Societat

RELIGIÓ

Dia de pregària al pavelló

La festa del Sacrifici congrega avui milers de musulmans en espais habilitats especialment a Girona, Salt o Figueres

Escorxadors gironins obren excepcionalment per proveir la demanda de xais

La festa del Sacrifici, una de les dues dates més importants de l'any en la religió musulmana, reuneix avui milers de fidels a les pregàries multitudinàries que s'organitzen en mesquites o espais especialment habilitats per a aquesta ocasió. El pavelló vell de Figueres, el de Fontajau a Girona i el de Saltsón alguns dels espais de les comarques gironines que es converteixen per un dia en centres de pregària. Les cerimònies comencen cap a les vuit del matí i no duren més d'una hora. L'habilitació d'espais públics per a aquesta ocasió és una necessitat tenint en compte que aquest dia participen a la pregària molt més fidels dels que freqüenten habitualment les mesquites. En el cas de Girona, dues comunitats musulmanes s'han ajuntat per a la cerimònia a Fontajau: l'Associació Cultural ANNASR Girona, que agrupa els musulmans d'origen marroquí, i l'associació Bilal, en què es troben els musulmans de Gàmbia. Es preveu que l'acte aplegui entre 1.200 i 1.500 persones. L'altre gran acte del dia, després de la pregària, és el sacrifici del xai que es compartirà amb la família i els amics. Originalment, cada família matava el seu xai, seguint el ritual islàmic. Les comunitats musulmanes que viuen a Europa, però, han de seguir les normes sanitàries en vigor i legalment només es poden sacrificar animals als escorxadors habilitats. Com ja es feia els altres anys, Eudald Casadesús, el delegat del govern a Girona, va enviar a final d'octubre una circular a tots els ajuntaments de les comarques gironines, recordant als alcaldes les consignes de cara a la festa: “la postura existent a Catalunya és facilitar que qualsevol sacrifici d'animals amb destinació al consum humà es dugui a terme en escorxadors autoritzats i no en instal·lacions precàries o temporals o llocs que no permetin garantir el compliment del paquet normatiu existent”, diu aquesta carta. Excepcionalment, avui diumenge, bona part dels 21 escorxadors que hi ha a les comarques de Girona treballaran. Segons dades de la delegació del govern, l'any passat als escorxadors de la demarcació es van matar 4.269 xais amb motiu de la festa. A Girona, els 45 treballadors de l'escorxador avui treballen a tota màquina. En aquest centre, on la mitjana habitual és d'uns 300 xais sacrificats en un dia normal de feina, l'any passat se'n van matar 1.400 en un dia. Saber, però, si se segueixen matant animals fora dels escorxadors per aquestes dates continua sense resposta. Autoritats i representants de les comunitats musulmanes coincideixen a dir que el ritual es fa de conformitat amb la legislació vigent.

El que ningú nega és que la festa del Sacrifici té també un impacte sobre els preus: si un xai sol valer uns 120 euros, aquests dies es ven entre 150 i 200 euros. Un preu que afegit al context de crisi que ha fet tornar immigrants al seu país d'origen podria fer que enguany es matessin menys xais.

LA XIFRA

4.269
xais van ser sacrificats
el 2010 als escorxadors de les comarques gironines amb motiu d'aquesta festa.
Les claus

“Una festa per compartir, per perdonar i solucionar problemes”

E. C

Mohamed El Haddouti és l'imam de la mesquita de Girona fa uns vuit mesos i dirigeix la pregària d'aquest diumenge a Fontajau. Explica que la festa del Sacrifici és més que res una festa de la unió de l'islam. Això es reflecteix, segons ell, en el xai sacrificat que, tal com mana el ritual islàmic, cal dividir en tres parts: una per als amics, una per als pobres i una per als familiars. A Salt, Abdessamad El Amrani ja fa uns dotze anys que és imam de la mesquita, amb la particularitat que treballa també a l'escorxador de Girona i la seva presència en aquest centre garanteix precisament que els xais seran sacrificats d'acord amb el que mana el ritual islàmic. La cerimònia, diu, és l'oportunitat de demanar als fidels de reconciliar-se, perdonar “i solucionar els problemes que puguin existir entre persones o dins d'una família”. Els dos imams coincideixen a dir que la pregària d'aquest diumenge no ha de fer necessàriament referència a temes d'actualitat, com ara la crisi econòmica o els canvis polítics a diversos països del nord d'Àfrica. “Pot ser que hi faci una curta referència, però no barrejo la religió amb la política”, diu l'imam de Girona. “De la crisi, i de la necessitat de no malgastar, en parlem tot l'any”, afegeix Abdessamad El Amrani.

Un episodi de l'Alcorà

Aïd al-adha

És el nom en àrab de la festa del Sacrifici, que també rep altres noms a Àfrica i als països asiàtics; popularment també s'anomena festa del Xai, però des de la comunitat musulmana es considera incorrecta aquesta denominació. La festa commemora un episodi de l'Alcorà en què Déu ordenà a Ibrahim que sacrifiqués el seu fill Ismaïl per demostrar-li fidelitat, abans d'aturar-lo i fer que substituís Ismaïl per un xai.

Halal

És el conjunt de normes que defineixen com s'han de sacrificar els animals de conformitat amb la llei islàmica. El xai ha de tenir més de sis mesos i no ha de tenir cap defecte ni tara física; per al sacrifici, cal orientar l'animal en direcció a la Meca i col·locar-lo sobre el seu costat esquerre. Pronunciant un frase sagrada, el sacrificador talla la part davantera del coll, amb un gest precís perquè l'animal es dessagni de manera completa.

La cerimònia

Com a segona festa més important de l'any entre els musulmans (l'altra és el final del Ramadà), la resta del Sacrifici comença aviat al matí amb una oració que sol ser de les més multitudinàries. La data de la festa varia d'un any a l'altre perquè es regeix amb el calendari islàmic, que és lunar. En alguns països la festa no se celebra el mateix dia; al Marroc es farà demà, 7 de novembre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.