Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Societat
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Contacte amb el llac més amagat

Científics russos, després de perforar durant dècades una capa de 3.769 metres de gel, han
arribat al llac Vostok, al centre de l'Antàrtida. S'hi concentra la massa d'aigua més antiga i pura del planeta i ara preparen l'extracció de mostres per trobar evidències d'espècies fins ara desconegudes

Després de més de tres dècades excavant l'Antàrtida en condicions extremes, científics russos han arribat finalment al llac Vostok, que es troba amagat sota una capa de 3.769 metres de gel. Han obert, per tant, una via d'accés a l'aigua més antiga i pura del planeta, un hàbitat que s'ha mantingut aïllat durant milions d'anys i que, per tant, pot ser una font de coneixements de molt d'interès: pot aportar informació tant sobre noves espècies com sobre els canvis climàtics a molt llarg termini o la possibilitat de trobar vida en altres planetes. Per això, el director de l'expedició russa, Valeri Lukín, va comparar la importància d'arribar a aquest llac amb la del primer vol a l'espai del cosmonauta soviètic Yuri A. Gagarin (1961) “per la seva complexitat tècnica, importància i singularitat”.

Potser no li falta raó, perquè aquesta era una de les poques fronteres que l'home encara no havia pogut travessar. Aquesta setmana ho ha aconseguit, però els resultats que se'n derivaran encara es faran esperar, ja que no serà fins al desembre, durant el pròxim estiu antàrtic, quan es podrà començar a extreure aigua del llac, que té una superfície de 15.690 km² (més o menys, la meitat que Catalunya).

“És possible que hi trobem microorganismes fins ara desconeguts”, explica German Leitchenkov des de l'institut rus de recerca científica. La possibilitat que hagin evolucionat per adaptar-se a unes condiciones extremes sota la capa de glaç del pol sud no és gens descartable, segons els experts. El fet de trobar vida en unes aigües com aquestes, supersaturades d'oxigen, seria una troballa equiparable a la dels investigadors nord-americans que, l'any 2010, van descobrir al fons d'un llac a Califòrnia un bacteri capaç de créixer a partir d'arsènic, un fet que va revolucionar la investigació sobre la vida.

Els tècnics creuen que arribaran al fons del Vostok el 2013 o el 2014, ja que calculen que el lloc de la perforació podria arribar a tenir fins a 700 metres de fondària. L'aigua del llac es manté líquida gràcies a l'escalfor geotèrmica i a l'aïllament que proporciona el gel que el cobreix. Precisament, Lukín creu que hi ha possibilitats de trobar formes de vida termòfiles o extremòfiles, és a dir, que es desenvolupin en ambients calents o extrems. Amb tot, el director de l'expedició russa creu que les derivades de l'estudi del llac poden ser molt més àmplies: la seva exploració serà fonamental per determinar els canvis naturals del clima que es produiran durant els pròxims mil·lennis, ja que el Vostok és una mena de termòstat aïllat de la resta de l'atmosfera i de la superfície de la biosfera durant, almenys, catorze milions d'anys. Així, els científics esperen que els acosti a com era la vida a la Terra abans de l'època glacial i també que aporti pistes sobre si pot existir vida en condicions tan extremes com les que es poden donar a Mart o a Europa, una de les llunes de Júpiter.

I és que les condicions són extremes ja a nivell de superfície. Va ser allà on es va mesurar la temperatura més baixa registrada a la Terra, -89,2º, i de fet els investigadors van marxar de la zona, foragitats per l'hivern antàrtic l'endemà mateix que la broca entrés en contacte amb l'aigua. Ara caldrà esperar que torni l'estiu a l'anomenat sisè continent per reprendre les investigacions.

Controvèrsia pels mètodes

Durant aquest temps, caldrà veure si la comunitat científica internacional pressiona els experts russos perquè intentin preservar al màxim l'esterilitat del llac, atès que ja hi ha hagut diverses queixes al llarg dels anys. De fet, el 1998, quan faltaven uns 130 metres per arribar a la làmina d'aigua els experts russos van suspendre els treballs per la pressió internacional atesa la falta d'una tecnologia que minimitzés la possible contaminació de l'aigua. Gràcies a l'institut de mineria de Sant Petersburg es va idear un sistema per obtenir mostres congelades sense contaminar l'aigua i els països signants del tractat antàrtic van acceptar el pla de treball de Rússia el 2003. Científics britànics i francesos que operen a la zona, però, han criticat l'expedició russa per la pol·lució que genera, ja que utilitza querosè per fer anar la perforadora tèrmica i manté el forat obert amb anticongelant.

1974
Es va descobrir
el llac Vostok, una de les troballes geogràfiques més importants del segle XX. Fa 300 quilòmetres de llarg i 50 d'ample, i es calcula que podria arribar als 1.000 metres de fondària.
Darrera actualització ( Divendres, 10 de febrer del 2012 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
Aprovaries que el pagament de peatges desgravi en l'IRPF?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter