Educació

Els experts alerten del poc ús del català fora de l'aula

El IV Simposi Internacional sobre l'Ensenyament del Català tanca amb una crida a la societat a preservar la immersió lingüística

Reclama reforçar la formació inicial dels docents en llengua

El IV Simposi Internacional sobre l'Ensenyament del Català, organitzat per la Universitat de Vic-UCC, va tancar ahir a la capital d'Osona amb un crit d'alerta pel “nivell insuficient d'ús real de la llengua entre els aprenents fora de l'aula i en tots els nivells educatius”, segons es desprèn de les conclusions del simposi.

La trobada va posar de manifest el fort compromís dels mestres amb la llengua i la cultura del país (la trobada va tenir l'assistència de més de tres-centes persones), però va deixar clar que encara hi ha molt de camp per recórrer en la millora de l'ensenyament del català.

Des del punt de vista pedagògic, el simposi ha identificat, en les seves conclusions, diverses mancances. A banda de l'insuficient ús social de la llengua, els organitzadors han detectat una “escassa presència de la literatura en l'ensenyament de la llengua” i “mancances de la formació inicial dels professionals docents pel que fa als aspectes lingüístics i didàctics” tot i les “propostes de millora tant en la formació inicial com en la permanent”.

En el cantó positiu, les conclusions destaquen la voluntat d'innovació dels professors de llengua catalana i, especialment, l'interès per les tecnologies de la comunicació, sobretot les xarxes socials, com a recurs didàctic. “La irrupció de les TIC a la vida social i a les aules –remarca la comissió redactora de les conclusions del simposi– no s'ha produït en detriment de l'ús de la llengua, sinó que, ben al contrari, ha contribuït a enfortir-lo.”

La trobada de docents i pedagogs de Vic ha estat molt marcada per les darreres ofensives polítiques i judicials de què ha estat objecte la llengua catalana. És per això que els organitzadors del simposi han fet una crida a la comunitat educativa, el govern i la societat en general a assumir un “compromís ferm” amb la el català “en tots els territoris de parla catalana” i, especialment, en la “defensa del model d'escola catalana i de la immersió lingüística” pel seu paper de garant de la “cohesió social i d'igualtat d'oportunitats”.

En les seves conclusions, el simposi proposa, entre d'altres, estendre l'ensenyament del català a l'Estat espanyol com a matèria optativa, potenciar la recerca sobre l'ensenyament i l'ús de la llengua a tots els nivells educatius, millorar la formació tant inicial com contínua dels docents en general i del professorat de llengües en particular i incrementar el nivell d'exigència en la formació lingüística de tots els docents.

LA DATA

1981
es va fer
el primer Simposi sobre l'Ensenyament del Català. Els següents es van fer el 1992 i el 2002.

Rigau: “L'escola no serà trilingüe”

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va assegurar ahir durant la cloenda del IV Simposi Internacional sobre l'Ensenyament del Català: “L'escola catalana no és ni serà mai trilingüe, per bé que els alumnes han de sortir dominant les tres llengües.” La consellera responia, d'aquesta manera, a les darreres ofensives polítiques i judicials, especialment, que tenen com a objectiu posar fi al model d'immersió lingüística en català, vigent des de fa més de trenta anys.

Rigau també va denunciar els atacs que rep la llengua en altres territoris de parla catalana, com la invenció del Lapao a la Franja de Ponent, la implantació del tractament integrat de llengües (TIL) a les Illes Balears i l'eliminació de línies en català en moltes localitats i escoles del País Valencià.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia