Educació

Educació

L'institut de Palamós i la UdG, socis d'un projecte europeu sobre noves tecnologies

Mòbils a l'aula: pros i contres

Les noves tecnologies són una font d'aprenentatge més poderosa que els llibres de text, sempre que se'n minimitzin les distorsions

Un projecte Erasmus+ pretén formar docents i pares per evitar-ne els mals usos

L'ús de telèfons mòbils a les aules, prohibit durant l'horari lectiu a la majoria d'escoles, es vol fomentar com a eina educativa. Però una senzilla enquesta feta entre el professorat, l'alumnat i els pares de quatre instituts palesa “la paradoxa que els alumnes de secundària tinguin més coneixements que els mateixos professors, també, és clar, a l'hora de saltar-se les barreres”, explica el cap d'estudis de l'institut de Palamós, Josep Antoni Blasco, coordinador del projecte europeu Comunicació i educació a través del transmèdia, que va arrencar l'any passat, està subvencionat el programa Erasmus+ i s'allargarà fins l'any vinent. El grup de recerca Arpa (UdG) comença, aquest mes, un estudi sobre l'ús i possibilitats de les xarxes.

Després d'una primera trobada dels centres educatius participants, al desembre a Portugal, sobre l'ús del telèfon mòbil, les aplicacions electròniques i les xarxes socials com a eines educatives, Livorno va ser la segona estació del projecte, amb una jornada sobre l'ús segur d'internet. I la setmana passada, Palamós va acollir la tercera reunió per continuar avançant en la preparació de materials i guies que serveixin per plasmar els beneficis, però també per prevenir riscos.

El fenomen transmèdia, forjat sobretot a través de les xarxes socials i amb barreja de continguts dels mitjans de comunicació i les aportacions fetes pels mateixos usuaris, ha esdevingut una font d'aprenentatge molt més poderosa i utilitzada que els llibres de text convencionals. Però si se'n fa mal ús, “poden arribar a ser una amenaça”, recorda Blasco. Les barreres virtuals d'edat a les xarxes són fàcilment franquejables i hi ha molts adolescents, per exemple, que fan servir Facebook abans de l'edat mínima de 16 anys posant un any de naixement anterior. És un engany innocent, però que ha fet créixer les denúncies d'assetjament virtual a menors (conegut amb l'anglicisme grooming). Pel que fa als mòbils a les aules, el cap d'estudis de l'institut palamosí no hi veu problemes si no es perd el control. Una de les propostes en estudi seria crear una aplicació que permeti al docent detectar tots els mòbils dels alumnes i evitar, per exemple, que es distreguin xatejant entre ells. Les conclusions arribaran el 2016 en el congrés final del projecte.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia