Educació

El pla ‘Un nen, un ordinador', desactivat

La Generalitat ha deixat de pagar la meitat del que costen els portàtils perquè el ministeri ha tancat l'aixeta

A primer d'ESO es torna a treballar majoritàriament amb llibres

La majoria dels alumnes de primer d'ESO de les comarques gironines han començat aquest curs amb llibres de text en comptes de fer-ho amb ordinadors, contràriament al que preveu el programa Educat 1x1. La raó és que la Generalitat ha tancat l'aixeta de les ajudes que donava a les famílies perquè en paguessin la meitat de l'import (150 euros dels 300 que costa) després d'haver deixat de rebre, per part del Ministeri d'Educació, la subvenció corresponent a aquest programa d'àmbit estatal. I és que en la majoria dels instituts es va tenir molt clar que, atesa la situació de crisi, no es podia demanar a les famílies el sacrifici de pagar íntegrament el cost de l'ordinador. I, de fet, els casos, pocs, en què s'ha implantat l'1x1 a primer d'ESO han suposat un sobreesforç dels pares. Aquest és el cas, per exemple, de l'institut de Maçanet de la Selva, on s'ha dotat els estudiants de primer d'ESO d'un Ipad, que ha estat pagat pels pares per mitjà d'algunes ajudes procedents de fora del centre.

D'altra banda, i a pesar que una part important de l'alumnat de secundària disposa, d'anys anteriors, d'ordinadors, les dificultats de connectivitat amb la xarxa, d'accés a uns continguts variats i de qualitat i de conservació dels portàtils per part dels alumnes han acabat per aigualir l'ús, en exclusiva, dels ordinadors a les aules. De manera que la presència de llibres i d'altres materials didàctics ha començat a recuperar un paper protagonista a les classes. Així, instituts com ara el de Sils, que va ser un dels que van participar en el projecte pilot de l'1x1 amb la idea de treballar, pràcticament en exclusiva, en un entorn digital, ha hagut de rebaixar expectatives i compaginar llibres de text i ordinadors.

El president de la Fapac a Girona, Jaume Soler, parla directament de “paralització” del programa i desconeix la repercussió que pot tenir aquesta situació “d'impasse”. Soler argumenta que, si bé tant els llibres com els ordinadors són vàlids com a eines d'aprenentatge, destaca el fet que és innegable que la societat del futur mira cap a les noves tecnologies de la informació i de la comunicació i que el món de l'educació no es pot quedar enrere.

Xavier Díez, del sindicat Ustec-Stes, majoritari en el sector de l'ensenyament a la demarcació, sosté que el programa “està en procés d'extinció” i que en bona part dels centres “l'estan començant a abandonar per la porta del darrere”. “L'1x1 va néixer amb la millor de les intencions, però l'execució ha estat pèssima”, sosté. Tant Soler com Díez coincideixen en la necessitat d'aprofitar tot el material didàctic de què disposen els centres, molts dels quals confeccionats pel professorat, i treure'n rendiment a través de sistemes i plataformes obertes, com ara el Linux, que no comporti costos addicionals per a les famílies. “S'ha de concretar una manera de treballar vàlida per a tots els centres”, remarca Soler. A hores d'ara, les situacions als instituts són diverses. Segons dades dels serveis territorials d'Ensenyament, el projecte 1x1 es manté, aquest curs, i amb totes les reserves que s'han esmentat, en 52 centres de secundària públics, mentre que en quinze s'ha optat per un model en què la propietat dels ordinadors correspon al centre.

Ens sentim decebuts pel fet de no poder tirar endavant el programa, però en som responsables
Albert Bayot
director d'ensenyament a Girona
El programa 1x1 està en procés d'extinció. En molts centres s'està abandonant per la porta del darrere
Xavier Díez
representant del sindicat ustec

Invertint en pissarres digitals

N.A

“Els diners ni hi són ni hi seran.” Així de contundent es va manifestar el director dels serveis territorials d'Ensenyament a Girona, Albert Bayot, sobre el programa 1x1, que explica que el pla es va començar a desplegar el curs 2010/2011 a tot l'Estat espanyol i amb uns diners procedents de Madrid que aquest curs han deixat d'arribar. La falta de finançament ha obligat Ensenyament a redefinir el projecte i a optimitzar recursos. I en aquest sentit s'aposta principalment per acabar de dotar totes les aules de secundària de pissarres digitals. Pel que fa a l'ús dels ordinadors, s'ha donat carta blanca als instituts perquè cadascun adapti el programa a la seva realitat. I, en comptes de l'1x1, Ensenyament en aquests moments es decanta més per la possibilitat que els centres disposin d'un paquet d'ordinadors que puguin ser utilitzats a les aules de manera compartida entre els alumnes. Això no impedeix, però, que molts dels professors que van creure en el projecte 1x1 i s'hi van involucrar se sentin ara decebuts. “La decepció també la tenim nosaltres, però no és responsabilitat de la Generalitat. Es tracta de reconduir la situació i fer el programa sostenible”, va manifestar Bayot. D'altra banda, reconeix que el programa 1x1 ha estat “una font de problemes” perquè, declara, es va posar en marxa a partir d'un model molt tancat.

El funcionament, atropellat

El projecte 1x1 ja va tenir una arrencada complicada i un funcionament posterior sovint atropellat, fet que no ha ajudat al seu desenvolupament ple i satisfactori. Quan l'institut Ramon Muntaner de Figueres va engegar el programa, preveient el que ha acabat passant, va iniciar el procés de digitalització de totes les aules gràcies a l'ajuda de l'AMPA. Això ha permès que tot el professorat pugui passar tot el material per internet, independentment que els alumnes tinguin o no un portàtil, així que la frenada del projecte ha tingut una repercussió menor. Amb tot, el director del centre, Francesc Canet, lamenta que la falta de recursos hagi propiciat, un cop més, l'avortament d'un projecte. Els alumnes que el curs 2010/2011 van començar a experimentar amb el pla ja no ho van veure gaire clar i en van deixar constància a la revista escolar. Preferien clarament els llibres als ordinadors, perquè els cansaven la vista i anaven molt lents.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.