La meitat de les escoles que faran sisena hora són rurals
Més del 60% de les zones escolars rurals demanen l'ampliació horària
En municipis com ara Manlleu, Vic i Salt es mantindrà a tots els centres
La sisena hora perd caràcter lectiu i s'oferiran activitats extraescolars
La sisena hora es mantindrà en 403 escoles, menys d'un terç del total de centres públics d'educació infantil i primària del sistema educatiu. Gairebé la meitat d'escoles que faran ampliació horària són rurals. Tot i que inicialment la sisena hora es reservava als centres situats en entorns socioeconòmics desfavorits, el Departament d'Ensenyament va donar l'opció a les escoles rurals d'acollir-se de manera voluntària. Finalment, més del 60% de les zones escolars rurals han demanat l'ampliació horària, i per això el pròxim curs seran 190 les escoles rurals que ofereixin la sisena hora.
El departament també ha decidit mantenir la sisena hora en totes les escoles públiques de municipis amb “una complexitat socioeconòmica” manifesta. És el cas de Vic, Manlleu i Salt, entre d'altres. “Hem decidit ser coherents amb el que ja s'està fent i continuar mantenint l'equilibri”, explica la directora general d'Educació Infantil i Primària, Alba Espot. En aquests municipis “s'apliquen criteris de matriculació per repartir els alumnes entre tots els centres”.
A diferència del caràcter lectiu que tenia la sisena hora, l'objectiu del nou equip del departament és que l'escola ofereixi serveis als quals l'alumne no tindria accés pel context familiar en què viu. “En comptes d'estar jugant a la plaça del Macba, l'infant podrà estar a la biblioteca fent els deures, per exemple”, detalla Espot. Cada centre haurà de presentar un projecte amb l'oferta d'activitats previstes per cobrir l'ampliació horària.
En el disseny final del nou model d'ampliació horària que s'aplicarà el curs vinent, Ensenyament inclou la possibilitat que escoles descartades per continuar amb la sisena hora, la puguin mantenir, sempre que no vagi acompanyada d'un increment de la plantilla docent i que s'acreditin bons resultats acadèmics en tot el conjunt de l'escola. “Si no tenen alumnat que requereixi un suport especial, podran presentar un projecte educatiu i el valorarem”, explica Espot.
Tant la sisena hora com el suport escolar personalitzat s'estendran a l'educació infantil. En el cas de l'ampliació horària, s'ha decidit obrir el servei a tota l'escola. Pel que fa als reforços, l'objectiu és “fer un bé als alumnes” sense distingir edats, segons Espot.
Altes capacitats
Una altra novetat és que el reforç escolar no es limitarà als alumnes amb dificultats en l'aprenentatge, sinó que també atendrà els estudiants amb altes capacitats intel·lectuals.
En el cas d'educació infantil, el suport escolar personalitzat es farà dins de l'horari lectiu. A primària es podrà fer fora de les classes –de manera individualitzada o en grups reduïts–, però també amb la intervenció de més d'un mestre a l'aula.
Pel que fa a les prioritats en la intervenció, es posarà èmfasi en els alumnes de P4 i P5 d'infantil, i en els cursos de primer, segon i sisè de primària. Durant els reforços, es treballarà en la millora del procés de lectura i escriptura, de les habilitats matemàtiques i de l'adquisició d'hàbits.
LES XIFRES
Catalogació de centres obsoleta
Només 87 de les escoles que mantindran la sisena hora estan considerades centres d'atenció educativa preferent (CAEP). En canvi, els 126 restants designats per Ensenyament, sense comptar les escoles rurals, són centres ordinaris. Segons l'opinió d'Alba Espot, la catalogació de CAEP –feta el 1997– ha quedat obsoleta. “Algunes escoles ja no estan en contextos desfavorits”, afirma.
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 15-06-2011, Pàgina 28
- El Punt. Barcelona 15-06-2011, Pàgina 28
- El Punt. Camp de Tarragona 15-06-2011, Pàgina 28
- El Punt. Comarques Gironines 15-06-2011, Pàgina 34
- El Punt. Penedès 15-06-2011, Pàgina 28
- El Punt. Maresme 15-06-2011, Pàgina 28
- El Punt. Vallès Occidental 15-06-2011, Pàgina 28
- Avui 15-06-2011, Pàgina 24