Societat

Ribó denuncia que la retallada deixa indefensos els ciutadans

La tisorada en prestacions, el deute de les administracions amb proveïdors i les esperes en salut motiven que el nombre de queixes pugi un 31% respecte al 2010

El síndic reclama que es prioritzi el suport als més dèbils

La retallada en serveis bàsics –principalment en el sector de la salut, el benestar social i l'educació–, sumada a la reducció de prestacions socials i a “determinades males pràctiques administratives”, afebleixen els drets i deixen milers de persones en “situació d'indefensió”. Aquesta podria ser la gran conclusió de l'informe del 2011 que el síndic de greuges, Rafael Ribó, va entregar ahir a la presidenta del Parlament, Núria de Gispert. Fa just dos anys, el síndic feia una crida a les administracions perquè prioritzessin els ajuts socials en temps de crisi. L'any passat, ja va advertir que “les retallades pressupostàries vulneren els drets de les persones” i ahir va constatar que la situació ha anat a pitjor i que milers de ciutadans veuen cada dia lesionats els seus drets.

Com a altaveu de les queixes de la ciutadania, Ribó va denunciar que “s'erosionen els fonaments de l'estat del benestar”. Un termòmetre d'aquest malestar és l'augment del nombre de reclamacions que va rebre l'any passat el defensor de les persones: el síndic va tramitar 8.180 queixes, un 31% més que l'any 2010, a les quals s'han d'afegir 115 actuacions d'ofici. Tot i reconèixer que les institucions no tenen gaire marge de maniobra per la difícil situació econòmica, va lamentar que siguin els col·lectius més dèbils els que surtin més perjudicats de la reducció de serveis.

El canvi del sistema de cobrament de la renda mínima d'inserció (RMI) en ple mes d'agost i el decret per endurir els criteris per cobrar-la, els petits empresaris o autònoms que són proveïdors de l'administració i no cobren quan toca, l'augment de llistes d'espera en salut, els menors amb problemes de salut mental desatesos i les actuacions “desproporcionades” dels Mossos d'Esquadra motiven la majo-ria de queixes.

Algunes de les propostes que fa el síndic per solucionar aquestes queixes són que en el cas de la RMI no es deixi de pagar ningú si no hi ha un acte administratiu individual de suspensió, i en el dels proveïdors impagats de les administracions, que s'estableixi “un pla de pagament que fixi terminis per liquidar els deutes pendents”.

La presentació de l'informe del síndic també reflecteix un any més la normalitat lingüística del país: de les 8.180 queixes rebudes, 114 es referien a qüestions de llengua, de les quals el 66% eren per vulneració dels drets dels catalanoparlants. Són sobretot protestes perquè en serveis de transport o en companyies de telefonia mòbil l'usuari no és atès en català.

La renda mínima d'inserció s'ha gestionat d'una manera errònia i lamentable
Reduint serveis i prestacions socials s'estan erosionant els fonaments de l'estat del benestar

780 queixes pel caos de la RMI

L'informe del síndic de greuges del 2010 recull les 780 queixes i les gairebé 700 consultes que li van adreçar persones afectades pels canvis en la gestió de la renda mínima d'inserció (RMI). Rafael Ribó va subratllar que hi ha un “cert desordre” entre les dades de beneficiaris de la renda mínima amb les quals treballen el Departament d'Empresa i Ocupació i el de Benestar Social i Família. Va lamentar, a més, que no ha rebut resposta del govern a la petició d'informació sobre els motius del canvi de gestió d'una prestació d'uns 420 euros de mitjana i que entitats i treballadors socials adverteixen que és l'últim recurs per a moltes persones en risc o situació d'exclusió. Endurir els criteris d'accés a la prestació en un context de crisi econòmica i d'augment del nombre de persones que queden sense feina és, segons paraules de Ribó, un atac “a la línia de flotació de la inclusió”. Empresa i Ocupació no ha quantificat el
frau que, segons va dir a
l'estiu, va motivar la revisió de la RMI; ha informat que 4.521 han deixat de cobrar-
la per diversos motius.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.