Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Societat
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

L'onada de fred s'acarnissa amb els països pobres de l'Europa de l'Est

Ucraïna, amb més de cent víctimes mortals, és la que en surt més malparada

A Polònia, les autoritats demanen la col·laboració ciutadana per salvar indigents i alcohòlics

Una persona sense llar asseguda ahir en un carrer de la capital d'Ucraïna Foto: EFE.

L'onada de fred polar que està causant grans danys a Europa s'acarnissa especialment amb els països de l'Est, sobretot els més pobres. Les temperatures, que en molts casos voregen els 25 o els 30 graus sota zero, són la causa directa de les morts, però la misèria en què viuen molts ciutadans, l'alcoholisme i la desídia de les autoritats són l'altra cara de la moneda d'aquesta situació. El fred té el rostre de la pobresa a l'Europa de l'Est. “Falten albergs per a les persones sense sostre, no hi ha diners ni personal qualificat, l'alcoholisme té una certa tolerància social i la falta d'una societat civil ben organitzada agreuja el problema”, explica l'analista polític polonès Mariusz Borkowski. El resultat d'aquesta situació és desolador. Tot i que el clima de Polònia i d'Alemanya són semblants, el fred polar ha causat més morts en el primer país. A Ucraïna, segons les autoritats, més d'un centenar de persones han mort aquesta última setmana i unes 3.200 escoles estan tancades en setze regions.

A Polònia, una trentena de persones han mort en els últims dies i ja són una cinquantena les persones que han perdut la vida en aquest país a causa del fred des del començament de l'hivern. Segons un portaveu de la policia polonesa, “les víctimes del fred són a vegades persones sense llar o que han abusat de l'alcohol, o gent gran”. Les autoritats poloneses han fet una crida a la ciutadania perquè alertin la policia si observen persones dormint al carrer o consumint alcohol.

El Danubi, congelat

A la petita Bulgària, amb el Danubi congelat en molts llocs i amb els termòmetres marcant els 38,3 graus sota zero a Tran, a l'oest del país, almenys cinc persones han mort pel fred, i a Sofia, l'Ajuntament reparteix tasses de te calent als vianants. La situació no és millor a Romania, on han mort 22 persones i el govern del país s'ha vist obligat a mobilitzar l'exèrcit. A Txèquia, on les temperatures a la nit arriben a vint graus sota zero, han mort almenys dotze persones i els ajuntaments han hagut de construir envelats provisionals, perquè els sense sostre tinguin un lloc per passar la nit. Mentre Europa occidental es congela, sobretot a l'Estat francès, Bèlgica, Alemanya i Itàlia, la llista de morts a l'Est va creixent per Eslovàquia, Hongria, Sèrbia, Macedònia i Lituània.

LA XIFRA

30
graus sota zero
s'han registrat a la majoria de països de l'Europa de l'Est per l'onada de fred polar.

Alerta taronja en 30 províncies espanyoles

L'onada de fred siberià que afecta tot l'Estat espanyol ha trencat el que es presentava com un dels hiverns més càlids dels períodes recents de comparació meteorològica. El fred va fer baixar els termòmetres fins als dotze graus negatius, tot i que el fort vent en gran part del territori va accentuar la sensació tèrmica de fred. En total, trenta províncies estaven ahir en alerta taronja (risc important) i 44 en alerta groga. Els territoris més afectats, a part de Catalunya, són Aragó, Castella i Lleó, Cantàbria, Navarra i el País Basc, on les temperatures van oscil·lar entre els sis i els dotze graus negatius. El temporal va obligar a tancar deu ports de muntanya de la xarxa secundària i a utilitzar cadenes en vint ports més. A més, s'espera que durant aquest cap de setmana les temperatures encara siguin més baixes, amb mínimes que superin els deu graus sota zero, fins diumenge, quan es recuperaran lleugerament els valors diürns. Dilluns serà un dia de transició, fins que dimarts arribi una altra onada de fred, per la qual cosa, probablement, la pròxima setmana continuarà sent de fred infernal, segons les prediccions de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet).

Darrera actualització ( Dissabte, 4 de febrer del 2012 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter