Societat

La guerra de la cervesa

Els bars recorren força a preus populars per atraure els clients

La cervesa és el reclam, afavorit perquè la indústria ha abaixat els preus de distribució

Si un local té ofertes, els del voltant s'hi aboquen obligats

“És inevitable que abaixem preus, la gent té menys diners per gastar”

És una tendència que s'imposa. La crisi i la baixada del consum en bars i restaurants en tenen gran part de culpa: els bars opten, cada cop més, per rebaixar el preu de la carta, sobretot la de begudes alcohòliques, amb ofertes especials o menús que combinen aperitiu i beguda a preu reduït, malgrat l'escàs marge de guany que hi ha en les begudes. Tot per atraure una clientela que ha disminuït des que la recessió es va instal·lar a la majoria d'economies familiars.

Així ho assegura Loli Sueiró, propietària del bar Cuntis, al barri del Poble-sec de Barcelona, i que ofereix, com a principal reclam, una ampolla mitjana de cervesa Moritz a 90 cèntims. “És inevitable que nosaltres abaixem preus i ens adaptem al fet que la gent té menys diners per gastar-se”, explica amb resignació. En el seu cas, però, saber aprofitar l'oportunitat ha fet que el bar no només es mantingui sinó que tiri endavant amb més força. “Tenim més clientela jove que abans gràcies a preus populars. Vam pensar que era el més sensat, i ens ha sortit bé”, assegura, i hi afegeix que tampoc no ha perdut els consumidors i veïns habituals.

El grup de set joves que ha agrupat dues taules a la seva terrassa i les té plenes de mitjanes a mig buidar li dóna la raó. “Tal com estan les coses, el preu és important”, explica un d'ells.

El cas d'aquest local és paradigmàtic i exemple del mimetisme que crea l'oferta. I és que fins a tres bars, el de la Loli, la Casa Eusebio i el Petit Pepe, competeixen per atraure clients amb preus baixos que destaquen en cartells, pissarres o pamflets de colors. Les ofertes conviuen en bars de la mateixa zona, literalment porta a porta. A la rambla Clavé de Cornellà de Llobregat passa si fa no fa el mateix: un bar va començar oferint totes les begudes a 1 euro a partir de les set del vespre, i ara tots s'hi han vist obligats.

La reina de l'oferta

En aquest ambient de competència creixent, la preponderància de la cervesa com a reclam principal és indiscutible. La beguda, producte estel·lar a l'Estat per naturalesa, augmenta la seva popularitat al mateix ritme que ho fa la calor. Per això, molts bars l'ofereixen a baix preu de forma destacada, acompanyada sovint d'algun petit aperitiu o amb el ja habitual “1 cervesa = 1 euro”.

Al bar Los Martínez, al barri del Poblenou de Barcelona, fa una setmana que proven aquesta fórmula, amb l'esperança d'atraure clients. “Encara no sabem com ens anirà perquè fa pocs dies que hem començat”, expliquen. Tot i això, han vist que començar a oferir la cervesa a baix preu era un pas ineludible, tant per la baixada de consum dels últims mesos com perquè molts bars de la zona, competència directa, ja fa temps que ho fan. “Hem notat que últimament els clients demanen menys, estem notant molt la crisi”, confessen.

L'oferta del bar Los Martínez era la següent: una ampolla mitjana de cervesa San Miguel a un euro. Comenten des del bar, però, que si van poder tirar endavant aquesta nova promoció era, sobretot, perquè l'empresa proveïdora de la cervesa els n'havia rebaixat el preu de venda. I és que l'impacte de la crisi no només està afectant els bars, a simple vista els grans damnificats. La manca de clients i la baixada de consum està afectant també la indústria de la cervesa, que s'està adaptant a les noves circumstàncies.

De fet, San Miguel no ha estat l'única que ha abaixat el preu de distribució, ja que Estrella Damm ha actuat en la mateixa direcció. Ho expliquen des del bar Mascardi, també al Poblenou, que té en la companyia catalana el proveïdor principal. “Fa deu mesos que ens va oferir una rebaixa del preu de venda. Des de llavors, per cada dues caixes de cervesa que comprem, ens regalen la tercera, i així la podem vendre a baix preu”, relaten. Les entitats que tenen taulells provisionals muntats també corroboren aquesta guerra de preus entre les cerveseres. Un altre fet que ajuda a la competència és la bonança meteorològica. Les terrasses continuen obertes i la falta de fred manté el consum de cervesa.

El gremi ho desaconsella

La tendència d'abaratir la cervesa i altres productes creix com una necessitat, però el Gremi de Restauració de Barcelona creu que, a la llarga, aquesta pràctica serà nociva. “Creiem en el treball conjunt, i aquests preus tan baixos fomenten una competència que no és sana, és excessiva”, expliquen. Tot i això, reconeixen que entenen que la situació que viuen molts propietaris de bars no és fàcil. “No ens consta explícitament en cap estudi, però és evident que és un tipus d'oferta que està guanyant força, quan l'única cosa que fa és devaluar la feina del sector i enfrontar uns bars amb altres”, conclouen des del gremi, taxativament.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.