Educació

El govern de Fabra permet més hores de castellà inclús en la línia en valencià

La Conselleria d'Educació ignora les observacions de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua sobre la marginació de la llengua pròpia al sistema educatiu que suposa l'aplicació de la Lomqe

Un informe d'Escola Valenciana adverteix que al País Valencià podria passar el mateix que amb el TIL de les Illes Balears

Després de conéixer que l'Acadèmia Valenciana de la Llengua va emetre un informe desfavorable sobre el Decret de Currículum de Primària pel que respecta a l'arraconament de la llengua minoritzada, Escola Valenciana va a reforçar amb més dades i argumentacions el recurs contenciós-administratiu presentat el passat 8 de setembre de 2014 davant del TSJ valencià contra el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell.

Segons l'Oficina de Drets Lingüístics de l'Entitat, poden desprendre's conseqüències jurídiques molt importants i serioses respecte a la desconsideració de la Conselleria d'Educació d'un informe de l'AVL en què es recomanaven canvis importants en el Decret de Currículum de Primària.

Escola Valenciana considera que aquesta normativa és il·legal, “perquè ataca postulats de l'Estatut d'Autonomia referents a la nostra llengua i afecta a la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià”, ha dit Vicent Moreno, president d'Escola Valenciana.

Informe denuncia

L'entitat cívica ha elaborat un informe on es detallen els percentatges de sessions lectives setmanals que es poden impartir en valencià, castellà i anglés tant en les línies en valencià (PPEV) com en les línies en castellà (PPEC). Són percentatges per cursos des de 1r de Primària fins a 6é.

Es compten les 30 sessions setmanals de les diferents matèries educatives. Els centres educatius poden arribar a aquests percentatges si ho estimen, perquè la normativa ho permet. Això és conseqüència de deixar com a opcionals que Socials o Naturals s'impartesquen en la llengua que es considere i també Cultura del Poble Valencià. A més, en la línia en valencià es té l'obligació d'impartir una matèria més en castellà.

En aquest sentit i respecte a la línia en valencià, els centres poden impartir, si ho consideren, en 1r, 2n i 3r de Primària un 36,7% de sessions en valencià, un 43,3% en castellà i un 20% en anglés.

Això suposa que inclús en la línia en valencià les classes que s'impartixen en castellà poden superar a les que s'imparteixen en llengua pròpia, suposa doncs que la consellera d'Educació no només ha potenciat la supressió de la immersió lingüística sinó que està potenciant la desaparició del Programa Plurilingüe d'Ensenyament en Valencià.

D'altra banda, en la línia en castellà la proporció de matèries impartides en valencià pot no superar mai el 23,4% en tots els cursos de Primària, mentre que les que s'imparteixen en castellà solen ocupar el 56% o més.

En el cas de l'anglés, s'observa que tant en la línia en valencià com en la línia en castellà es pot córrer el risc de no promoure aquesta llengua suficientment i pot ocupar entre el 16% i el 20% de les sessions lectives.

Així les coses, Escola Valenciana farà tots els possibles en matèria jurídica perquè es retire un decret d'aplicació de la LOMQE que ataca els programes d'ensenyament plurilingües òptims, els que tenen el valencià com a llengua majoritàriament vehicular, els que han demostrat científicament cap on ha de caminar una bona planificació educativa basada en la riquesa i el coneixement de les dues llengües oficials i també d'altres llengües.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia