Dissabte, 26 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Societat
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

El nombre de sol·licituds de reagrupament familiar baixa a gairebé la meitat en un any

Però també disminueixen les peticions de retorn voluntari

L'arribada de nouvinguts a través del reagrupament es redueix en el 43%. Foto: JUDIT FERNÀNDEZ.

Que l'arribada d'immigració va alentint-se a Catalunya i a la demarcació ho demostra també el nombre de sol·licituds de reagrupament familiar que van realitzar els nouvinguts ja residents aquí durant l'any passat. Així, el 2009, es van fer 2.419 sol·licituds a la demarcació, un 43,38% menys que el 2008 però més de la meitat que el 2007.

Una de les formes d'entrada de nouvinguts al nostre país és a través dels reagrupaments familiars; de fet, la majoritària en els últims anys. Per tant, la frenada de l'increment de població immigrada té un reflex important en les dades de sol·licituds de reagrupament que rep la Subdelegació del Govern a la demarcació de Tarragona. Així, es veu clarament el descens si ens fixem en l'històric dels últims tres anys: el 2007 es van produir 5.162 peticions de reagrupament familiar; el 2008, ja va començar la davallada i van registrar-se'n 4.273. Però el decreixement més fort s'ha produït entre el 2008 i el 2009, quan la subdelegació va rebre 2.419 peticions, el 43,38% menys, mentre que entre el 2007 i el 2008 el descens havia estat només del 17,2%.

L'explicació és clara i atribuïble a la crisi, tal com ja va detallar la subdelegada del govern, Teresa Pallarès, en l'avançament de les dades que es va fer abans d'acabar l'any 2009. I la crisi incideix evidentment en la feina: fins l'1 d'octubre de 2009, la subdelegació va atorgar 476 autoritzacions de treball inicial, que són les contractacions en origen. És fins aleshores que la subdelegació té aquesta dada, ja que aquesta competència va passar a mans de la Generalitat el darrer trimestre de l'any passat. Tot i així, s'observa clarament el descens respecte dels dos anys anteriors, quan s'havien donat 5.214 autoritzacions (el 2008) i 9.664 (el 2007).

També les sol·licituds de retorn voluntari al país d'origen han variat. Per exemple, fa un parell d'anys, quan va entrar en vigor la mesura, ni tan sols arribaven a la desena el nombre d'immigrats que van decidir acollir-s'hi. L'any 2009, la subdelegació va rebre 110 peticions d'aquest tipus i va autoritzar-ne 93. Des de començament d'any, se n'han fet 22, un nombre que proporcionalment seria inferior a l'any passat. A través d'aquesta mesura, les persones immigrades poden tornar al seu país d'origen amb els bitllets per al viatge de tornada pagats per l'Estat i un ajut econòmic per a la reintegració.

LES DADES

Sol·licituds de reagrupament familiar
2007: 5.162
2008: 4.273
2009: 2.419
Resolucions favorables (*)
2007: 5.732
2008: 3.631
2009: 2.240
(*) S'hi inclouen expedients d'anys anteriors
Sol·licituds de retorn voluntari d'immigrats
2009: 110 (93 favorables, 8 denegades, 9 desistides)
Gener-maig 2010: 22 (17 favorables, 5 denegades i cap de desistida)

Tortosa perd població

GUSTAU MORENO

La crisi i les polítiques d'empadronament més restrictives, que l'Ajuntament va aprovar fa tres anys, estan provocant un retrocés de la població immigrada a Tortosa. Així, el padró continua registrant un descens i s'allunya cada cop més de l'antic objectiu d'assolir els 40.000 habitants. De fet, actualment hi ha 36.348 persones empadronades a Tortosa, amb un índex d'immigrats d'un 22,62%. Només des de principi d'any, la capital del Baix Ebre ha perdut més de 420 habitants. Fa poc més de tres anys, la població immigrada era de prop d'un 27%, i l'alcalde, el convergent Ferran Bel, va decidir que calia «posar ordre» en el padró. Així, es va posar fi als empadronaments massius –només calia un rebut de la llum o de l'aigua per inscriure-s'hi– i l'Ajuntament va exigir la cèdula d'habitabilitat dels habitatges.

A Valls, baixa mig punt

a. estallo

Durant els cinc primers mesos de l'any, l'índex d'immigració s'ha reduït mig punt i ara se situa en el 16,6 %. Durant el mateix període, la capital de l'Alt Camp ha perdut dos-cents habitants i, segons el padró municipal, a la ciutat hi viuen 25.241 persones. L'origen d'aquest descens d'habitants es deu, en part, a l'actualització del padró, ja que els residents extracomunitaris cada dos anys han de renovar la seva documentació al padró i si no ho fan queden fora d'aquest registre. Seguint aquests criteris, una seixantena d'estrangers van deixar de ser ciutadans de Valls. Entre els col·lectius de població nouvinguda que més s'han reduït destaca el marroquí amb 39 persones menys que fa mig any, però també el de colombians i equatorians que han volgut tornar al seu país d'origen.

Menys temporers contractats per la crisi

L.M

Enguany s'ha reduït el nombre de temporers contractats a la Ribera d'Ebre per a la recol·lecció de la fruita dolça. «No és que hi hagi menys immigrants, sinó que hi ha molts propietaris d'explotacions que tenen familiars que s'han quedat a l'atur i que s'han ofert per anar-los a collir les cireres i els préssecs», ha explicat el coordinador de la fruita dolça d'Unió de Pagesos a la Ribera, Jaume Miquel Aleu. De fet, hi ha hagut més colles de temporers que han buscat feina en aquesta comarca i que no n'han trobat. «Han vingut immigrants a demanar feina que no havíem vist mai, molts dels quals abans es dedicaven al sector de la construcció», ha manifestat Aleu.

Darrera actualització ( Dijous, 10 de febrer del 2011 20:50 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter