Sis centres de secundària de Barcelona posaran en marxa aquest curs el projecte 1:1 de digitalització dels continguts aplicat a la totalitat de les matèries en algun dels grups de primer o segon de secundària. A tot Catalunya hi haurà 70 centres que iniciaran aquest pla de substitució dels llibres de text per ordinadors portàtils, tot i que l'arribada dels equipaments serà gradual, segons van puntualitzar ahir fonts d'Educació. El curs va arrencar oficialment ahir a Barcelona amb la presència del president de la Generalitat, José Montilla; el conseller d'Educació, Ernest Maragall, i l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu, que van visitar els alumnes i els professors de l'IES Milà i Fontanals, un centre al cor del Raval en què es parla un total de 28 llengües maternes diferents.
Disset alumnes de l'IES Milà i Fontanals van ser ahir els primers afortunats a comprovar els beneficis de fer classe amb un ordinador i no amb llibres de text. De fet, aquesta aula va ser de les poques que van poder iniciar el curs amb les eines digitals, ja que la resta de centres de Catalunya que tenen previst aplicar aquest pla no podran disposar de la totalitat dels equipaments fins a final d'aquesta setmana, segons han confirmat fonts d'Educació. Aquestes han explicat que l'arribada gradual dels ordinadors ja estava prevista i s'havia establert en el protocol enviat als centres a final del mes de juliol.
Els primers nois i noies que van provar ahir els seus ordinadors estaven satisfets pel fet de poder posar a la motxilla una sola peça i no el grup de llibres que portaven fins ara. L'equip que van provar té pantalla de deu polzades, i una memòria de 120 gigues.
Segons les previsions, el pla arribarà aquest setembre a 6.000 alumnes de primer cicle d'ESO i a un total de 33.000 de secundària i també de primària abans d'acabar l'any. En total hi participaran 235 centres que tindran cablejades i connectades via Wi-Fi les seves aules. Prop de 7.000 alumnes disposaran d'un ordinador portàtil propi, la meitat del qual haurà de ser finançat per les famílies. A Barcelona, els centres que ho aplicaran seran l'IES Joan Coromines, l'IES Costa i Llobera, l'IES Milà i Fontanals, l'IES Anna Gironella de Mundet, el CEPA Oriol Martorell i l'Escola Virolai. Vint-i-tres centres més s'afegiran al projecte en modalitat de coexistència dels dos sistemes, digital i llibre de text tradicional, aplicant la digitalització dels continguts parcialment. En una segona fase s'estendrà el projecte digital a 5è de primària.
Inici amb normalitat
En general, els 4.477 centres d'educació infantil de segon cicle, educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat de tot Catalunya van començar ahir el curs escolar amb normalitat, tot i que es van produir casos de protestes, com ara els d'alumnes de nuclis de l'Urgell on les classes comencen amb retard en protesta per la pèrdua del servei gratuït de menjador, o les queixes pel mal estat de l'escola de Cadaqués. A Barcelona ciutat, el total d'alumnes que han iniciat el curs és de 244.933, mentre que el de docents puja a 9.378. A la ciutat es posen en funcionament tres escoles noves i quatre escoles bressol. Ahir, tot i el gran nombre d'obres als carrers de la ciutat, i la pluja caiguda al migdia, la jornada va transcórrer amb normalitat i sense grans incidents, i, tot i produir-se les esperades cues de cotxes, no hi va haver cap moment de col·lapse de la circulació del trànsit.
Primer curs de la LEC
Per altra banda, aquest és el primer curs de desplegament de la nova llei d'educació de Catalunya (LEC). Entre els primers eixos que el departament ha marcat per desplegar hi ha el de la regulació de l'autonomia del centre educatiu des del punt de vista pedagògic, curricular i organitzatiu. La normativa que regularà les competències de les direccions dels centres és una altra de les que es treballaran aquest curs amb vista a la seva aprovació.
També es continuaran desplegant algunes de les mesures iniciades l'any passat, com ara la prova d'avaluació general i externa a tots els alumnes de sisè de primària, que aquest any es durà a terme en dos dies, el 5 i 6 de maig. Com a novetat, en aquest curs es farà també una prova d'una tercera llengua.
Per altra banda, ahir hi va haver una concentració de protesta sindical davant de la seu del departament, en què els manifestants van expressar les seves queixes pels nomenaments telemàtics, iniciats aquest curs, i pel fet que els interins que rebutgen treballar la mitja jornada (que ara pot arribar a ser del 33%) són exclosos de les llistes de la borsa de treball.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.