Educació

Educació

Final de curs a l'aula

Tret de sortida a l'Escola d'Estiu del Maresme, en què s'han inscrit 320 docents amb l'objectiu de compartir eines i estratègies a les aules

Es plantegen noves tècniques d'ensenyar i aprendre sota el lema de transformar l'educació

“Ara entenc moltes de les reaccions dels nanos
i què ens volen dir”, comentava una mestra

Ja han acabat la feina de mestres a l'escola, però ara els toca fer d'alumnes per alguns dies. Fins a 320 professors s'han inscrit en la trentena de cursos que organitza el Moviment Educatiu del Maresme amb l'objectiu de compartir estratègies i eines per tirar endavant el dia a dia a les aules. Els professors que s'han matriculat als cursos de 20 i 30 hores aprofundiran fins divendres que ve en noves tècniques d'aprenentatge o estratègies per mirar de donar resposta a les necessitats que es troben a l'escola. L'oferta és àmplia, des de tallers per explicar contes, aprenentatge basat en jocs de taula, ús de tauletes digitals o mètodes per treballar l'aspecte més emocional o artístic. El tret de sortida de l'escola d'estiu va tenir lloc ahir al migdia al Tecnocampus, després de la conferència inaugural, on es va fer un primer tast per compartir experiències. Els professors es van apuntar en petits grups per compartir durant una hora qualsevol de les matèries que es treballaran aquests dies. A dins d'una aula i darrere un teixit elàstic, els mestres es deixaven portar pel moviment i la dansa al costat dels professionals del Mercat de les Flors. En un ambient de treball menys distès es reunien en petit comitè els qui debatien el projecte Inspira, que des de Mataró treballa metodologia innovadora als instituts. Una de les mestres, Camila Masip, sortia sorpresa del treball que es planteja i com portar a terme nous aprenentatges també en la secundària. En una altra aula, l'equip de terapeutes del centre d'estimulació infantil de Barcelona parlava als mestres de la teràpia d'integració sensorial. Amàlia Pau, que és professora a l'escola especial de les Aigües de Mataró, sortia entusiasmada de la xerrada. “Ara entenc moltes de les reaccions dels nanos i què ens volen dir.”

La presidenta del Moviment Educatiu del Maresme, Juliana Bacardit, assegurava que s'ha de replantejar l'educació més enllà de l'escola per adaptar-se també a la realitat de les famílies. “No pot ser que a les dues de la tarda hi hagi nens de 12 anys que surtin de l'aula sense saber què faran tota la tarda.” La conferència inaugural, a càrrec de la sociòloga Elena Sintes, va girar precisament entorn d'una proposta de model d'escola completa com a alternativa a la jornada contínua. Les accions per implicar els centres, les famílies i entitats del barri poden ser una solució per trencar les desigualtats educatives i dificultats per compaginar la jornada intensiva amb els horaris familiars.

El president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Jaume Aguilar, manté que el canvi s'ha de fer “a poc a poc i a consciència”, però que s'hi està treballant, ja que hi ha un interès de les escoles. “És important que abans es facin proves pilot en aquells municipis on tothom estigui d'acord a fer-ho”, indica. Això implicaria allargar l'obertura dels centres fins a mitja tarda, amb oferta horària flexible i amb activitats dins i fora de l'escola. Segons Aguilar, ara el que cal és concretar per quin territori es comença i estar preparat per tirar-ho endavant, ja que la demanda existeix.

L'escola d'estiu aplega professorat de tota la comarca. No és estrany, doncs, que els passadissos del Tecnocampus, on a partir d'avui es faran els cursos, estiguin decorats amb treballs que han fet els alumnes i mestres de l'escola Turó del Drac de Canet de Mar. Com passa sempre amb l'oferta i la demanda, els qui van dubtar fins a última hora i es van decidir per algun dels cursos més sol·licitats van quedar sense plaça i hauran d'esperar fins a l'estiu que ve per ampliar la formació.

El mercat de Calaf
Els professors van poder voltar, abans de participar en les xerrades del primer dia, pel que s'anomena el “mercat de Calaf”. Les diferents parades, però, no són d'alimentació, sinó relacionades amb l'educació. Es presentaven així als professionals des de productores per fer ‘lipdubs' a les escoles fins a material educatiu, o les xerrades sobre arquitectura adreçada als instituts.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia