Societat

transports

Màrqueting per amagar la tragèdia de Metrovalencia

Les últimes investigacions apunten que FGV va contractar una empresa per aconseguir dels seus treballadors un testimoni inculpatori del conductor

Preparaven les respostes davant les Corts

El 3 de juliol de 2006, 43 persones van morir i 47 van resultar ferides en l'accident de metro més greu de la història de l'Estat. Un comboi de la línia 1 de València va descarrilar entre les estacions de plaça d'Espanya i Jesús. La investigació judicial i la comissió parlamentària, que sols va durar cinc dies a les Corts Valencianes, van cloure que l'accident únicament podia atribuir-se a una errada humana del conductor, mort també en la tragèdia.

La conclusió no ha satisfet mai els familiars de les víctimes, que associats reivindiquen des de fa cinc anys, cada dia 3 de mes, que tornen a investigar-se les causes de l'accident i que es depuren les responsabilitats polítiques.

Malgrat el pas del temps i el menyspreu i el veto de Francisco Camps, la seua reivindicació és viva. Sobretot després que es va conèixer que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), empresa pública encarregada de la gestió de Metrovalencia, va contractar pocs dies després de l'accident els serveis d'una consultoria per “alliçonar” els treballadors que havien de comparèixer davant les Corts. L'objectiu, segons consta en la documentació que s'ha difós a través del mitjans de comunicació, i ja en mans de la fiscalia, era aconseguir que tots ells testimoniaren que va ser un accident atribuïble al conductor. “(...) Ha estat un accident; no pot atribuir-se a cap deficiència tècnica, ni a cap desistiment de responsabilitats, ni a cap incompliment d'acords, ja que la línia 1 és segura.” La consultora va preparar un qüestionari perquè les seues contestacions foren creïbles i perquè tots els membres de FGV “diguen exactament el mateix”.

L'empresa, que va pagar un dinar als tècnics, ha justificat la contractació de l'empresa en la necessitat de “facilitar” el tràmit als seus assalariats. Però l'associació de víctimes, AVM3J, considera que hi va haver una clara manipulació. Insisteixen que la línia tenia nombroses deficiències de seguretat.

LA DATA

03.07.06
Dia fatídic.
La tragèdia es va produir uns dies abans de la visita del papa Benet XVI a la capital.

LA XIFRA

43
morts
i 47 persones ferides. La majoria de les víctimes eren veïns de l'àrea metropolitana.

LA FRASE

No està bé que l'oposició vulga furgar en l'accident del metro i jugar amb els sentiments
Alberto Fabra
president del govern valencià
Les claus

Suma de presumptes irregularitats

tere rodríguez

La gestió de FGV, amb Marisa Gracia com a gerent de l'empresa i amb un sou superior al del president Alberto Fabra, ha estat molt qüestionada.

Seguretat

Gracia sempre ha defès que es complien escrupolosament. Però existeixen informes dels sindicats que demostren que no era així. La unitat del sinistre ja havia patit algun accident, però la gerent continua negant-ho.

Prevenció d'accidents

Una auditoria interna de FGV, prèvia a l'accident, va detectar greus deficiències en el plans d'emergències, que sols preveien incendis. Segons el document, és el responsable de secció i fins i tot el propi treballador els que s'encarreguen d'investigar, contravenint la legislació.

Manipulació

La fiscalia està investigant si Gracia va ordenar un canvi irregular en la valoració de les empreses que s'havien presentat el 2007 per a gestionar la seguretat. Aquests contractes, per valor de 20 milions d'euros, van ser atorgats a la tercera firma més cara.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.