Societat

El lingüista a casa

Particulars i empreses consulten cada dia a l'Optimot centenars de dubtes lingüístics

El servei de la secretaria de Política Lingüística unifica els criteris dels diferents organismes públics que treballen per la llengua

Com s'escriu fisicoquímica, amb un guionet, junt, amb un accent o dos? Quan ens referim a un consistori, hem d'escriure Ajuntament amb majúscules o ajuntament amb minúscules? Tots aquests i molts altres dubtes els resol l'Optimot, el servei de consultes lingüístiques de la secretaria de Política Lingüística, que aglutina des del febrer del 2008 el servei que abans oferia el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Centre de Terminologia del Termcat i l'Institut d'Estudis Catalans. Aquests tres organismes, però, continuen implicats en el servei, perquè les fitxes que elabora l'equip de lingüistes de l'Optimot han d'estar validades per aquestes institucions.

Les consultes es fan a través del cercador del web –www.optimot.gencat.cat– que inclou diverses fonts per fer les cerques –diccionaris generals, terminològics, del castellà al català–. El cercador també inclou les fitxes de l'Optimot, que donen resposta als dubtes lingüístics més comuns del català o bé a aquelles qüestions que normativament difereixen del català que se sent al carrer, com ara algunes combinacions de pronoms febles –l'hi, la hi, els hi, les hi–.

Ara bé, a vegades pot ser que l'usuari no aconsegueixi resoldre el seu dubte amb el cercador. En aquests casos, l'Optimot ofereix l'atenció personalitzada, a la qual l'usuari es pot donar d'alta a la mateixa pàgina amb un sol clic. Per fer una consulta personalitzada es pot fer enviant un correu electrònic –l'opció més utilitzada– o bé per telèfon. Al cap de poques hores o d'alguns dies, segons la complexitat de la consulta, l'usuari rebrà la resposta al seu dubte.

La majoria de consultes de l'atenció personalitzada provenen de particulars i d'empreses privades –comerços, despatxos d'advocats, empreses de retolació–, que no treballen directament amb la llengua, però que en el seu dia a dia necessiten resoldre dubtes lingüístics. A l'altre extrem, hi ha les consultes dels professionals de la llengua –traductors, correctors, professors de català– que només representen un 16% del total, ja que suposadament disposen d'eines especialitzades per solucionar els dubtes lingüístics.

Des del 5 de novembre, l'Optimot incorpora la possibilitat de consultar els models de conjugació verbals amb les formes generals i les principals variants dialectals, així com la toponímia de la Catalunya del Nord.

LES XIFRES

12
milions de cerques
es van fer a la pàgina de l'Optimot de gener a agost d'aquest any.
30
consultes personalitzades
de mitjana atén cada dia l'equip del servei.

El pas de l'ús oral al diccionari

Perquè una nova paraula o una accepció d'un mot siguin considerades normatives i s'acceptin al diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) han de passar per “un procés complex”, explica Joaquim Rafel, el director de les Oficines Lexicogràfiques de l'IEC. Primer ha de sorgir la proposta d'una nova paraula, que defineixi una nova realitat o bé que hagi sorgit espontàniament de l'ús oral de la llengua. L'equip de lexicògrafs de l'IEC és l'encarregat de redactar un informe explicant els motius pels quals aquell mot nou hauria de ser acceptat. L'informe va a parar a la comissió de lexicografia de l'IEC, que analitzarà la idoneïtat o no de normativitzar aquella paraula. Finalment, és la Secció Filològica de l'Institut, que es reuneix un cop al mes, la que haurà de decidir en última instància si aprova l'acceptació d'aquella nova paraula.

La versió electrònica del diccionari de l'IEC ha permès agilitar el procés de publicació de les paraules que s'incorporen al diccionari, ja que ara no cal esperar que es publiqui una nova edició del diccionari en paper per consultar els neologismes aprovats, sinó que s'incorporen directament a l'edició digital del diccionari.

Els principals dubtes

El maldecap de l'apòstrof

La consulta estel·lar d'ortografia de l'Optimot és l'apòstrof. Més enllà de la regla ortogràfica, els usuaris consulten si cal o no apostrofar davant d'una sigla, l'ús de l'apòstrof en les combinacions de pronoms febles o bé com s'ha d'escriure l'article davant d'un numeral que comença amb vocal. Altres consultes relacionades amb ortografia són els mots compostos. Saber si porten guionet o no és el principal dubte, així com consultar si es duplica l'erra quan el segon element comença amb aquesta consonant i el primer acaba amb vocal.

Els barbarismes

Les consultes de lèxic són el tipus de consultes que més s'atenen a l'Optimot. Per resoldre els dubtes de lèxic específic és indispensable que el cercador inclogui els diccionaris terminològics del Termcat. D'aquesta manera, a l'Optimot podem trobar lèxic relacionat amb els esports, la gastronomia, la medicina o els videojocs. Pel que fa als barbarismes, el diccionari castellà-català que hi ha al cercador és clau per saber si en català hem de garantir o garantitzar, tenim agulletes o cruiximents, o ens apressurem o ens apressem, i per consultar com hem de traduir una frase feta castellana.

Les majúscules

Pel que fa a les convencions, l'ús de les majúscules és la consulta més recurrent al servei Optimot. A través del cercador sabrem si una institució, un càrrec, una dinastia o una divinitat va en majúscules, així com l'ús que hem de fer de la cursiva i la negreta o com hem d'abreujar una paraula o una entitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a