Educació

La jornada intensiva passa el primer curs amb nota

Els docents, els pares i Ensenyament valoren positivament la implantació de l'horari continuat als instituts

L'ambient dins i fora de les aules ha millorat notablement

Un estudi fet per la USTEC confirma una davallada en l'absentisme

Un 95% dels professors estan a favor que al curs vinent la jornada continuada es repeteixi. Aquesta és la principal conclusió que es desprèn d'una enquesta feta pel sindicat USTEC-STES sobre aquesta experiència entre un miler de docents de secundària d'arreu de Catalunya. És una xifra que posa de manifest la valoració positiva que en fa, en termes generals, tota la comunitat educativa incloent-hi els pares dels alumnes, el col·lectiu que inicialment s'hi va mostrar més reticent. Per tant, i segons els resultats de la mateixa enquesta, el 89% del professorat gironí puntuen amb un 4,48 sobre un màxim de 5 l'aplicació de l'horari intensiu. Només un 3% l'ha qualificat de molt negativa. Un total de 53 centres de secundària de les comarques gironines va implantar, al curs passat, la jornada intensiva per primer cop.

Una àmplia majoria del professorat (55%) consideren que aquest horari millora el rendiment acadèmic dels alumnes, un 39% pensen que el manté igual i un 6%, que l'empitjora. Molts docents asseguren que la jornada és més ben aprofitada per aquells alumnes que ja tenen uns bons hàbits i provenen de famílies ben estructurades perquè treuen més bon rendiment de les tardes. En canvi, no observen grans canvis en el rendiment acadèmic dels joves de pitjors hàbits d'estudi i d'organització i els que són més problemàtics.

Una qüestió que ha estat molt ben valorada pels docents és la reducció de la conflictivitat a les aules. Set de cada deu professors sostenen que amb la nova modalitat horària s'ha millorat la convivència. I aquest bon clima no se cenyeix únicament dins de l'institut sinó que també ha fet disminuir la conflictivitat en l'entorn dels centres, que tradicionalment es concentrava a les tardes, en el moment de la sortida. Alguns professors parlen de fins un 50% menys d'incidències i expulsions. En aquest sentit, es destaca que la supressió del servei de menjador –un dels moments del dia en què hi havia força incidents– també s'ha traduït en una millora del clima. Els resultats de l'estudi també evidencien una baixada significativa del percentatge d'absentisme escolar, produït a les tardes.

La polèmica última hora

Prop del 70% dels docents diuen que acaben la jornada menys cansats que el curs anterior i un 80% rebutgen la idea que l'horari compactat provoqui més fatiga entre l'alumnat. Contràriament a les expectatives més pessimistes sobre la dificultat “d'aguantar” bé l'última hora del matí, hi ha una opinió unànime que aquesta resulta profitosa i suportable, sobretot en comparació amb l'esterilitat pedagògica que es registrava fins aquest curs a les tardes. Moltes veus destaquen la capacitat dela majoria dels alumnes d'adaptar-se a aquesta fórmula nova d'organització, però algunes assenyalen que hi ha joves que no han variat els hàbits d'anar a dormir –de manera que a primera hora del matí estan cansats– i també que n'hi ha que surten de casa sense esmorzar i això fa que es maregin a mig matí.

Tot i que reconeix les bonances de la nova estructuració horària, Xavier Díez, del sindicat USTEC-STES i coordinador de l'estudi, fa notar que entre el professorat hi ha una queixa unànime sobre l'augment lectiu –la càrrega ha augmentat un 11%– a més d'un alt grau de ressentiment envers l'administració per aquesta qüestió. De fet, la jornada intensiva perseguia un efecte “compensador”.

LES XIFRES

Hem detectat una gran varietat en la duració de les classes. Ensenyament ho ha de regular bé
Jaume Soler
president de la fapac

LES FRASES

Els resultats d'una promoció no són significatius. Però tot fa pensar que el rendiment millorarà
Albert Bayot
director d'ensenyament a Girona
55%
És el percentatge
de professors que pensen que la jornada intensiva és positiva per als resultats acadèmics.
4,48
Nota.
Un 89% dels professors gironins han valorat molt positivament el nou horari en una puntuació de l'1 al 5.

“S'ha reduït la conflictivitat”

N.A

El director dels serveis territorials d'Ensenyament a Girona, Albert Bayot, ha explicat que de l'experiència d'aquest primer curs –que encara està en període d'avaluació per una comissió de seguiment– hi ha una constatació clara: la reducció dels problemes disciplinaris i de convivència. “S'han obert menys expedients disciplinaris als alumnes, la qual cosa vol dir que ha baixat la conflictivitat a les aules i, a més, sense que aquest tipus de situacions s'hagin traslladat al carrer”, ha raonat Bayot. El director d'Ensenyament a Girona entén que si el clima a les aules ha millorat vol dir que el nivell d'atenció a les classes també ha augmentat, de manera que s'atreveix a preveure que, d'aquí a uns anys, el rendiment acadèmic pot pujar. “Els resultats, en una promoció, no són significatius. Però, com a professor que sóc, tot fa pensar que d'aquí a uns anys el rendiment millorarà”, raona. Ensenyament ha rebut peticions d'alguns instituts que encara no han implantat la jornada intensiva per fer-la amb vista al curs vinent, unes sol·licituds que s'estan acabant d'estudiar. I es preveu que el nombre d'instituts de la demarcació que al curs que ve faran la jornada continuada sigui més gran que el curs que s'ha acabat. Pel que fa a primària, tret de la prova pilot que s'està fent en quatre escoles i que durarà dos cursos més, Ensenyament no es planteja ampliar l'experiència.

Classes, de quants minuts?

El responsable de la Fapac a les comarques gironines, Jaume Soler, reconeix que les reticències inicials que part de les famílies van expressar quan es va implantar el nou horari s'han esvaït. I que l'opinió dels pares s'ha tornat favorable per diverses raons, entre les quals l'estalvi que representa la supressió del servei de menjador i dels desplaçaments. No obstant això, Soler assegura que si bé la normativa actual estableix que les classes han de ser de 60 minuts, s'ha detectat una gran varietat de casuístiques: des de centres que compleixen estrictament els 60 minuts i d'altres que fan classe entre 50 i 55 minuts per evitar la fatiga dels alumnes. El president de la Fapac creu que l'administració ha de resoldre aquesta situació que, segons argumenta, pot ser motiu d'enfrontament entre els diferents estaments dels centres educatius. Un altre tema que preocupa la Fapac són les desigualtats que aquest horari pot provocar a llarg termini entre els joves que poden fer activitats a les tardes i els que no.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.