Per què s'ha tardat tant a investigar la repressió franquista?
Ha estat un episodi que s'ha volgut oblidar no només pels mateixos repressors, sinó també per una part d'aquells que la van patir. No ha estat fins a la tercera generació que s'ha preguntat als represaliats i s'ha tornat a investigar. La societat ha passat molts anys en silenci.
No serà fàcil documentar represàlies.
Les fonts documentals dels judicis, de les presons, de responsabilitats polítiques hi són i sabem on trobar-les. El que potser serà més difícil serà documentar la repressió de la vida quotidiana, que no deixa papers: la marginació de les famílies als pobles, negar-los la feina o el racionament, fer-los la vida impossible, rapar-los el cabells... són represàlies que acaben fent tant de mal com les altres. Per això demanem que la gent del Penedès que va patir aquest tipus de repressions ens ajudi i ens en doni el testimoni.
Li he sentit a dir que al Penedès la repressió està molt lligada al conflicte agrari.
Sí, vinculada a la revolta rabassaire en pobles petits i, en ciutats més grans, relacionada amb temes obrers i de caràcter polític. Hi va haver condemnes de mort al Camp de la Bota o la muntanya de l'Oliva a Tarragona, penes de presó de 6 a 30 anys, camps de treball de personers, camps de concentració, sancions econòmiques, confiscacions, depuracions de mestres i de gent que treballava a l'administració i van ser arraconats perquè no eren afectes al règim... Tot això és el que ens disposem ara a investigar.
Llegeixo que aquest treball ha estat el més ben valorat de tot l'Estat.
Ens vam presentar a una subvenció del Ministeri de la Presidència i, de 400 projectes presentats, som els primers en valoració de tot l'Estat espanyol. És un reconeixement pel projecte Tots els Noms, en què treballem des de fa anys.
Per què ha de servir un treball com aquest?
Perquè siguem conscients del que va significar el franquisme. Quan algú diu que el franquisme va tenir una etapa plàcida de 36 anys no explica que el règim es va aguantar tant de temps perquè al darrere hi va haver un gran nombre d'exiliats i represaliats. La gent que va quedar va viure amb molta por. El que també volem és fer un reconeixement a aquelles famílies que van patir la repressió i la por de forma privada.
Es posaran noms i cognoms als repressors?
L'objectiu no és burxar sinó rehabilitar els represaliats. El que volem, més que posar noms, és veure com s'exercia i les formes d'aquesta repressió, que no va ser executada només per militars sinó també per la gent dels mateixos pobles, gent amb responsabilitats, però també gent anònima que s'hi va sentir obligada.

































Comentaris
Doncs jo crec que sí que s'han de donar noms i cognoms. I fer-los llegir a molta gent del PP i del PSOE i militars i guàrdies i... que creuen que els seus mai han fet res. Quedarien parats. Gairebé un milió de morts i mig d'exiliats per no voler una república a qui Franco havia jurat defensar! Per no voler unes autonomies que també havien jurat defensar... El llibre L'Holocaust espanyol l'haurien de fer llegir a tots aquests que sols creu que a la seva España ha matat ETA! Quedarien paradíssims. Les víctimes del franquisme mai han estat dignificades. Quants anys de mort, empresonament, tortura, humiliacions van sofrir, no un individu, sinó tota la família, petits i grans... i la fam que es va passar per tal que els cacics tornessin a ser amos de les terres i les dediquessin als toros.
Lloable la feina que duen a terme. El que no entenc és aquest respecte als botxins de gent indefensa. Van actuar sense cap mena d'escrúpol. Per què aquesta mena de por?
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.