Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Societat
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
LA CRÒNICA

Enric Pous

Enric Pous, adjunt d'oncologia mèdica als hospitals de Granollers i Sant Celoni. Foto: EL PUNT AVUI.

Jo sóc oncòleg. Sóc l'especialista en tumors. Ho vaig escollir perquè era una malaltia de veritat. De vegades un metge pot dir: “És que no té res, ve per anar al metge.” Amb aquesta malaltia, no. Aquesta és real. Això et fa sentir molt útil. Porto tumors de l'aparell genitourinari, pròstata, bufeta, ronyó, i tumors de cap i coll.

És una malaltia que ho té tot, perquè l'origen és als gens, però, si segueixes el pacient, l'acompanyes fins que es comença a fer plantejaments sobre el sentit de la vida. És molt enriquidor però aguantar-ho cada dia és dur. Avui mateix, una noia de quaranta anys, enginyera, ha recaigut d'una neo de mama, em diu: “Ara et faré la pregunta dura: quant em queda?” I tu li intentes explicar, hi ha una empatia, i, quan acabes, ella marxa i tu et quedes allà... Uf. De dotze visites que he tingut avui, n'hi ha hagut dues així de fortes. Figura que tenim suport de psicooncòlegs, fem una sessió mensual: bah.

Si jo tenia humor negre, ara és més negre. Tinc un pacient que és boníssim. Té una neo de pròstata estesa, li afecta els ossos però va aguantant, va tirant, té setanta anys i escaig i l'altre dia s'estava posant la químio a l'hospital, molt seriós, i li dic: “Cullera, tu! Sembla que estiguis al taüt, ja!” I la infermera em mira i diu: “No, no!” I ell: “Sí, sí, digues, digues, doctor Pous!”

Tinc un cas d'un noi amb càncer de còlon, amb trenta i escaig, ha recaigut ja en el pulmó i en el fetge, i en vam parlar amb la seva dona, i al cap d'uns dies em ve l'auxiliar i em diu: “Es veu que estan fent la llista del que els queda per fer.” I avui l'he vist i havien anat a Port Aventura amb els nens. Però jo sé, i ell sap, que no se'n sortirà. Jo no li ho he dit explícitament. Abans pensava que s'havia de ser clar, que ho han d'afrontar, però hi ha gent més capaç i gent que ho és menys. Tu ho has d'intuir. N'aprens. Sovint sembla que et pregunten una cosa i n'estan preguntant una altra.

De vegades ho penso. Tenir tant contacte amb la mort. No és del tot normal. Una persona, amb quantes morts s'enfronta, a la vida? Amb sis o set: pare, mare, tiets... O vint. Jo m'enfronto amb quaranta a l'any. Avui m'han dit: aquell s'ha mort. Cada setmana se'm mor algú. I, és clar, això no et pot fer una persona com una altra.

Darrera actualització ( Dissabte, 19 de novembre del 2011 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter