Societat

Aval veïnal al pla per treure els autocars de la Sagrada Família

L'associació de veïns veu amb bons ulls la proposta de l'Ajuntament perquè té en compte les seves demandes

Lamenta l'oposició del sector turístic i l'acusa de convertir una situació anòmala en un dret adquirit

L'associació de veïns de la Sagrada Família és l'única entitat que ha rebut amb clara satisfacció la decisió de l'Ajuntament de prohibir l'accés dels autocars entorn del temple de Gaudí, a partir de la primavera vinent. “La proposta presentada pel consistori respon a les demandes que havíem fet”, explica el responsable de mobilitat, Joan Balañach. Són els únics que mostren obertament el seu grat.

El sector turístic i el de transport s'han afanyat a titllar de “molt perjudicial” la proposta, han acusat l'Ajuntament de no haver-los tingut en compte i li han demanat que la retiri. Menys dràstics han estat des del Patronat de la Sagrada Família. El president de la Junta Constructora, Esteve Camps, no ha volgut valorar la proposta al·legant que el consistori encara no els ha comunicat la prohibició, però ha avançat que si els demanen l'opinió posaran damunt la taula diverses opcions.

Balañach lamenta les crítiques del sector turístic i els acusa de “convertir la situació anòmala dels autocars en un dret adquirit” i demana que l'Ajuntament retiri la proposta, ja que “és egoista”. Pel que fa al temple, li reclama que trenqui el silenci i es responsabilitzi de gestionar les cues. Opina que “els turistes haurien d'esperar dins la basílica”.

Per l'Associació de Veïns de la Sagrada Família, la proposta presentada el 3 de novembre passat pel regidor del districte de l'Eixample, Gerard Ardanuy, “és positiva perquè coincideix amb el que demanava l'entitat: una zona exclusiva per a vianants i la reubicació dels autocars a la Diagonal”. Balañach subratlla que “per primera vegada l'Ajuntament posa una data, la primavera vinent, per solucionar el problema”. Tanmateix, són solucions “immediates, i cal seguir treballant per decidir què es farà a llarg termini”.

El portaveu de l'entitat veïnal admet que la solució donada pel consistori podria ser més agosarada. Al seu parer, no només s'haurien d'ampliar les voreres dels carrers Sardenya i Marina, a tocar del temple, sinó que caldria fer una zona exclusiva per a vianants. Balañach reconeix que això és “somiar truites”, però s'atreveix a fer una proposta perquè l'Ajuntament la tingui en compte: que pel carrer Provença no circulin cotxes en el tram entre Marina i Sardenya. “Els cotxes podrien seguir circulant pel carrer Bailèn”, conclou el líder veïnal.

I la gent amb problemes de mobilitat, què?

Una cosa és el que diu l'associació de veïns i l'altra, el que pensa la gent del carrer. No hi ha ningú que digui que la situació ja està bé; tothom coincideix a dir que s'han de buscar solucions. “És cert que ara no s'hi pot ni caminar, però em sembla que la proposta de l'Ajuntament no és la millor”, diu Carme Rubió, propietària d'una de les botigues de records que hi ha prop de la basílica. “El que ha de fer el consistori és vetllar perquè els autocars no sobrepassin el temps permès per parar davant del temple. Perquè, si els autocars no arriben fins al temple, no sé com s'ho farà la gent amb problemes de mobilitat.” “Vénen molts jubilats, gent amb cadira de rodes... Com hauran d'arribar davant de la basílica? Amb taxi?”, pregunta un quiosquer del barri, Joan López. Però pel sector del taxi no és una oportunitat de negoci perquè tenen comprovat que “el que contracta un viatge amb autocar no agafa el taxi”, diu Maria José Deirós mentre espera que algun client pugi al seu vehicle. Segons ella, l'únic que aconseguirà l'Ajuntament és incrementar les riuades de gent. “El més eficaç seria un policia vigilant que els autocars compleixin el que està establert”, acabava López.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.