Societat

Un accident entre dos trens causa setze morts a Polònia

Una seixantena de persones van resultar ferides

Un dels combois viatjava per la via equivocada

Es tracta de la pitjor catàstrofe ferroviària del país de les darreres dècades

Consternació a Polònia per l'accident ferroviari més greu registrat al país en les darreres dècades. Setze persones van morir i una seixantena més van resultar ferides en col·lidir dos trens amb 350 passatgers, dissabte a la nit a Chalupki, al sud de Polònia. En un dels trens viatjaven joves del País Valencià, dins d'un grup de 16 estudiants d'Erasmus, que van resultar il·lesos.

Un dels trens sinistrat feia el trajecte Varsòvia-Cracòvia i l'altre anava de Varsòvia a Przemysl, una ciutat del sud del país. Les dues locomotores i tres vagons dels combois van quedar com un acordió per la força de l'impacte, però els últims vagons, on viatjaven els estudiants, no van patir gaires danys. Les autoritats poloneses van obrir una investigació per determinar les causes de l'accident, mentre un centenar de policies, 450 bombers i nombrosos equips d'emergència seguien a l'hora de tancar aquesta edició treballant a contrarellotge buscant entre la runa si hi havia algun passatger atrapat.

Xoc frontal

El xoc es va produir cap a les nou de la nit, en coincidir frontalment en la mateixa via per raons que es desconeixen els dos combois. Andrzej Pawlowski, membre de la direcció de la companyia de ferrocarrils, va explicar que el tren de Cracòvia es trobava en la via errònia i va xocar amb l'altre comboi.

“Vaig notar el cop i vaig xocar amb la persona que estava davant. Els llums es van apagar i tot va sortir volant; vam volar per l'aire com maletes. Vam sentir crits i vam resar”, va explicar un supervivent a la televisió pública polonesa. Un bomber va descriure com a “terrorífic” el lloc del sinistre. Grzegorz Wyrwal, veí de Chalupki, va declarar al diari Gazeta Wyborcza  que havia sentit el soroll del xoc des de casa seva. Fins al lloc del sinistre es va desplaçar el primer ministre polonès, Donald Tusk, que va destacar que es tractava de “la catàstrofe ferroviària més greu de la història del país en molts anys”. “La realitat és molt més dramàtica que les imatges”, va lamentar Tusk.

D'una altra època

Aquest accident és el sinistre ferroviari més greu registrat a Polònia des del 1990, quan van morir 16 persones en col·lidir dos trens a Ursus, prop de Varsòvia. Nombrosos experts han alertat les autoritats sobre el mal estat de moltes vies i infraestructures ferroviàries i trens a Polònia. Els experts calculen que encara no el 36% de la xarxa fèrria és moderna i un terç està tancada al trànsit; la resta està en condicions deficients. Polònia ha rebut dels fons europeus per al període 2007-2013 prop de 28.000 milions d'euros per modernitzar el ferrocarril.

29.06.2009
Itàlia
17 morts i 50 ferits en l'explosió d'un vagó d'un tren carregat de gas.
15.02.2010
Bèlgica
18 morts i 171 ferits en col·lidir dos trens prop de Brussel·les.
12.10.2010
Ucraïna
43 morts en col·lidir un tren amb un autobús.
30.01.2011
Alemanya
Deu morts i 43 ferits en xocar un tren de passatgers i un de mercaderies.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.