La Setmana Santa d'enguany ha estat especial per a la confraria de Sant Antoni dels Pagesos, que fa dos anys va celebrar el 650è aniversari. D'una banda, perquè la institució gremial –encara existent– més antiga de Tortosa ha estat la confraria convidada en l'acte de les Versions de Setmana Santa d'enguany, amb una conferència a càrrec de l'historiador Joan-Hilari Muñoz. I de l'altra, perquè l'Ajuntament tot just ha adjudicat les obres de rehabilitació de l'antiga església de Sant Antoni, ara en ruïnes, al carrer Montcada, un espai que es convertirà en el centre d'interpretació de la Setmana Santa de Tortosa.
La referència més antiga de la confraria tortosina dels Pagesos és del 1358 –quan els membres van comprar un drap de vellut negre per als confrares difunts–, però la seua primera seu es va establir el 1363 a l'església del convent de Santa Clara. Ja el segle XV, la confraria de Sant Antoni va poder comprar una casa al carrer Montcada (1414), i l'any 1446 el bisbe Ot de Montcada els va donar permís per obrir-hi una església al culte. Segons Joan-Hilari Muñoz, la confraria de Sant Antoni va anar guanyant importància i a principi del segle XVII els pagesos van decidir construir un nou temple al mateix lloc, molt més gran i adequat als usos litúrgics de la Contrareforma. No se sap quan van començar les obres, però sí que l'encarregat va ser Martí d'Abària i Alaiz. L'església de Sant Antoni es va donar per acabada el 6 d'abril de 1622. Amb tot, el 1651 la confraria es va traslladar a un altre temple del carrer Montcada, ja que el bisbe Veschi necessitava la seu antiga dels pagesos per ampliar el nou convent de la Puríssima.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.