantació i renovació de la flota de vehicles presentat per TSC és incomplet, un motiu també suficient per deixar-la fora del concurs, segons els recurrents.

Ahir era el dia previst per a la formalització dels contractes amb les empreses adjudicatàries. Però, en vista dels recursos presentats per almenys quatre de les empreses que van perdre el concurs, entre les quals hi ha el CTSC, el procés ha quedat aturat temporalment. Fonts del Departament de Salut van ajornar fins dilluns qualsevol tipus de pronunciament sobre aquesta qüestió, adduint que el termini per a la presentació dels recursos s'acabava ahir a la tarda.

En el moment de l'adjudicació provisional, el CTSC va fer sentir la seva veu, de queixa, a través de la FOEG, que va lamentar que el CatSalut prioritzés únicament el criteri econòmic per sobre de la implantació de l'empresa al territori i la qualitat del servei que ha prestat fins ara. I, en el moment de l'adjudicació definitiva, el director gerent del consorci, Pere Maria Martínez, va expressar a aquest diari la intenció de presentar al·legacions “de pes” que acabessin per revertir la situació. “No estic ni mort ni enterrat”, va manifestar aleshores.

LES XIFRES

460
treballadors
formen part de la plantilla que actualment té el Consorci del Transport Sanitari a la regió de Girona.

LES DATES

175
ambulàncies
integren la flota del CTSC, amb seu a la ciutat de Girona.
13
lots
van sortir a concurs públic, dividits per territoris. El contracte s'eleva a 2.500 milions d'euros.
07.04.15
Publicació
de la resolució de l'adjudicació del contracte a diverses empreses, entre les quals el TSC.
02.10.14
Obertura
de pliques després que les empreses presentessin les ofertes per quedar-se amb el transport sanitari.

Pantalla informativa sobre el temps d'espera a urgències

N.A

Des de l'1 de gener, el servei d'urgències de l'hospital Josep Trueta de Girona disposa d'una pantalla informativa sobre el temps d'espera previst per ser atès. En tots els centres de l'Institut Català de la Salut (ICS), entre els quals hi ha el Trueta, la prioritat d'atenció al servei d'urgències s'organitza segons un sistema de triatge que permet fer una valoració clínica preliminar dels pacients i classificar-los en cinc nivells segons la gravetat i amb independència de l'ordre d'arribada. En els nivells 1 i 2, hi ha els pacients que requereixen una atenció immediata; en el nivell 3, els que necessiten una atenció urgent però no immediata, i els nivells 4 i 5 són casos en què el pacient pot esperar sense risc per a la seva salut. En les pantalles, els usuaris hi poden veure el nombre de pacients que s'atenen en aquell moment en cadascun dels nivells d'urgència i indiquen el temps d'espera que es preveu per als nivells 4 i 5; és a dir, els menys greus. Aquest temps es calcula automàticament a partir del temps real que ha hagut d'esperar l'últim pacient que s'ha visitat en l'última hora. L'ICS preveu posar una altra pantalla d'aquest tipus al CAC Güell.

El repartiment del pastís

El CatSalut va fer pública l'adjudicació del nou contracte per a la prestació del servei sanitari el dia 8 d'abril. D'acord amb la resolució de l'adjudicació, Transport Sanitari de Catalunya (TSC) es va quedar amb la gestió del serveis de les ambulàncies en l'àmbit de les comarques gironines, que des de fa disset anys és en mans del CTSC. Però aquest no va ser l'únic lot que es va quedar aquesta empresa, al darrere de la qual hi ha la família italiana Bonomi, propietària de Port Aventura. També va ser l'adjudicatària del lot de l'Alt Pirineu, el de la Catalunya Central i, per mitjà d'una unió temporal d'empreses (UTE) amb el Grup La Pau, del lot de l'àmbit metropolità del Barcelonès Nord i el Maresme. D'altra banda, la multinacional danesa Falck, amb presència en 45 països, va guanyar la gestió del transport sanitari al Vallès Oriental, en l'àmbit metropolità del Baix Llobregat i a l'hospital del Llobregat i amb el Vallès Occidental en una UTE amb Ambulàncies Vallès. El criteri d'adjudicació va ser l'oferta econòmica més avantatjosa. És el contracte més important de la legislatura i té un valor estimat de 2.556.485.716,75 euros. El nou contracte, que augmenta el nombre d'hores en un 5,29%, tindrà un període de vigència de sis anys, prorrogable fins a un màxim de deu anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia