Societat

Rigau celebra que el model d'immersió quedi “totalment preservat”

La consellera creu que la interlocutòria suposa “una victòria” del Parlament “perquè les seves lleis són respectades”

Assegura que el Tribunal Suprem “en cap cas pot canviar el model”

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha celebrat aquest dijous que amb la resolució del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el model d'immersió lingüística “queda totalment preservat i no es qüestiona”. En roda de premsa, Rigau ha considerat que la interlocutòria suposa “una victòria” del Parlament i de la seva sobirania “perquè les seves lleis són respectades”.

La consellera ha explicat que la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) ja garanteix que si una família ho demana el seu fill rebi una atenció lingüística individualitzada però en l'etapa del primer ensenyament, dels tres a sis anys, i sempre i quan es demani en el moment de la matriculació al centre on s'ha acceptat l'alumne.

La consellera ha iniciat les seves paraules assegurant que aquest dijous ha estat “un bon dia” per al govern, especialment pel fet que la interlocutòria avala que la LEC “ha valgut la pena”. La consellera ha considerat que la resolució que ha fet l'alt tribunal català “no qüestiona l'enteresa del sistema d'ensenyament” i ha recordat que hi ha un vot particular “que encara va a més”.

Sobre el fet que la interlocutòria afirma que en el cas dels demandants no ha quedat del tot acreditat que s'hagi donat l'atenció individualitzada en castellà que demanaven, la consellera ha explicat que es tracta de dos alumnes d'una mateixa família, un noi que està actualment a tercer d'ESO i una noia que ja ha finalitzat els seus estudis (la demanda es va interposar el 2006) i que està fent estudis universitaris.

Aquesta situació demostra per a la consellera que cap dels dos ha tingut problemes per continuar el seu aprenentatge però ha afirmat que, en el cas de l'estudiant que encara està dins del sistema, “es constatarà” que no tingui cap problema per continuar el seus estudis, cosa que ha assegurat que ja saben que és així perquè coneixen la seva situació. “No consta cap prejudici acadèmic”, ha asseverat.

Rigau ha defensat que el domini de les llengües “no depèn del número d'hores en que s'utilitzi cada llengua”, així com que l'actual model garanteix que en acabar l'etapa d'educació obligatòria els estudiants dominin tant el català com el castellà.

LEC garanteix atenció individualitzada en el primer ensenyament

La consellera ha explicat que les demandes d'aquests alumnes són anteriors a la LEC, que es va aprovar el 2009, i que des de la posada en marxa d'aquesta ja és recull la possibilitat que els pares que ho vulguin demanin l'atenció lingüística individualitzada en castellà en el moment de fer la matriculació al centre i durant l'etapa del primer ensenyament d'infantil, dels tres als sis anys. “El que diu la resolució és que no s'ha de generalitzar perquè ara s'ha d'emmarcar al nou text legal que és la LEC”, ha declarat.

Ha concretat però que això només és possible durant aquests cursos i no més endavant ja que la llei estableix que la llengua vehicular de Catalunya és el català. Ha afirmat que cada centre “té el seu propi mecanisme” per fer efectiva aquesta atenció individualitzada i que consisteix en que “mentre no estigui familiaritzat amb la llengua (el docent) se li adreci individualment en castellà”. Ha dit que aquesta situació pot durar uns mesos o tota l'etapa del primer ensenyament però ha assegurat que “en general és quelcom que es dilueix dins de l'acció docent en el marc de l'aula” i ha afirmat que els professors no són “comissaris lingüístics”.

La consellera ha dit que no tenen el número exacte de famílies que acaben demanant aquesta atenció perquè “forma part de la pràctica ordinària” i no suposa un problema. Ha afegit que el que si que van rebre és la petició de 500 famílies perquè rebessin la meitat de l'ensenyament en castellà i l'altre meitat en català i que la conselleria va contestar que això no s'adequava a la llei i les famílies no van tornar a recórrer.

Ha dit també que s'ha donat resposta a la petició de la casella sobre la llengua, ja que a la preinscripció es pregunta quina és la llengua normalment emprada per la família de l'alumne.

En resposta a la pregunta de quina situació es donaria si moltes famílies demanessin aquesta atenció individualitzada, la consellera ha assegurat que es donaria compliment a la LEC i que es possibilitaria si ho demanen per als tres primers cursos i en el moment de fer la matrícula però ha afegit que actualment s'està debatent aquesta qüestió per cinc casos d'unt total d'1,3 milions d'alumnes.

El Suprem “no pot canviar el model”

D'altra banda, la consellera ha valorat que amb la resolució han quedat clares les atribucions de cada tribunal i ha reiterat que el Tribunal Suprem (TS) “en cap cas pot canviar el model”.

Ha assegurat que al Suprem “li corresponen els casos concrets” i ha considerat que la situació viscuda amb aquest procés es referia precisament a això, a si s'havien atès correctament els drets d'uns alumnes concrets però no podia qüestionar el model general.

Per tot això, ha considerat que la interlocutòria el que ha fet és “una constatació que quan s'analitza el model i és té present el marc jurídic que el Parlament va aprovar, s'entén que s'ha reconegut la validesa del model i que es garanteix amb ell els drets dels alumnes de Catalunya i per tant és una victòria del Parlament”.

Per últim, la consellera ha explicat que fins el moment han estat cinc els casos que han arribat als tribunals. A banda dels dos alumnes al que es referia la interlocutòria d'aquest dijous, la resta havien demanat que les circulars per a elles fossin en castellà i Rigau ha assegurat que es va donar resposta. Un altra família va fer la petició que a P3 el seu fill rebés una assignatura de castellà però la consellera ha recordat “que no hi ha ni de català” i una altra família havia demanat que en el primer ensenyament no només es fes l'atenció individualitzada sinó tot l'ensenyament en castellà i se li va respondre “que tenia dret a l'atenció individualitzada”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.