Educació

Escola Valenciana denuncia l'abisme educatiu de la Generalitat Valenciana

La ponència inaugural ha estat desenvolupada per Mayor Zaragoza, responsable de Cultura de Pau de la Unesco

El Vè Congrés d'escola Valenciana ha arrancat amb un claríssim missatge al Govern Valencià. Per als participants en aquesta jornada, cal un consens que millore l'escola de qualitat i en valencià. Els assistents, han convingut en posicionar-se en contra de les retallades que aplica el govern Fabra i la seua consellera responsable de l'àrea d'Educació, Mª José Català.

Es tracta aquest congrés, de recollir propostes que aprofiten per a tota la comunitat educativa i, Escola Valenciana, participa d'aquesta recollida cada quatre anys, a base de convocatòries d'aquestes característiques que es troben inspirades en la qualitat de l'ensenyament i en la concepció d'una escola pública, científica, coeducativa, valenciana i en valencià.

En aquesta sessió inaugural celebrada a la Facultat de Filologia de la Universitat de València Estudi General, el president d'Escola Valenciana, Vicent Moreno, ha assegurat disposar de mesures contundents que sortegen l'abisme creat per la Generalitat Valenciana en el camp de l'educació de qualitat.

Per la seua banda, el ponent de la jornada, el responsable de Cultura de Pau de la Unesco, el professor Federico Mayor Zaragozá, ha reivindicat l'excel·lència educativa com a element clau de futur i ha donat suport Escola Valenciana pel que fa a la seua proposta educativa i la seua concepció del plurilingüisme.

La resta de ponències han subratllat la necessitat de no caure en la trampa del govern valencià, obstinat a desunir famílies i docents a fi d'aconseguir un ensenyament de baix perfil al vessant públic, a fi de potenciar l'ensenyament concertat i privat, concebut com a negoci.

Aquesta edició del Congrés d'Escola Valenciana compta amb quatre eixos de debat: plurilingüisme i interculturalitat; participació social i valors; innovació i noves tecnologies i medi ambient i sostenibilitat. Grans temes que s'hi van a desenvolupar de manera descentralitzada, durant la resta de l'any en curs.

Des de la segona fila

J.V.G.R.

El 5é Congrés d'Escola Valenciana es presenta amb una novetat apreciable: el 4 de febrer ha estat la jornada inaugural però en comptes d'allargar-se amb conferències i comunicacions un parells de dies, aquestes es faran al llarg de tot el 2012 en llocs diferents i amb temàtiques diverses com ara l'educació ambiental, l'ús de les Tic, el plurilingüisme i la interculturalitat... Això comportarà una publicitat dels treballs d'Escola Valenciana i una presència en el territori més continuada.

La innauguració (amb representats sindicals, de les AMPES, polítics —de Compromís almenys—, universitaris —ha estat el rector de la de València—, socials i cívics) ha demostrat la força del moviment associatiu. Una força basada en la unitat, en la implantació territorial i en l'abast transversal de la seua proposta. En aquests moments delicats des del punt de vista econòmic i amb les propostes retalladores de la Conselleria que van al cor de l'ensenyament públic valencià, les propostes i l'actitud ferma d'Escola Valenciana són imprescindibles. El model plurilingüe, la qualitat, les transformacions tecnològiques i els canvis socials fan necessari encara més la consolidació d'aquest moviment que té ja més de 25 anys en una societat com la valenciana amb tantes mancances d'associacionisme cívic i transformador.

L'escola en valencià té demostrada els resultats de qualitat i és imprescindible per la continuïtat de la mateixa llengua. L'actitud negativa de l'administració actual, els entrebancs polítics continuats a l'escola pública i al valencià, són els màxims obstacles per al progrés d'una escola valenciana pública, de qualitat i en valencià. Escola Valenciana se situa dins d'una tradició de renovació pedagògica, del plurilingüisme, de democràcia real i participativa, d'avanç social i renovador... I per això la magnífica conferència de Mayor Zaragoza ha servit per donar suport a la Federació.

Hi ha hagut a l'assemblea un punt problemàtic: la retallada i el tema de la resposta d'escoles i instituts: deixar de fer activitats complementàries o culturals fora de l'aula. Això ha provocat un debat i alguna acusació i l'ha deixat obert per seguir-lo en la pàgina web. Ha quedat clar de manera consensuada que no és correcte i és molt negatiu per a la mateixa escola i cultura valencianes dir no i deixar els alumnes sense qualsevol activitat. Que cal negar-se a participar a les que organitza l'administració o que hi tenent a veure, a les que serveixen de propaganda d'una Generalitat que ataca l'ensenyament públic i als seus professors. Tanmateix cal continuar (amb totes les adaptacions econòmiques possibles) amb entitats privades que sempre han estat al costat de l'ensenyament: teatre, editorials... I que cal explicar-ho bé als pares perquè pot ser contraproduent des del punt de vista social, que els pares que donen suport en gran part les reivindicacions d'Escola Valenciana es giren en contra.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.