Societat

La supressió de la sisena hora fa disparar les hores d'acollida

La majoria dels escolars plegaran a quarts de cinc i els pares no els podran recollir

Creix la demanda d'aules d'estudi i ludoteques

Les AMPA han quedat sense cap subvenció i les activitats seran més cares

La supressió de la sisena hora a les escoles públiques ha fet disparar la demanda de les hores d'acollida i d'activitats extraescolars. La majoria dels pares i mares que no tenen avis disponibles per anar a recollir els fills es troben amb el fet que aquest curs els infants sortiran a partir de les quatre de la tarda, majoritàriament a dos quarts de cinc; un horari “impossible” per a la majoria. “La demanda ha augmentat sobretot en acollides, bé les genèriques, en què els infants fan una mica de tot i se'ls té entretinguts, o bé les ludoteques, les biblioteques o el reforç en l'estudi, a banda de les extraescolars de sempre”, explica Sandra Freixa, responsable d'escoles de la Fundació Pere Tarrés, entitat experta en la gestió del lleure que treballa amb 60 centres.

Segons Freixa, “moltes escoles ens demanen que organitzem classes de reforç i d'estudi. Això és així a causa de “la preocupació per les alarmants notícies sobre el fracàs escolar i la preocupació dels pares perquè els seus fills no perdin el fil dels estudis”, manté Freixa. Apuntant els fills a classes de repàs moltes famílies s'asseguren que els seus fills faran els deures.

“L'opció de les acollides o les aules d'estudi també són més econòmiques i permeten un horari distès; és a dir, que potser una família només necessita ocupar el seu fill mitja hora al dia o bé una hora i no cal adaptar-se a l'horari més rígid de les extraescolars tradicionals, esport, dansa o idiomes, amb horaris més rígids ”, diu l'experta de la Pere Tarrés.

Dies puntuals

Confirma el gran augment de demanda d'activitats com la ludoteca un dels responsables d'extraescolars de l'escola Reina Violant de Barcelona, Òscar Gispert: “Amb aquest servei els escolars poden estar-se estudiant a la biblioteca fins que se'ls vingui a buscar, tant si és una hora com si n'és mitja. A més poden fer ús d'aquest espai, que estarà vigilat per un monitor, tant cada dia com o dies puntuals, segons les necessitats de cada família”, explica.

Gispert també assegura que per culpa de la supressió de la sisena hora aquest any l'AMPA ha hagut de fer un esforç “molt important” per organitzar extraescolars per a totes les edats i per a cada dia a la setmana. “Hem de donar la possibilitat que es pugui quedar a l'escola una estona més qualsevol dels nens que hi estudia. Això és pura matemàtica: els nens surten a dos quarts de cinc i a aquesta hora els pares encara treballem”, diu.

Una altra cosa serà si els pares tenen prou capacitat econòmica per afrontar aquesta nova despesa. “A nosaltres ens passa que la majoria dels pares històricament han necessitat que els seus fills fessin activitats extraescolars fins a les sis de la tarda, perquè abans no els podien venir a buscar. Què passa aquest any? Que com que a la nostra escola l'horari lectiu acaba a les 16.15 totes les activitats s'allargaran. Deixarem una estona per berenar i els nens començaran a dos quarts de cinc i fins a les sis. Això és una hora i mitja i, per tant, també serà més car que els altres anys”, explica Gala Franch, presidenta de l'AMPA de l'escola Lola Anglada de Tiana.

“Aquest any tindrem un problema important perquè l'ajuda de la Generalitat a les AMPA és zero”, afirma Imma Fuyà, presidenta de la FAPAC, la federació d'associacions de pares d'alumnes de Catalunya, i recorda que “la subvenció per a la sisena hora era d'un euro per dia i nen”. Ara les famílies han quedat sense aquesta hora lectiva i han de pagar de la seva butxaca l'extraescolar en una situació de crisi.

LA XIFRA

26
per cent
d'escoles públiques faran la sisena hora. A la resta, el 74%, aquesta hora ha estat suprimida.

“Cal no sobrecarregar els nens”

“Una extraescolar ideal seria aquella que no superi les sis hores setmanals, que permeti al nen fer els deures i que a més li deixi temps per jugar lliurement”, manté la doctora Virgínia Trémols, psicòloga infantil de USP Dexeus. Aquesta experta aconsella als pares que supervisin si l'activitat que han escollit per als seus fills els provoca una sobrecàrrega d'activitats i si després tindran temps per estudiar i els recomana que tinguin en compte la seva opinió. “Si a un infant l'apunten a fer una cosa que no li agrada acabarà odiant l'activitat”, manté.

Pels psicòlegs, és important no sobrecarregar els nens amb massa activitats extraescolars, ja que els infants no estan preparats per “suportar una jornada com la d'un adult” i això els podria “provocar estrès emocional”. Segons la Fundació Pere Tarrés aproximadament un 15% de nens i nenes catalans fan activitats extraescolars cada dia de la setmana. Un gra massa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.