Un equip d'investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha aconseguit desxifrar el mecanisme pel qual l'oli d'oliva verge extra disminueix l'afectació del càncer de mama.
El resultat de la investigació, que encara s'està desenvolupant, ha estat presentat avui pel doctor Eduard Escrich, professor del departament de biologia cel·lular, de fisiologia i immunologia de la facultat de medicina del campus de Bellaterra.
Escrich ha explicat el procés que han descobert, basat en un continu de senyals que desencadenen l'oli d'oliva verge extra en les cèl·lules tumorals mamàries i que comporten una disminució de l'activitat d'un oncogen.
A més, aquests senyals propicien la mort de les cèl·lules tumorals i la protecció contra el dany del material genètic, uns beneficis que d'una altra banda no ofereixen els olis d'origen vegetal.
L'oli d'oliva actua disminuint l'activitat de l'oncogen P21Ras, encarregat d'afavorir la proliferació sense control i que estimula el creixement del tumor, a la vegada que disminueix l'activitat de les proteïnes Akt, implicades en la supervivència de les cèl·lula.“Això ens va fer pensar que les cèl·lules canceroses morien d'una manera programada”, ha afegit Escrich.
En l'altra cara de la moneda es troben els olis de llavors, d'origen vegetal, i que utilitzats en gran mesura poden accelerar el deteriorament de les cèl·lules i avançar l'actuació del càncer de mama.
“L'oli de llavors permet que les cèl·lules perjudicials es divideixin molt més i que proliferin, però ho fan per una altra via diferent”, ha puntualitzat el professor, que ha remarcat que els efectes negatius es deriven d'un consum excessiu: “no hi ha aliments dolents, però sí si se'n consumeixen en excés”.
Escrich justifica la dieta mediterrània com la millor manera de controlar la ingesta d'aquests dos tipus d'olis, i que estipula que en una dieta equilibrada el consum de calories de greixos hauria de ser d'un 25 o el 30%, dels quals el 18% correspondria a l'oli d'oliva, i el 5% a l'oli vegetal, conegut com a Omega 6. “Els últims anys s'ha variat molt la dieta mediterrània”, assenyala el professor de la UAB.
La investigació, que fa ja gairebé 25 anys que es porta a terme, es realitza a través d'una línia clínica amb animals que permet analitzar els mecanismes d'acció dels olis, i d'una altra línia d'estudi amb microscopi.
Davant els resultats, el professor recomana consumir poca quantitat d'oli, tot i ser saludable, i mantenir una proporció adequada, de 50 mil·lilitres per dia d'oli d'oliva verge extra, per les seves qualitats antioxidants.
A més, l'oli haurà de ser de molta qualitat, i cal consumir durant tota la vida, no durant poc espai de temps, perquè no té efectes immediats, sinó per consum continuat.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.