Societat

Cau un 50% la producció de lots de Nadal els últims tres anys

Les empreses gasten aquest any un 10% menys en l'obsequi de festes destinat als treballadors

Augmenta l'oferta de cistelles de preu baix per a clients i empleats

Tot el sector retalla preus i personalitza els regals

El lot de Nadal sobreviu amb moltes dificultats a la crisi. Des del 2009, el volum de vendes de cistelles ha caigut gairebé un 50%. La davallada més forta es va donar entre el 2008 i el 2009, quan va caure, en només un any, entre un 18% i un 37% la quantitat de vendes, i aquest Nadal continua en caiguda lliure.

Eurolotes és una de les empreses més grans d'aquest sector i es dedica exclusivament a la producció de lots de Nadal. Entre el 2009 i el 2010 el nombre de vendes d'aquesta empresa va descendir un 30% i aquest any preveuen que caigui un 20% més, cosa que en total representa la meitat de les comandes.

Altres grans comercialitzadors d'obsequis nadalencs, com ara El Corte Inglés, Martí i Creacions Alfer, avaluen que les vendes d'aquest any es mantindran en uns nivells similars als de la temporada passada o, en tot cas, preveuen que descendeixin entre un 5% i un 10%.

Ara bé, el marge de benefici per a les empreses d'aquest sector serà força inferior al d'altres anys. I és que les empreses que continuen comprant aquest producte destinen ara un pressupost molt inferior al d'anys anteriors. Mentre que el 2007 el preu mitjà oscil·lava entre els 60 i els 70 euros per lot, aquest any la mitjana se situa entre els 30 i els 50 euros.

En vista d'aquesta situació, les empreses d'aquest sector han retallat un 5% els preus. Francesc Ferrer, gerent de Creacions Alfer, assegura: “El marge de benefici ha baixat perquè, entre altres coses, també intentem ser més competitius; estem plantejant ofertes molt agressives: productes d'alta gamma a molt baix preu.”

Però la rebaixa del preu no és l'única solució que ofereixen aquestes empreses, que intenten, també, flexibilitzar l'oferta i adaptar-la com més millor a les possibilitats del comprador. Albert Martí, gerent de l'empresa de cistelles Martí, opta, com molts altres, per ampliar l'oferta de les gammes més econòmiques: “Abans no teníem tanta oferta a preus tan baixos; ara en la gamma de 10 a 30 euros hi ha gran varietat de productes, perquè així ho han demanat aquests últims anys els clients.” Aquesta empresa, per exemple, ofereix lots per 9,90 euros, Creacions Alfer té cistelles a partir dels set euros i Eurolotes, a partir dels onze. Des d'aquesta empresa asseguren que “els més econòmics són els que més bé s'estan venent”.

El Corte Inglés ha detectat també que des de fa un parell o tres d'anys les empreses cada cop s'esforcen més per prioritzar la qualitat i l'originalitat en lloc de la quantitat pel que fa al producte, d'aquesta manera les empreses s'estimen més comprar un bon vi i una bona barra de turró, en lloc de deu productes de menys valor. Albert Martí està d'acord amb aquesta tendència, però té clar que el que més tenen en compte els clients ara és “sobretot el preu”.

Malgrat aquestes xifres, des d'El Corte Inglés volen recordar que “mentre que hi ha qui ha deixat de fer lots, altres empreses continuen gastant 1.200 euros per regalar una cistella a algun client important”. Caldrà esperar, doncs, per veure si al lot de Nadal l'espera un futur més esperançador.

10
per cent
s'espera que caigui el nombre de vendes aquest any, segons els productors de lots.
30
euros
, i fins a 50, és el preu mitjà per als regals als treballadors. Per als clients, les empreses no miren tan prim.

Cistelles ‘low cost' a set euros

L'objectiu que tenen ara la majoria d'empreses que es dediquen a la producció de lots i paneres de Nadal és fer que l'empresari no es faci enrere a l'hora de decidir si continuarà fent o no aquest detall als seus treballadors. Atès aquest perill, les empreses han flexibilitzat totalment l'oferta posant a la disposició dels clients una pluralitat de preus que satisfà tots els gustos. D'aquesta manera, en els últims anys aquests comercialitzadors han començat a produir lots d'una gamma inferior a la que estaven acostumats; es tracta de paneres que poden costar entre deu i vint euros, i en alguns casos fins i tot menys de deu. El Corte Inglés, per exemple, ofereix una caixa amb dues o tres ampolles d'oli bo, un detall no només barat, sinó també original, i per només 21 euros.

Creacions Alfer té un lot per 12,80 euros que conté una gran varietat de productes: una ampolla de cava Jaume Serra, una de vi negre Berberana, una de blanc Oblisco, dues barres de turró, un petit pastís de xocolata, trufes, 60 grams de neules, dàtils confitats, delícies de coco i 50 grams de xoriço ibèric. Però ofereixen una altra cistella més barata encara, una de set euros. Martí té un lot de 9,90 euros que ofereix: una ampolla de cava, una de vi negre i una de blanc, dues barres de turró, dàtils i massapans.

El que ha desaparegut del tot de les cistelles són els objectes de regal, que han deixat lloc al més pràctic en temps de crisi: el menjar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.